هر چند تحولات دوران ریاست جمهوری ترامپ همچون انتخاب یک سال پیش او به مقام ریاست جمهوری پیش بینی ناپذیر به نظر می رسد، اما جمهوری خواهان کنگره در شرایط فعلی ممکن است همچون رئیس جمهور این کشور گزینه ای بینابین بر گزینند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی نوشت: به دنبال تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص عدم تایید برجام، کنگره این کشور که تحت سیطره جمهوری خواهان قرار دارد، 60 روز فرصت خواهد داشت در مورد اعمال تحریم های جدید علیه تهران تصمیم گیری کند.

جمهوری خواهان در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» از منتقدان سرسخت توافق هسته ای با ایران بودند. با این حال رهبران جمهوری خواه با توجه به کنترل این حزب بر کاخ سفید و کنگره اکنون دریافته اند که از نظر تاریخی مسئولیت هر گونه تنش احتمالی و یا دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته ای پس از لغو برجام متوجه آنها خواهد بود. سناتورهای جمهوری خواه که تا زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ خواستار لغو برجام می شدند، اکنون با لحن ملایم تری در مورد این توافق سخن می گویند.

اعمال تحریم جدید علیه ایران که پیامد آن در عمل لغو برجام خواهد بود، پیامدهای مختلفی برای جمهوری خواهان کنگره خواهد داشت: از یک سو متحدان اروپاییِ آمریکا یک بار دیگر پس از جنگ عراق با واشنگتن اختلافی بزرگ در عرصه سیاست خارجی خواهند داشت، و از سوی دیگر قراردادهای تجاری مهمی همچون قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران تحت الشعاع این تصمیم قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که یکی از موانع اصلی پیش روی جمهوری خواهان کنگره برای وضع تحریم جدید علیه ایران مقبول بودن برجام در افکار عمومی آمریکا است. بنا به نظرسنجی اخیر شبکه «سی ان ان»، 67 درصد رای دهندگان آمریکایی با توافق هسته ای ایران موافقند و در مقابل تنها 27 درصد بر این باورند که آمریکا باید از برجام خارج شود.

علاوه بر این و بنا به همین نظرسنجی تنها 30 درصد از رای دهندگان آمریکایی ایران را تهدیدی برای کشورشان می دانند؛ این در حالی است که در سال 2015 نزدیک به 50 درصد از رای دهندگان آمریکایی ایران را تهدیدی برای کشورشان ارزیابی می کردند.

یکی دیگر از موانع پیش روی دونالد ترامپ برای وضع تحریم های جدید علیه ایران شخصی به نام «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا در هفته های گذشته به دفعات در مصاحبه ها و توییت های خود از مواضع این هم حزبی خود انتقاد کرده است. همکاری رئیس جمهور آمریکا با او در این شرایط برای وضع تحریم جدید علیه ایران دشوار به نظر می رسد.

در همین حال جمهوری خواهان کنگره از تل آویو به عنوان متحد نزدیک آمریکا در منطقه صدای واحدی در مورد برجام نمی شنوند. «عوزی آراد» از چهره های امنیتی در اسرائیل و «ایهود باراک» نخست وزیر پیشین این رژیم در دیدار با قانونگذاران آمریکایی از حفظ توافق هسته ای با ایران دفاع کرده اند. این دو چهره اسرائیلی حتی نسبت به احتمال عدم وجود توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور و پیامدهای احتمالی آن برای تل آویو هشدار داده اند.

دونالد ترامپ در حالی حدود دو هفته پیش راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران را اعلام کرد که همزمان با آن از تایید پایبندی تهران به برجام نیز خودداری ورزید.

رئیس جمهور آمریکا که پیش از این بارها از توافق هسته ای با ایران به عنوان «بدترین» توافق یاد کرده بود، در توجیه تصمیم خود گفت(مدعی شد): «مصمم هستیم که پیشگام اصلی در تامین مالی تروریسم در جهان هرگز به سلاح هسته ای دست نیابد.»

دونالد ترامپ که وعده داده بود در اولین فرصت برجام را لغو کند، خود پیش از تصمیم اخیرش دو بار پایبندی ایران به برجام را تائید کرده بود. او در حالی تصمیم به عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی و همپیمانان اروپایی آمریکا بر پایبندی ایران به­ توافق هسته ای تاکید داشتند.

هر چند تحولات دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ همچون انتخاب یک سال پیش او به مقام ریاست جمهوری پیش بینی ناپذیر به نظر می رسد، اما جمهوری خواهان کنگره آمریکا در شرایط فعلی ممکن است همچون رئیس جمهور این کشور گزینه ای بینابین بر گزینند: آنها ممکن است ضمن طرح انتقادهای اساسی آمریکا از تهران و نمایش عزم این کشور برای مقابله با برنامه موشکی ایران در عین حال گام نهایی برای لغو برجام را بر ندارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.