با اعلام خبر آماده‌ سازی پیونگ یانگ برای آزمایش جدید موشک‌ بالستیک قاره‌ پیما، بار دیگر تنش به شبه جزیره کره بازگشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی اکسپرس در گزارشی نوشت: کره شمالی به نمایندگان اعزامی روسیه گفته است که در حال آماده‌ سازی برای آزمایش جدید موشک‌ بالستیک قاره‌ پیمای خود است؛ موشکی که بنابر اعلام این کشور به سواحل غربی آمریکا خواهد رسید.

«آنتون موروزف» نماینده کمیسیون روابط خارجی مجلس سفلی پارلمان روسیه روز گذشته و پس از بازگشت از سفر کره شمالی به همراه دو نماینده دیگر گفت: «مقام ‌های کره شمالی در حال آماده ‌شدن برای انجام آزمایش‌ جدید یک موشک‌ دوربرد هستند. آنها محاسبات ریاضی ‌ای را به ما نشان دادند که به گفته آنها اثبات می‌ کرد موشک ‌شان می ‌تواند سواحل غربی آمریکا را هدف قرار دهد.»

موروزف و دو نماینده دیگر این کشور در تاریخ 2 تا 6 اکتبر «دیدارهایی در سطح بالا» با مقام ‌های کره شمالی داشتند.

موروزف گفت: «به نظر می ‌رسد که آنها می خواهند موشک قاره‌ پیما را به زودی برای آزمایش دیگری پرتاب کنند.»

پیش از این نیز سئول گمانه زنی کرده بود که کره شمالی احتمالا در نیمه اکتبر و به ‌مناسبت سالگرد تاسیس حزب حاکم کره شمالی و برگزاری کنگره حزب کمونیست چین، به اقدامات تحریک ‌آمیز جدیدی دست بزد.

در واشنگتن نیز یک مقام رسمی آمریکایی گفته است که شواهد نشان می دهد کره شمالی برای آزمایش یک موشک دیگر در روز 10 اکتبر یعنی 3 روز دیگر همزمان با سالگرد تاسیس حزب حاکم کره شمالی آماده می شود.

 

missiles-1088212

 

یک مقام سازمان سیا نیز با تایید هشدارهای پیشین سئول، به رویترز گفت که کره شمالی احتمالا حوالی تاریخ دهم اکتبر آزمایش موشکی جدید خود را انجام می دهد. این مقام سیا اما اشاره ‌ای به نوع موشکی که احتمالا آزمایش خواهد شد، نکرد.

یک تحلیلگر ارشد دیگر سیا نیز این هفته گمانه زنی کرده بود که آزمایش بعدی کره شمالی یا 9 اکتبر خواهد بود یا 10 اکتبر.

کره شمالی اغلب آزمایش‌ های موشکی خود را با فرا رسیدن سالگرد‌های مهم در تقویم این کشور مصادف می‌ سازد. روز یکشنبه این هفته مصادف با تصدی دبیرکلی حزب حاکم از سوی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است. روز سه‌ شنبه نیز مصادف با سالگرد تاسیس حزب حاکم کره شمالی است.

اعلام آماده‌ باش در کره جنوبی

با تشدید احتمال آزمایش یک موشک دوربرد کره شمالی، کره جنوبی اعلام کرد به حال آماده ‌باش درآمده است.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز شنبه اعلام کرد: دولت از نزدیک و به دقت و با توجه به احتمال اقدام تحریک‌ آمیز کره شمالی، اوضاع را زیر نظر دارد.

این مقام کره جنوبی تاکید کرد اگر کره شمالی یک «اقدام تحریک ‌آمیز» دیگر مرتکب شود، با واکنش سئول روبرو خواهد شد.

نقشه ترور

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که این کشور چند ماه پیش نقشه مخفیانه ترور «کیم جونگ اون» رهبر این کشور را خنثی کرده است.

در گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی آمده است:«در ماه مه امسال، گروهی از تروریست ‌های «بد ذات» به دستور سیا و دستگاه امنیتی کره جنوبی (که فرمانبر آمریکا است)، به کشورمان نفوذ کردند تا یک اقدام تروریستی دولتی را اجرا کنند. آنها قصد داشتند تا با استفاده از مواد شیمیایی و بیولوژیکی به مقر رهبر ما حمله کنند که نقشه ‌شان نقش بر آب شد.»

آرامش پیش از طوفان

در عین حال، «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته پس از دیدار با رهبران ارشد نظامی گفت که اکنون وضعیت شبیه «آرامش قبل طوفان» است.

رئیس ‌جمهور آمریکا روز گذشته با فرماندهان ارشد نظامی این کشور برای بررسی استراتژی مقابله با ایران و کره شمالی دیدار کرد.

ترامپ پس از این جلسه و پیش از مراسم شام، در حال گرفتن عکس با این فرماندهان نظامی و همسران آنها بود که به خبرنگاران گفت: «آیا می ‌دانید این نشانگر چیست؟ آرامش قبل از طوفان.»

او به سوالات خبرنگاران درباره منظور خود از این جمله پاسخ نداد.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید این جمله را به سیاست‌ های آمریکا در قبال کره شمالی و ایران مرتبط دانست، اما توضیح بیشتری نداد.

کره شمالی در روز سوم سپتامبر (12 شهریور) بزرگ ترین آزمایش هسته‌ ای خود تاکنون را به ‌اجرا گذاشت و اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی قابل نصب بر موشک‌ های بالستیک را با موفقیت آزمایش کرده است.

کره شمالی همچنین در ماه‌ های اخیر بارها دست به آزمایش موشکی زده است؛ موشک‌ های دوربردی که می ‌توانند به خاک آمریکا برسند.

جدال لفظی رهبران آمریکا و کره شمالی بحران را به مرحله جدیدی وارد کرده و کارشناسان نسبت به خطرات رویارویی نظامی در شبه‌ جزیره کره هشدار داده‌اند.

 

Kim-Jong-Un-s-1088210

 

ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و این کشور را به «نابودی کامل» در صورت خطرآفرینی برای منافع آمریکا و متحدانش تهدید کرد. ترامپ گفت که «کیم مسیر خودکشی را در پیش گرفته است».

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی در واکنش به این سخنان ترامپ را «شخصی نامتعادل به لحاظ روانی و سرشار از خودبزرگ ‌بینی» خواند و گفت ترامپ است که «راه خودکشی را در پیش گرفته است.» پیش از او، کیم جونگ اون در واکنش به تهدیدهای ترامپ، او را از نظر روانی نامتعادل و مبتلا به اختلال مشاعر خواند و گفت او را با «آتش» بر سرجایش می‌ نشاند.

با اینکه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به چین از وجود کانال‌ های ارتباطی مستقیم با کره شمالی سخن گفت، اما ترامپ بلافاصله در توییت‌ هایی گفت ‌و ‌گو با پیونگ یانگ را بیهوده دانست.

کاخ سفید هرگونه مذاکره با کره شمالی به استثنای گفت و گو درباره سرنوشت آمریکایی هایی که در این کشور تحت بازداشت هستند را رد کرده است. این مساله بار دیگر نشانگر اختلافات بین رکس تیلرسون و سایر مقام های ارشد کاخ سفید بر سر مذاکره با کره شمالی است. تیلرسون در جریان سفر اخیر خود به چین گفته بود که آمریکا ارتباط مستقیمی با کره شمالی بر سر برنامه های هسته ای و موشکی دارد ولی کره شمالی تمایلی به مذاکره نشان نمی دهد.

پیونگ‌ یانگ تهدید کرده که به زودی یک بمب هیدروژنی را در اقیانوس آرام آزمایش می ‌کند. اگر کره شمالی چنین آزمایشی را انجام دهد، باید موشک خود را بار دیگر از فراز بخشی از ژاپن عبور دهد.

پیونگ ‌یانگ در یک ماه اخیر دوبار هنگام آزمایش موشک‌ های بالستیک خود، آنها را از فراز ژاپن به اقیانوس آرام پرتاب کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.