پرونده تحقیق در مورد رسوایی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بسیار مهم تر و گسترده تر از چیزی است که ترامپ تصورش را می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ به شدت خود را از اتهامات «پال مانافورت» و «ریچارد گیتس» دو تن از دستیاران سابق در ستاد انتخاباتی اش دور کرد و در روز دوشنبه اظهار داشت که اتهامات متهمان علیه آنها سال ها پیش رخ داده و هیچ گونه توافقی میان ستاد ترامپ و روسیه وجود نداشت.

به گفته تحلیلگران و وکلا، اما اتهامات به مراتب پیچیده تر از این است که رئیس جمهور بخواهد آن را بپذیرد. اولا، آنها یک نشانه واضح از این موضوع هستند که تحقیقات در مورد ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه توسط «رابرت مولر» دادستان ویژه با سرعتی بیش از حد انتظار انجام می شود و گزنده است.

«ویلیام بورک وایت» استاد حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا گفت یک سوال اساسی این بود که آیا اتهامات مانافورد یا گیتس آنها را به همکاری در پرونده تحقیقات مولر تشویق خواهد کرد یا خیر، که این کار می تواند اطلاعات بیشتری را فاش کند و به کاخ سفید آسیب برساند.

این افشاگری ها بیشتر مانع تلاش های دولت ترامپ برای دور شدن از روابط با روسیه و صرف همین زمان برای طرح هایی از قبیل اصلاح مالیاتی می شود این هفته دوره بحرانی را سپری کرد.

«مت گلاسمن» یکی از مسئولان ارشد موسسه امور دولتی دانشگاه «جورج تاون» گفت: «بزرگ ترین مشکل جمهوری خواهان این است که در سال جاری در این کشور رهبری ریاست جمهوری وجود نداشته است زیرا ترامپ نمی توانست بر دستور کار اجرایی متمرکز شود ... چیزهایی مثل این که او را از مسیر دور می کند.»

این اتهامات گامی بزرگ در تحقیقات مولر در زمینه ارتباطات احتمالی روسیه است که در ماه مه و بعد از آنکه ترامپ «جیمز کامی» مدیر اف بی آی را اخراج کرد، به جریان افتاد. اتهامات مربوط به ارتباط میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس ها، دولت جوان ترامپ را تحقیر کرده است.

مانافورت، مدیر سابق ستاد انتخاباتی ترامپ و گیتس یکی دیگر از اعضای سابق این ستاد توسط هیئت منصفه فدرال به 12 مورد اتهام محکوم شده اند. این ادعانامه می گوید که در مجموع 75 میلیون دلار پول از اوکراین و از طریق حساب های گزارش نشده جاری شد.

«بیل اسوالن» رئیس سابق کارکنان در دولت «کالین پاول» و مدیر حال حاضر در بخش مطالعات امنیت ملی در دانشگاه «سیراکوز» گفت: «این به طور بالقوه می تواند «کنسروی از کرم ها» باشد که مولر امروز در آن را باز کرده است.»

بورک وایت گفت مولر تفسیر گسترده ای از مأموریت خود را به عهده داشت، زیرا او به طور گسترده ای فعالیت های همکاران سابق ترامپ را پوشش می داد. او گفت، اثر این امر می تواند این باشد که «افرادی را تحریک کنیم» و افراد دیگری را هم ترغیب کنیم تا اطلاعاتی را که مورد توجه محققان هستند، ارائه دهند.

نگرانی مهم رهبران جمهوری خواه این است که آیا توجه ترامپ و سرمایه سیاسی در حال حاضر به واسطه رسوایی تضعیف شده است. اصلاحات مالیاتی در حال حاضر یک بسته بسیار بحث برانگیز و مورد اختلاف است که قبلا تنظیم شده است که به نتیجه رساندن آن در میان جمهوری خواهان کار دشواری است.

«جان مالکوم» مسئول ارشد حقوق بین الملل در بنیاد محافظه کار میراث گفت که ترامپ از همان آغاز با پرونده تحقیق درباره دخالت روسیه مشکل داشت و آخرین اخبار هم به طور ناگهانی به این سر و صدای او دامن زده است. وی گفت در حالی که رئیس جمهور دستورکار خود را پیش می برد، جمهوری خواهان زمان محدودی برای انجام اصلاحات مالیاتی دارند و «این موضوع قطعا به حاشیه کشیده خواهد شد.»

«آدام براندون» رئیس گروه «فریدم ورکس» یک گروه محافظه کار با روابط نزدیک با فعالان حزب گفت که او فکر نمی کند که اتهام های مولر باعث شود که به اتحاد قانونگذاران جمهوری خواه در پی فشار حزبی برای اصلاحات مالیاتی خللی وارد شود.

 او گفت در عوض، آنها فوریت اصلاح قانون مالیات را افزایش خواهند داد تا در انتخابات کنگره سال آینده به ترامپ پیروزی اجرایی بیشتری بدهند.

او گفت: «اگر نانسی پلوسی سخنگوی بعدی [مجلس نمایندگان] شود، اولین کاری که او انجام خواهد داد تهیه پیش نویس استیضاح ترامپ خواهد بود. به همین دلیل است که تصویب لایحه مالیاتی بسیار مهم است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.