شاخص صنعتی داو جونز، شاخص اصلی سهام در بازار بورس نیویورک حدود 1600 امتیاز سقوط کرده که این میزان سقوط در ظرف یک روز در یک دهه گذشته بی‌ سابقه بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد شاخص صنعتی «داو جونز»، شاخص اصلی سهام در بازار بورس «نیویورک»، حدود 1600 امتیاز سقوط کرده که طی دهه گذشته بی‌ سابقه بوده است. کارشناسان از «سیاه‌ ترین روز سال» سخن می‌ گویند. داو جونز به تازگی به رشدی بسیار بالایی رسیده بود.

شاخص اصلی سهام در بازار بورس نیویورک دوشنبه (5 فوریه) با از دست دادن حدود 1600 امتیاز سقوطی شدید کرد و ارزش آن به 24 هزار و 345 رسید.

افت بازار ابتدا در روز جمعه شروع شده بود؛ زمانی که انتشار داده های مربوط به رشد ملموس حقوق به چشم انداز افزایش میزان بهره توسط بانک مرکزی دامن زد.

با این سقوط هم سودهای سالانه بر باد رفت، و هم ارزش بالایی که این شاخص از اوایل ماه دسامبر به دست آورده بود.

شاخص داو جونز در هفته‌ های اخیر با کسب 1175 امتیاز و رسیدن به رکورد بالای 26 هزار دوری از رونق را تجربه کرده بود.

با سقوط شاخص صنعتی داو جونز که از سال بحرانی 2008 بی‌ سابقه بوده، سایر شاخص‌ های تجارتی نیز سقوط کرده‌ اند و اثر منفی آن در بورس توکیو نیز منعکس شد و ارزش آن را تا بیش از 4 درصد کاهش داد. آخرین بار در سال 2008 هنگام رکود اقتصادی در آمریکا چنین سقوطی در بازار سهام مشاهده شد. در روز 29 سپتامبر سال 2008 شاخص داو جونز بیش از 777 امتیاز سقوط کرد.

شاخص نزدک حدود 2.6 درصد و شاخص اس اند پی حدود 2 درصد افت کرده است.

روز دوشنبه بازار اف‌ تی‌ اس‌ ای در لندن نیز با حدود 1.5 درصد سقوط بسته شد و بازارهای بورس اصلی آسیا نیز با حدود 1 تا 2.5 درصد افت بسته شدند.

سقوط شاخص‌ های اصلی بازار در پی چندین ماه رشد در بازار و بالا گرفتن نگرانی‌ ها درباره افزایش زیاده از حد قیمت سهام روی داده است.

به نظر کارشناسان سقوطی با این شدت از سال‌ ها پیش در سهام بزرگ ترین بازار مالی جهان بی‌ سابقه بوده است و بی‌ تردید، بی‌ ثباتی بورس و نگرانی شدید سرمایه‌ گذاران را در پی خواهد داشت.

واکنش کاخ سفید 

 در واکنش به سقوط بورس داو جونز در نیویورک، کاخ سفید خوش‌ بینی خود را به رونق اقتصادی آمریکا از دست نداد. «سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که بنیادهای اقتصادی در حال حاضر فوق‌ العاده قوی هستند.

ساندرز افزود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بیش از هر چیز بر رشد درازمدت اقتصادی تاکید دارد که برای نمونه در «میزان تاریخی اشتغال» منعکس است. به گفته او، بیکاری به طرزی بی‌ سابقه کاهش یافته و دستمزدها بالا رفته‌ اند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، این دور از سقوط ارزش سهام، بر شاخص‌ های اصلی رشد اقتصادی تاثیری ندارند.  ترامپ پیش از این در چند مورد افزایش شاخص‌ های بورس را از دستاوردهای دولت خود دانسته بود.

علت چیست؟

تحولات دوشنبه واکنش سرمایه گذاران آمریکایی به تغییرات کوچک اما قابل توجهی در چشم انداز اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر هزینه استقراض از بانک هاست.

وزارت کار آمریکا روز جمعه آمار اشتغال را منتشر کرده بود که نشان دهنده رشد حقوق کارمندان بیش از حد انتظار بود.

با افزایش حقوق انتظار می رود که مردم پول بیشتری خرج کنند و تورم افزایش یابد. برای کنترل تورم، بانک مرکزی آمریکا معمولا به افزایش میزان بهره وام بانکی متوسل می شود و همین باعث وحشت سرمایه گذاران شده است.

آنها اکنون نگرانند که بانک مرکزی حتی بیش از حد انتظار میزان بهره را افزایش دهد.

همزمان «جروم پاول» به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا روز دوشنبه سوگند یاد کرده است. او جانشین «جانت یلن» می شود که برای یک دوره در این مقام بود اما دولت ترامپ ریاست او را تمدید نکرد.

تحولات دوشنبه نشان می دهد که پاول باید ضمن اتخاذ سیاست هایی برای حفظ رشد اقتصادی مانع از وحشت سرمایه گذاران شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.