روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به شرح وضعیت دستگیر‌شدگان در تظاهرات مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری پس از یک سال پرداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «الیزابت آدریان لاگاسی» و «مایکل وبرمن» تازه 9 روز بود که با یکدیگر نامزد کرده بودند، که دستگیر، و به 6 فقره جرم در ارتباط با اعتراض به مراسم تحلیف ترامپ متهم شدند. حال، آنها به جای برنامه‌ ریزی برای ازدواج، در حال بررسی مسائل حقوقی برای فرار از تحمل 60 سال حبس هستند.

خانم لاگاسی، دانشجوی مهندسی شیمی ، و همسرش آقای وبرمن موسس یک شرکت خصوصی است. آنها در روز 11 ژانویه سال 2017 نامزد کردند و 9 روز بعد همچون صدها هزار تن دیگر در تظاهرات علیه ترامپ که در شهر «واشنگتن دی سی» و در اعتراض به تحلیف او برگزار شد، شرکت کردند. 

خانم لاگاسی می‌ گوید: «ما همان مشکلاتی را با ترامپ داشتیم که بقیه داشتند. رفتارهای او در زمینه حمایت از نژادپرستی، نفرت پراکنی و آزار و اذیت جنسی بسیار زیاد بود.»

لاگاسی و وبرمن در تظاهرات Disrupt J20 (به معنی «اخلال در مراسم تحلیف در 20 ژانویه») که یک تظاهرات ضدسرمایه داری و ضدفاشیستی در قلب واشنگتن بود، شرکت کردند.

این تظاهرات، ابتدا در ساعت 10:30 صبح مسالمت‌ آمیز بود تا اینکه گروهی از شرکت‌ کنندگان شرور به شکستن شیشه‌ ها و پرتاب سنگ اقدام کردند. پلیس بعدا ادعا کرد که گروه کوچکی از معترضان نزدیک به 100 هزار دلار خسارت به اموال عمومی وارد کرده اند. 

پلیس واشنگتن بیش از 200 نفر از تظاهرات کنندگان را محاصره کرد و آنها را ساعت ها نگه داشت؛ در حالی که بعدا آنها را در گروه های کوچک تر به زندان های محلی فرستاد. معترضان که برخی از آنها خبرنگار، پزشک و ناظران حقوقی بودند، شب هم در زندان به سر بردند. اکثر آنها در نهایت به 6 فقره جرم در ارتباط با اعتراض به مراسم تحلیف ترامپ از تحریک به شورش گرفته تا خسارت به اموال عمومی متهم شدند.

یک سال پس از بازداشت ها، شمار متهمان کاهش چشمگیری یافته است. هنگامی که 6 تن از آنها ماه گذشته محاکمه شدند، دادستان ها اذعان کردند که شواهدی در مورد اینکه این افراد سنگ پرتاب کرده و شیشه ها را شکسته اند در اختیار ندارند، در عوض آنها استدلال کردند که جرم این افراد این است که در تظاهراتی شرکت کرده اند، که در آن اموال عمومی تخریب شده است.

دادگاه هر شش فرد را از تمامی اتهامات پیشین تبرئه کرد. چند هفته بعد دفتر دادستانی اتهامات علیه 129 متهم دیگر را کاهش داد. و گفت آنها بر تلاش های گروهی از تظاهرات کنندگان برای تخریب و خشونت در روز تحلیف متمرکز خواهند شد. دفتر دادستانی از اظهار نظر بیشتر در مورد این گزارش خودداری کرده است. 

بسیاری از 59 متهم در این گروه می گویند کاری به تخریب اموال عمومی نداشته اند. در عوض آنها می گویند دولت آنها را بی دلیل متهم کرده است.

رسانه‌ های آمریکایی گفته‌ اند دستگیرشدگان ممکن است در صورت تایید جرم با مجازات‌ هایی از یک تا 60 سال حبس مواجه شوند. 

لاگاسی و وبرمن در یک سالی که از دستگیری‌ شان می‌ گذرد از برنامه‌ هایشان برای زندگی در «کالیفرنیا» دست کشیده و به آپارتمان کوچکی در واشنگتن که به محل دادگاه نزدیک‌ است، نقل مکان کرده‌ اند. آنها را رویاهای خود دست کشیده و در انتظار حکم دادگاه هستند. 

یکی دیگر از متهمان پرونده که یک استاد دانشگاه حدودا 30 ساله است، درخواست‌ هایش برای یافتن شغل جدید، با ناکامی مواجه شده است. او که قبلا هم با قراردادهای مدت‌ دار کار می‌ کرد و هر سه تا چهار سال محل کارش را تغییر می‌داد، می‌ گوید در گذشته بعد از فرستادن هر 10 درخواست از سه یا چهار جا با او تماس گرفته می‌ شده؛ این در حالی است که 15 درخواست او به دانشگاه ها در پنج ماه گذشته با بی‌ توجهی مسئولان مواجه شده و از هیچ جایی با او تماس گرفته نشده است. 

این استاد دانشگاه که نخواست نامش فاش شود، می‌ گوید ممکن است این موضوع به اتهامات مطرح‌ شده علیه او مرتبط باشد.

قرار است دادگاه او آخر امسال برگزار شود و این بدان معناست که او در انتظار نتیجه دادگاه، تا دو سال بیکار خواهد بود.

وی گفت: «الان دو سال است که من متهم شده‌ ام، اما محاکمه نشده‌ ام؛ این یعنی اینکه دو سال، دست‌ کم از لحاظ اداری، با من مثل کسی رفتار شده که محاکمه شده است.»

شمار دیگری از متهمان هم با تهدیدهای مختلف، اعم از تهدید به مرگ خود یا نزدیکانشان روبرو شده‌ اند. 

«اولیوا آسلیپ» یکی از این افراد که 24 سال دارد و با تهدیدات مشابهی علیه خودش و خانواده اش مواجه شده، گفت: «من از بابت خودم نمی‌ ترسم بلکه نگران اطرافیانم هستم. اگر تنها خودم هدف خشونت دیگران بودم، خیالم آسوده تر بود. ماجرا واقعا ترسناک است، نگرانم مبادا کسانی که برایم عزیز هستند به دلیل من، صدمه ببینند.»

«ایساک دالتو» 27 ساله هم همراه با خواهر کوچکترش در راهپیمایی روز تحلیف دستگیر شد. دالتو می‌گوید به دوستان و خواهرش گفته که از تهدیدهای پلیس به دستگیری نترسند اما الان فکر می‌ کند که اشتباه کرده است. 

وی گفت: «نمی‌ دانستم دارم حقیقت را وارونه به مردم می‌ گویم. ما در آن تظاهرات شرکت کردیم و آنها با ما بی‌ رحمانه‌ تر از هر تظاهرات دیگری، رفتار کردند.

پلیس از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. 

دادستان او را به عنوان سازماندهنده این راهپیمایی شناسایی کرده، در حالی که او می گوید این طور نبوده است. با این حال باز هم می تواند در دادگاه متهم به همین امر شود.

متهمان می‌گویند آمریکا از آنها به عنوان درس عبرتی برای نشان دادن سرنوشت مخالفت با ترامپ استفاده می‌ کند. 

آنها گفته‌ اند حتی در صورتی که جرمشان محرز نشود، بیش از یک سال را تنها به دلیل اعتراض به رئیس‌ جمهور آمریکا در بلاتکلیفی گذرانده‌ اند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.