رسانه های آمریکایی خبر داده اند که نخستین بازداشت مربوط به اتهام دخالت روسیه در انتخابات به ‌زودی انجام می ‌شود اما هیچ کس نمی داند چه کسی یا کسانی بازداشت خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی «هیل» وابسته به کنگره گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در توییتر خود واکنش ‌های خشمگینانه ‌ای به تحقیقات رسمی درباره اتهام ارتباط ستاد انتخاباتی ‌اش با روسیه نشان داد و نوشت: « همه این صحبت ها درباره «روسیه» درست وقتی جمهوری خواهان برای پیش بردن طرح تخفیف و اصلاحات مالیاتی تلاش می کنند اتفاق می افتد. آیا این موضوع تصادفی است؟ نه!»

منتقدان در همین شبکه او را متهم کردند سعی دارد با تاختن به «هیلاری کلینتون» که تقریبا یک سال پیش رقیب او بود باعث انحراف از موضوع اصلی یعنی پرونده روسیه شود. ترامپ در توییت هایش شکایت کرده بود که تحقیقات در مورد استفاده کلینتون از ای میل شخصی در مقام وزیر خارجه به درستی صورت نگرفته است.

این در حالی است که رسانه‌ های آمریکایی گزارش داده‌ اند تا پایان امروز دوشنبه نخستین بازداشت در جریان تحقیقات مربوط به اتهام دخالت های روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا انجام می ‌شود.

پرونده بررسی ها در این باره در اختیار «رابرت مولر» رئیس پیشین اف بی‌ آی و دادستان ویژه ‌ای است که از طرف وزارت دادگستری آمریکا انتخاب شد.

مولر در ماه مه از سوی وزارت دادگستری منصوب شد که پس از آن بود که ترامپ مدیر وقت اف بی آی، «جیمز کامی» را اخراج کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز و شماری دیگر از رسانه‌ ها گفته بودند هیات منصفه‌ ای که برای بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال گذشته تشکیل شده، اتهاماتی را علیه یک نفر در این پرونده مطرح کرده ‌است.

هویت فردی که اتهام‌ ها علیه او مطرح شده هنوز مشخص نیست اما پیش بینی هایی در این خصوص انجام گرفته است.

طبق گزارش سی ان ان، در حالی که افرادی که محکوم شده اند می توانند تا امشب بازداشت شوند، حتی قانونگذاران کلیدی هم تا به این لحظه اطلاعات کمی درباره اتهامات احتمالی دارند.

حتی «آدام شیف» سناتور ایالت «کالیفرنیا» که عضو ارشد کمیته اطلاعاتی کنگره و یکی از رهبران کمیته تحقیقاتی کنگره در مداخله روسیه در انتخابات آمریکا بوده، روز یکشنبه اعلام کرد نمی داند چه کسی ممکن است متهم شود.

شیف با اشاره به مشاور پیشین امنیت ملی و رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ به ای بی سی نیوز گفت: «بر اساس گزارش های رسانه ها احتمال می رود دو نفر متهم شوند: «مایک فلین» یا «پال مانافورت».

او ادامه داد: «به ما گفته نشده او چه کسی است و من فکر می کنم مولر صلاح ندیده به ما بگوید.»

شیف در ادامه خاطرنشان کرد که محاکمه مانافورت با پاسخگویی به برخی سوالات کلیدی در روند تحقیقات آغاز می شود. مانافورت در جلسه ای که در سال 2016 در برج ترامپ برگزار شد بین مقامات کارزار انتخاباتی ترامپ و یک وکیل روس مرتبط با کرملین حضور داشت.

اعضای کنگره، مانند عموم مردم تنها می توانند درباره اتهامات احتمالی و آنچه که به تحقیقات گسترده مربوط می شود، گمانه زنی کنند.

یک سناتور جمهوری خواه که در یکی از کمیته های مجلس سنا حضور دارد و همچنین یکی از کمیته های تحقیقات درباره روسیه را اداره می کند، گفت که او درباره اتهامات بسیار کم می داند.

سناتور «سوزان کالینز» از ایالت «ماین» گفت: «از همان ابتدا، این تحقیق دو مسیر را طی کرده است: یکی تحقیقات مستقل است تا ببیند آیا جرمی مرتکب شده است و به نظر می رسد که ما در مورد برخی از اتهامات در این زمینه تا امشب اطلاعاتی خواهیم داشت.»

«باب کورکر» سناتور ایالت تنسی که در هفته های اخیر با ترامپ جدال لفظی داشت، نظرات مشابهی را ارائه کرده است.

کورکر در برنامه «چهره ملت» گفت: «خب، من هیچ نظری ندارم و جزئیات را نمی دانم. منتظر خواهیم بود تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.»

«تری گودی» رئیس کمیته نظارت بر مجلس نمایندگان و اصلاحات دولتی هم در مورد متهم احتمالی ابراز بی اطلاعی کرد اما این گونه استدلال کرد که به رغم مخالفت برخی از جمهوری خواهان، تحقیقات در این خصوص باید ادامه یابد.

او به فاکس نیوز گفت: «من دوستان جمهوری خواهم را تشویق می کنم که به مولر اجازه دهند کارش را انجام دهد. نتیجه کار، با حقایق و هر آنچه که وی کشف کند مشخص خواهد شد. شخصیت های درگیر برای من اهمیت کمتری نسبت به واقعیت های اصلی دارند.»

اتهامات قریب الوقوع پس از چند ماه تحقیقات گسترده توسط مولر مطرح می شود.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا قبلا نتیجه گیری کرده اند که دولت روسیه سعی کرد در انتخابات به ترامپ کمک کند.

مقام‌ های ارشد روسیه، از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس ‌جمهور این کشور، اتهام‌ دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.