اطلاعاتی که به بیرون درز کرده و برخی از روزنامه های کشورهای حاشیه خلیج فارس آن را منتشر کردند و در شبکه های اجتماعی منتشر شده است می گوید که سه کشور عربستان، امارات و بحرین در صورت حضور شیخ تمیم در این نشست حاضر نیستند که شرکت کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی  در روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات مرتبط با بحران خلیج فارس پرداخت و نوشت:دیدار کوتاهی که «شیخ صباح احمد» امیر کویت امروز به ریاض انجام  داد تا با  ملک« سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی دیدار کند، سرنوشت شورای همکاری حاشیه خلیج فارس و ادامه آن به عنوان یک سازمان منطقه ای یا تقسیم آن هر چند موقت به دو سازمان یا بیشتر را تعیین می کند.

این طبیعی است که بحران خلیج فارس در صدر رایزنی های دو جانبه و چگونگی رسیدن به راه حل مورد قبول مورد رضایت دو طرف، باشد لیکن در سایه حملات و تبلیغات رسانه ای که از همه خطوط قرمز عبور کرده است و وارد مناطق ممنوعه شده است به نظر می رسد که این راه حل ها بسیار دشوار باشد اگر نگوییم محال است.

شیخ صباح الاحمد که به حکمت و دیپلماتیک بودن و نیز صبر طولانی اش مشهور است می خواهد که از دیدگاه سعودی ها درباره موضع این کشور درباره نشست آینده  سران خلیج فارس که قرار است در ماه دسامبر آینده برگزار شود، مطلع پیش از آن که دولتش از رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس دعوت کند و نیز بداند که رهبران کشورهای تحریم کننده کشور قطر در سایه حضور شیخ« تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر مشارکت می کنند یا نه.

اطلاعاتی که به بیرون درز کرده و برخی از روزنامه های کشورهای حاشیه خلیج فارس آن را منتشر کردند و در شبکه های اجتماعی منتشر شده است می گوید که سه کشور عربستان، امارات و بحرین در صورت حضور شیخ تمیم در این نشست حاضر نیستند که شرکت کنند.همین مساله نیز درباره نشست وزرای خارجه گفته می شود که برای برگزاری نشست سران و تدوین دستور العمل آن و بیانیه پایانی اش به مانند گذشته، گفته می شود. احتمال این نیز وجود دارد که عربستان سعودی و هم پیمانانش درخواست کنند که کرسی قطر به شیخ« عبدالله بن علی آل ثانی» که وی را امیر «قانونی» قطر می دانند داده شود.

چیزی که این اطلاعات درز کرده به بیرون را محتمل تر می کند این است که چهار کشور تحریم کننده قطر در انتخابات ریاست یونسکو به نفع کاندیدای فرانسوی رأی داده و تلاش های گسترده ای برای شکست کاندیدای قطر یعنی دکتر« حمد الکواری» وزیر فرهنگ سابق این کشور انجام دادند و نیز کنفرانس هایی برای مخالفان قطری در لندن برگزار کرده و شرکت های بزرگ روابط عمومی را در این چارچوب به کار گرفتند.

شکاف بسیار وسیع است و موضع گیری های چهار گشور با موضع گیری قطر در این بحران فاصله زیادی دارد. همچنین هیچ گونه نرمش و انعطافی که نشان  دهد آماده دادن امتیاز هستند وجود نداد. اردوگاه عربستانی-اماراتی-مصری و بحرینی بر این اصرار دارد که قطر همه درخواست های سیزدگانه اش را عملی کند این در حالی است که قطر هر گونه درخواستی که با حاکمیت اش در تناقض است را رد می کند و مسئولان این کشور می گویند که قطر زهر بحران و زهر محاصره را گرفته و بر همه پیامدها و آثار جانبی آن غلبه پیدا کردند.

از پیشنهادهایی که شیخ صباح الاحمد طی این دیدار گذری اش از ریاض با خود دارد، خبر نداریم لیکن بعید نیست که برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در صورتی که راه حل های مورد قبولی وجود نداشته باشد و تلاش ها برای اعلام آتش بس رسانه ای و سیاسی برای مدتی به منظور آرام کردن فضا و دادن فرصت به تلاش های آشتی جویانه شکست بخورد، به تأخیر می افتد.

تعجیل عربستان و امارات در تأیید استراتژی جدید ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و تأیید نکردن توافقنامه هسته ای با ایران توسط ترامپ چه بسا این تعجیل بازتاب دهنده تمایل این دو کشور در سفت و سخت شدن موضع گیری شان در مخالفت با آشتی با قطر است که روابط ائتلافی قوی با تهران دارد و نیز تلاش آنها برای کشاندن رئیس جمهور ترامپ به سمت خود در تحرکات سیاسی و چه بسا نظامی خود در بحران است.

شش هفته آینده چه بسا آخرین فرصت برای ایجاد راه حل ها برای بحران است و آغاز سفر دوره ای امیر قطر به آسیای شرقی که شامل مالزی، اندونزی و سنگاپور می شود حکایت از آن دارد که هماهنگی مستقیم میان میانجی گر کویتی و طرف قطری وجود ندارد و احتمال های انجام سفر های فلکی میان پایتخت های کشورهای حاشیه خلیج فارس طی دو هفته آینده را حداقل، رد می کند.

اردوگاهی که عربستان سعودی در این بحران رهبری می کند اقدام های جدیدی را در چارچوب طرح های تغییر نظام در قطر انجام داد که بارزترین آنها آماده کردن شیخ عبدالله بن علی آل ثانی به عنوان«امیر در سایه» و نیز روی آوردن به شیوخ برخی از قبایل قطری(قبیله الغفران) و حمایت از آنها برای جدایی است و نیز جذب برخی از افراد خاندان حاکم بر قطر مانند شیخ«سلطان بن سحیم» و برگزاری کنفرانسی در لندن با حضور شخصیت هایی است که گفته شد نمایندگان مخالفان قطری هستند و نیز برای برگزاری کنفرانس دیگری در ژنو برای رایزنی درباره حقوق بشر در قطر که پشت برگزاری آن عربستان سعودی و امارات هستند و توسط رسانه های وابسته به این دو کشور پوشش کسترده ای به آن داده شد، مقدمه سازی می کنند.

بارزترین موفقیت هایی که میانجی گری کویت داشت جلوگیری از دخالت نظامی برای تغییر نظام در قطر است و این را شیخ الاحمد الصباح در کنفرانس مطبوعاتی اش در واشنگتن در حاشیه دیدار رسمی در اوایل ماه سپتامبر فاش کرد لیکن بسیار دشوار است که به این یقین برسیم که این جلوگیری در سایه اخباری که تأکید می کند تعداد نیروهای ترکیه در پایگاه نظامی«العیدید» در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا به بیش از سی هزار نفر رسید و نیز در سایه تأکید مسئولان قطری مبنی بر اینکه هرگز با آشوب هایی که پشت آنها کشورهای تحریم کننده هستند تسامح نکرده و با مشت آهنین با این آشوب ها برخورد، برقرار نباشد. موضع آمریکا درباره بحران از زمان شکست طرح ترامپ برای برقراری تماس تلفنی میان امیر قطر و شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در سه هفته پیش نیز مبهم است طرحی که این ضرب المثل درباره آن صدق دارد که «خواست ابرویش را درست کند چشم اش را درآورد».

 

چه بسا برای ما و دیگران دشوار باشد که پیش بینی بکنیم که در آینده چه سورپرایزهایی در زمینه این بحران رخ می دهد لیکن با دنبال کردن جنگ سخت میان طرف های آن به ویژه تلاش برای پس گرفتن برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور قطر و نیز گرفتن امتیاز انحصاری برای پوشش آن که شبکه های ورزشی «بی ان» قطر به آن دست یافت و واکنش قطر با تقویت و ایجاد ائتلاف های سیاسی و نظامی و اقتصادی با ترکیه و ایران می توان گفت که تصویر، تصویر گل و بلبلی نیست و بحران خلیج فارس باز به روی همه نوع احتمالی است و کم خطرترین آن تأخیر در برگزاری نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و جام فوتبال خلیج فارس است و چقدر جالب است که این بار دوحه میزبان آن است...و خدا عالم تر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.