سرزمین های فلسطینی امروز شاهد تظاهرات گسترده و درگیری های شدید فلسطینی ها با نظامیان اشغالگر بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین،فلسطینی ها امروز پس از نمازجمعه در مناطق مختلف کرانه باختری  و نوار غزه و نیز اراضی اشغالی سال 48 علیه تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان  پایتخت رژیم اسرائیل  تظاهرات گسترده برگزار کرده اند که هنوز ادامه دارد.

پلیس رژیم اسرائیل با یورش به تظاهرات فلسطینی ها علیه تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل برخی از آنها از جمله یک زن را مجروح و برخی دیگر را بازداشت کردند.

ده ها نفر از فلسطینیان در خیابان الواد و بخش قدیمی شهر قدس علیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس تظاهرات کردند.

خبرنگاران المیادین در فلسطین اشغالی گفتند که در درگیری های فلسطینی ها با نظامیان صهیونیست تا کنون3 فلسطینی شهید شد و بیش از 360 فلسطینی دیگر زخمی شدند.

نظامیان صهیونیست یک فلسطینی را  در «البیره» در رام الله در کرانه باختری به بهانه شروع به عملیات چاقو زدن یک نظامی اسرائیلی به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که تعداد زخمی ها در کرانه باختری و قدس اشغالی تا کنون به 263 زخمی رسید که 13 مورد با گلوله واقعی، 61 مورد با گلوله پلاستیکی،177 نفر نیز با گاز اشک آور و 12 نفر نیز با دیگر ابزارهای اشغالگران زخمی شدند.

نظامیان صهیونیست برای متفرق کردن معترضان در نوار غزه به شکل گسترده ای از گاز اشک آور استفاده کردند.

وزارت بهداشت در نوار غزه نیز اعلام کرد که تا کنون 110 فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست زخمی شدند , و یک نفر که دو پایش قطع بود، در زمان تلاش برای قرار دادن پرچم فلسطین روی سیم های خاردار در مرز نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست از ناحیه مورد اصابت قرار گرفت و شهید شد.

«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه به خبرنگار آناتولی گفت: «در حمله نیروهای اسرائیلی به فلسطینیانی که برای حمایت از قدس در غزه تظاهرات می کردند، ابراهیم ابو ثریا شهروند معلول 29 ساله و یاسر سکار 23 ساله شهید و 82 نفر دیگر زخمی شدند».

وضعیت 5 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

شهید ابو ثریا طی حملات هوایی رژیم اسرائیل در سال 2008 علیه غزه، پاهای خود را از دست داده بود.

القدره با اعلام اینکه که در شرق خان یونس 25 نفر، در شرق غزه 26 نفر و در شرق جبالیا 23 نفر بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی زخمی شده‌اند، گفت: «در اردوگاه پناهجویان البریج نیز 8 فلسطینی زخمی شده‌اند».

گفتنی است پیش از این در 6 حمله هوایی رژیم اسرائیل، در روز‌های جمعه و شنبه گذشته به نوار غزه 2 فلسطینی و در حمله سربازان اسرائیلی علیه تظاهرات کنندگان برای قدس در این منطقه نیز دو نفر دیگر به شهادت رسیده بودند.

گفتنی است پیش از این 4 فلسطینی در نوار غزه در 6 حمله هوایی اسرائیل در روز‌های جمعه و شنبه گذشته و حمله سربازان اسرائیلی علیه تظاهرات کنندگان برای قدس به شهادت رسیده بودند.

در تحولی دیگر، هزاران نفر از مردم اردن نیز پس از نماز جمعه در شهر امان علیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل تظاهرات کردند.

تظاهرکندگان شعارهایی ماننند «لبیک لبیک لبیک قدس»، «جانم فدای قدس» و«انتقام انتقام ... ای گردان های القسام» سر دادند.

بنابراین گزارش،  رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به رژیم اسرائیل و اعلام آن به عنوان پایتخت این رژیم ، گفت: «زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرارسیده است».ترامپ همچنین دستور داده آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد. رژیم اشغالگر اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می دانند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.