در پی انتقاد آلمان از اقدامات عربستان علیه لبنان ریاض سفیر خود را از آلمان فراخواند و سفیر آلمان را نیز احضار کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین،در پی انتقاد وزیر خارجه آلمان از بازداشت «سعد حریری» نخست وزیر لبنان توسط عربستان سعودی، ریاض سفیر خود را برای مشاوره از آلمان فراخواند و سفیر آلمان در عربستان سعودی را نیز احضار و یادداشت اعتراضی به وی درباره سخنان وزیر خارجه آلمان تحویل داد.

 «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در دیدار با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان طی هفته گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که « از دعوت رئیس جمهور فرانسه برای سفر حریری نخست وزیر لبنان به پاریس استقبال می کنم و سفرش به فرانسه نشان می دهد که تحرکات وی محدود نیست».

در پی این سخنان حکومت عربستان ابراز «تعجب» کرده و سخنان این وزیر آلمانی را نادرست دانست و تأکید کرد که این سخنان نادرست و توهین آمیز است.

 

حریری راهی پاریس شد

در همین حال، یک شبکه تلویزیونی وابسته به نخست‌وزیر مستعفی لبنان گزارش داد که سعد حریری عربستان را به مقصد پاریس ترک کرد.

 شبکه تلویزیونی «فیوچر» اعلام کرد: سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان با هواپیمای شخصی خود به همراه همسرش از فرودگاه ریاض خارج و راهی پاریس شد.

یک منبع نزدیک به حریری نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه خروج نخست‌وزیر مستعفی لبنان از ریاض را تأیید کرده است.

این در حالی است که پیش از این حریری در حساب شخصی خود در توییتر نوشته بود که شایعات مبنی بر اینکه او اجازه خروج از عربستان را ندارد،‌ صحیح نیست. نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنین اعلام کرده بود که در مسیر فرودگاه ریاض است.

نخست وزیر مستعفی لبنان افزود: اقامت من در عربستان به منظور رایزنی درباره آینده اوضاع لبنان و روابط آن با کشورهای عربی دیگر بود.

دفتر ریاست‌جمهور فرانسه نیز اعلام کرده است که «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری این کشور ظهر شنبه با حریری دیدار خواهد کرد.

قرار است که رئیس‌جمهور فرانسه از سعد حریری راس ساعت ۱۲ ظهر به وقت پاریس به عنوان نخست وزیر لبنان در کاخ الیزه استقبال  کند.

براساس برخی اطلاعات منتشر شده، خانواده حریری نیز راس ساعت ۱۲:۳۰ ظهر امروز به ضیافت ناهار با ماکرون خواهند پیوست.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است، از حریری به عنوان نخست وزیر لبنان استقبال می‌کند و انتظار دارد بعد از آن حریری ظرف چند روز یا چند هفته به  بیروت بازگردد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.