در غرب تصمیم ترامپ منجر به ایجاد شکاف و اختلاف و ضربه زدن به روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا می شود همچنین به روابط آمریکا و کانادا آسیب می زند زیرا به باور فیسک اوتاوا این اقدام آمریکا را نمی پذیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «رابرت فیسک» نویسنده انگلیسی در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره شهر«قدس»(به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل) برای عرب ها کابوسی خواهد شد و « تحریک بسیار خطرناک» است. فیسک این سووال را مطرح کرد که آیا عربستان در پی این اقدام می پذیرد که میلیاردها دلار سلاح از آمریکا بخرد یا نه؟

 رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که قدس را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل به رسمیت می شناسد و دستور انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس را طی شش ماه امضا کرد.

فیسک در این مقاله نوشت: منطقه خاورمیانه و پس از وقوع سه جنگ فاجعه بار، فقط همین را کم داشت که ترامپ یک دستور تحریک آمیز صادر کند، این دستور یک دستور دیوانه وار از یک رئیس جمهور دیوانه است.

فیسک در ادامه مقاله این پرسش را مطرح کرد که «آیا کسی در کاخ سفید نیست تا جلوی این رئیس جمهور را بگیرد؟ حتی جارد کوشنر که گمان می رود بازوی ترامپ در خاورمیانه باشد واضح و روشن شده است که در رسوایی مشارکت در مدیریت یک موسسه که هزینه های شهرک های یهودی نشین غیر قانونی در کرانه باختری را تأمین می کند، دست دارد.

فیسک در ادامه نوشت: دستور انتقال سفارت« فقط یک اقدام سمبلیک است ولی معناهای زیادی دارد، ترامپ با این کارش قدس را از شهر مقدس برای مسلمانان و یهودی ها و مسیحیان خارج می کند و آن را پایتخت اسرائیل می کند،فلسطینی ها هرگز نمی توانند این شهر را با اسرائیلی ها تقسیم کنند؛ بنابراین این مساله باعث می شود که فرایند صلح متوقف شده به خاکستر فراموشی سپرده شود و دیگر چنین فرایندی در مخیله های ما وجود نخواهد داشت».

همه از امانوئل ماکرون تا رجب طیب اردوغان و از عربستان تا اتحادیه اروپا از این اقدام ترامپ انتقاد کردند زیرا این اقدام ممکن است که منطقه را به سمت یک خطر نزاع نژادی بکشاند.

فیسک همچنین این پرسش را مطرح می کند:« آیا جنگ های شعله ور در خاورمیانه کافی نیست؟ پیامدهای تصمیم ترامپ برای قرار دادن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل بسیار گسترده و بزرگ خواهد بود، عرب ها چه مسلمان چه مسیحی خواهند گفت که شهر مقدس آنها به یهودی های اسرائیل تعلق می گیرد و نه آنها و این امری است که آنها هرگز نمی پذیرند».

وی همچنین این پرسش را مطرح می کند که «آیا ترامپ انتظار دارد که پس از استقبال بزرگ از وی و رقص شمشیر با او در ریاض ، عربستان باز هم از ایالات متحده آمریکا سلاح به ارزش میلیاردها دلار بخرد؟»

در غرب تصمیم ترامپ منجر به ایجاد شکاف و اختلاف و ضربه زدن به روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا می شود همچنین به روابط آمریکا و کانادا آسیب می زند زیرا به باور فیسک اوتاوا این اقدام آمریکا را نمی پذیرد.

نویسنده انگلسیی در ادامه می نویسد: فقط نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این تصمیم خوشحال می شود زیرا باعث می شود دستش برای توسعه شهرک سازی و توسعه طلبی هایش در اراضی عربی باز شود؛ امری که اوضاع فلسطینی ها را بدتر می کند؛ اسرائیلی ها اراضی عربها که صاحبان اصلی فلسطین هستند را می دزدند و اکنون ترامپ می آید تا از آنها رویای برپایی کشوری به پایتختی قدس شرقی را بگیرد.

رابرت فیسک مقاله اش را بدین گونه به پایان می رساند: آری رویای اسرائیلی ها محقق می شود و قدس پایتخت دولت اشغالگرشان می شود لیکن این یک کابوس برای عرب هاست علاوه بر آن که دستور ترامپ  معنایش این است که آمریکا هرگز نمی تواند به فرایند صلح دیگری حتی اگر توهمی باشد، برسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.