باسیل در تماس با وزرای خارجه شماری از کشورها و مسئولان بین المللی خواستار« کمک به لبنان برای تضمین بازگشت سریع نخست وزیر دولت لبنان به کشورش شد تا شروط سیاسی و قانونی و شخصی که به وی اجازه می دهد تصمیم مناسب را اتخاذ کند، مهیا شود».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری ملی لبنان امروز یکشنبه اعلام کرد که «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان طی روزهای گذشته سلسله تماس های بین المللی انجام داد که در این تماس ها خواستار کمک به لبنان برای بازگشت سریع و فوری «سعد حریری» نخست وزیر مستعفی از عربستان به کشورش شده است.

این خبرگزاری رسمی تصریح کرد که این تماس ها در چارچوب اقدامات گسترده دیپلماتیک صورت گرفته است که لبنان برای تشریح دلایل برکناری حریری از خارج از لبنان و اوضاع مبهمی که برایش رخ داده است، انجام می دهد.

خبرگزاری ملی لبنان در ادامه تأکید کرد که هدف از این تماس ها ضرورت احترام به معاهده ها و توافقنامه های بین المللی است که بر روابط دیپلماتیک نظارت دارد و مصونیت مطلق را به مسئولان کشورهای مستقل می دهد و تحرک و آزادی حرکت و بیان آنها را تضمین می کند و از نقض حقوق بدیهی آنها منع می کند.

باسیل در تماس با وزرای خارجه شماری از کشورها و مسئولان بین المللی خواستار« کمک به لبنان برای تضمین بازگشت سریع نخست وزیر دولت لبنان به کشورش شد تا شروط سیاسی و قانونی و شخصی که به وی اجازه می دهد تصمیم مناسب را اتخاذ کند، مهیا شود».

باسیل در ادامه افزود که کشورش به میثاق اتحادیه عرب که با دخالت در امور هر گونه کشور عربی و تعدی نکردن به آنها مخالف است، پایبند است و نیز خواستار آن است که در امور داخلی اش دخالت نشود و به آزادی،استقلال، کرامت و وحدتش تعدی نشود.

بنابر این گزارش، سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان روز شنبه هفته گذشته از مقام خود استفعا داد و در بیانیه استعفای خود که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، با اعلام استعفایش از این سمت انتقاداتی را متوجه ایران کرد.

وی با بیان اینکه «دستان ایران در منطقه قطع خواهد شد»، مدعی شد: «زمانی که مساله ایران حل شود، مساله خرابی‌ها و فتنه‌گری‌ها در منطقه نیز حل خواهد شد.»

وی در ادامه اظهارات بی‌پایه و اساس خود در قبال ایران گفت: «شری که ایران به منطقه ارسال می‌کند، به این کشور بازخواهد گشت.»

وی با تکرار برخی ادعاها از آنچه استفاده حزب‌الله از سلاح علیه مردم لبنان و سوریه نامید، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دخالت‌های حزب الله موجب بروز مشکلاتی برای ما در منطقه شده است.»

حریری همچنین نگرانی خود از احتمال ترورش ابراز داشت و گفت: «نمی‌پذیریم که لبنان تهدیدی برای ثبات منطقه باشد.»سعد حریری از نوامبر سال گذشته میلادی به عنوان نخست‌وزیر لبنان  فعالیت می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.