ولیعهد عربستان در مسیر رسیدن به پادشاهی همه منتقدان و مخالفان را حذف می کند؛ این در حالی است که اعتراضات بی سابقه ای در قصر ریاض شکل گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست نوشت: گروهی از شاهزادگان سعودی که به قطع پرداخت هزینه‌ های آب و برق معترض بودند، بازداشت شده‌ اند. این اعتراضات در قصر ریاض، بی سابقه است.

اسامی این شاهزادگان اعلام نشده اما گفته شده تجمع اعتراضی آنها در یکی از قصرهای ریاض شکل گرفته بوده است.

عربستان به تازگی تلاش‌ هایی‌ برای اصلاحات اقتصادی آغاز کرده و به دنبال کاهش وابستگی خود به درآمد نفت است.

کاهش بودجه خدمات عمومی و حذف برخی از یارانه‌ های دولتی بخشی از برنامه ریاضت اقتصادی ریاض بوده و این کشور برای نخستین بار مالیات پنج درصدی برای اکثر کالاها از جمله مواد غذایی وضع کرده است.

همزمان بهای بنزین در این کشور تقریبا دو برابر شده و قبض‌ های برق و آب هم با افزایش نرخ در کنار وضع مالیات همراه شده‌ اند.

روز شنبه وب سایت خبری «سبق» در عربستان ضمن انتشار خبر دستگیری این شاهزادگان معترض، گزارش کرد آنها علاوه بر قطع پرداخت هزینه‌ های آب و برق، به صدور حکم اعدام برای یکی از عموزاده هایشان‌ هم اعتراض کرده‌ اند.

خبرگزاری رویترز هم روز جمعه خبر داد که توانسته حکم دستگیری شاهزادگان معترض را از نزدیک ببیند که در آن «برهم زدن نظم عمومی» علت بازداشت آنان ذکر شده بوده است.

اواخر سال 2017، عربستان چندین وزیر و شاهزاده را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد و علت آن را بخشی از تلاش جدید خود برای مقابله با فساد اقتصادی برشمرد.

این بازداشت ها آخرین نشانه از تنش ها در خاندان آل سعود است. بسیاری هم این اقدامات را بخشی از تلاش «محمد بن سلمان» ولیعهد 32 ساله این کشور می‌ دانند که سال گذشته به قدرت رسید و وعده اصلاحات گسترده در این کشور را داد.

محمد بن سلمان دوست و متحد نزدیک دولت «دونالد ترامپ» است. تحلیلگران معتقدند در راه رسیدن به قدرت و گرفتن تخت پادشاهی از پدرش ملک سلمان، او مهمترین رقبای قدرتمند خود را حذف می کند و صداهای مخالف را خاموش می کند.

خاندان سلطنتی در عربستان بسیار گسترده است و تعداد شاهزادگان این کشور به حدود 1000 نفر می‌ رسد؛ هر چند آنها به لحاظ برخورداری از ثروت و مناصب قدرت با یکدیگر بسیار متفاوتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.