ائتلاف عربی که وارد جنگ یمن شده است نیاز به نردبانی برای خروج از این باتلاق خونین و فرسایش انسانی و مادی است که این جنگ باعث آن می شود لیکن به نظر می رسد که سازمان ملل و کشورهای بزرگ ناتوان تر از آن هستند که چنین نردبانی را به ائتلاف بدهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: درج ائتلاف عربی که متشکل از ده کشور به رهبری عربستان سعودی در فهرست سالیانه کشورها و نظام ها و نهادهایی که علیه کودکان جنایت مرتکب می شوند، شکستی برای این ائتلاف و ضربه بزرگی به عربستان سعودی است که این ائتلاف را رهبری می کند به ویژه آن که عربستان سعودی سال گذشته از این اقدام جلوگیری کرد و فشارهای اش بر «بان کی مون» دبیر کل سابق سازمان ملل برای حذف نامش از این فهرست موفقیت آمیز بود.

گزارش سازمان ملل که «آنتونیو گوتیرش» دبیر کل جدید سازمان ملل آن را امضا کرد، عربستان را به نام ذکر نکرده است و تلاش کرد که متوازن باشد زمانی که همین اتهام ها را به جریان انصار الله و نیروهای دولت مستعفی یمن و نیز گروه«القاعده» به عنوان طرف هایی که مسئول تعدی به کودکان هستند و اقدامی برای حمایت از آنها اتخاذ نکرده اند متوجه کرد لیکن این طرف ها هیچ کدام شان دارای جایگاه قانونی مانند کشورهای ائتلاف عربی نیستند و حتی برخی از آنها در فهرست تروریسم قرار دارند.

چیزی که در گزارش دبیر کل سازمان ملل خطرناک است این است که این ائتلاف متهم به حمله به مدارس و بیمارستان ها شده است؛ امری که منجر به کشته شدن بیش از 683 کودک یمنی طی 38 حمله در سال گذشته شده است که این حملات و قربانیان آنها ثابت و مستند شده است.

سخنگوی ائتلاف عربی بارها به وقوع«اشتباه ها»یی که هواپیماهای«توفان قاطعیت» مرتکب شده اند اذعان کرد و اذعان کرد که در برخی بمباران ها مدارس و بیمارستان ها و مراسم های عزاداری هدف قرار گرفت و وعده داد که تحقیقات مفصلی در این زمینه انجام شود لیکن همین اذعان از صدور چنین قطعنامه و انتقادهای گسترده سازمان های جهانی فعال در زمینه حقوق بشر از ائتلاف عربی به رهبری عربستان جلوگیری نکرد.

عربستان سعودی شروع به درک حجم این زیان هایی که به دلیل ادامه جنگ در یمن به مدت بیش از دو سال و نیم بدون موفقیت خودش و همپیمانانش در تعیین سرنوشت این جنگ،  به این کشور وارد آمده،کرده است.عربستان همچنین درک کرده است که نمی تواند دشمنان اصلی اش به ویژه ائتلاف« حوثی-کنگره ای» را وادار به تسلیم و بالا بردن پرچم های سفید و بازگردادن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی به صنعا کند. این درک در سخنان«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان بازتاب پیدا کرد که در آن تأکید کرد که راه نظامی برای بحران یمن موفقیت آمیز نیست و راه حل سیاسی واقعی تر به نظر می رسد.

شاید چیزی که باعث این تغییر در مواضع در قبال جنگ یمن شده است نه فقط بیشتر شدن تلفات مادی و انسانی و تلفات یمنی های بی گناه و وخیم شدن اوضاع انسانی و طولی شدن مدت زمان جنگ است بلکه اقدام اتحادیه اروپا در صدور قطعنامه ای برای توقف فروش سلاح و مهمات به عربستان سعودی به دلیل بالا رفتن تعداد قربانیان غیرنظامیان یمنی است.

مشکل در این نیز نهفته است که «اسماعیل ولد الشیخ» میانجی گر سازمان ملل در رسیدن به راه حل مسالمت آمیز مورد قبول از زمانی که دو سال پیش ماموریت اش را آغاز کرد، شکست خورد و مذاکرات کویت میان طرف های یمنی پس از صد روز دیدار و مذاکره از هم پاشید و هیچ گونه امید واقعی به امکان بازگشت مذاکرات وجود ندارد. اگر ائتلاف حوثی-صالحی به شکل مستقل تصمیم می گیرد اما طرف یمنی مقابل اش حداقلی از استقلال را ندارد به همین دلیل مذاکرات آینده باید دو کشور تأثیرگذارتر در ائتلاف عربی یعنی عربستان و امارات را به شکل مستقیم در برگیرد.

مقاله هایی که برخی از نویسندگان برجسته عربستانی نوشته اند و در آنها به شکست راه حل نظامی اذعان کردند و خواستار خروج از یمن به عنوان یکی از بارزترین گزینه ها و تمرکز بر حمایت از مرزهای جنوبی یمن(جیزان، نجران و عسیر)به موازات شمال یمن( استان صعده پایگاه حوثی ها) شده اند چه بسا بازتاب دهنده رویکرد جدید عربستان سعودی در بحران یمن است.

ائتلاف عربی که وارد جنگ یمن شده است نیاز به نردبانی برای خروج از این باتلاق خونین و فرسایش انسانی و مادی است که این جنگ باعث آن می شود لیکن به نظر می رسد که سازمان ملل و کشورهای بزرگ ناتوان تر از آن هستند که چنین نردبانی را به ائتلاف بدهند و برایش راه برون رفتی ایجاد کنند به همین دلیل بعید نمی دانیم که رهبران ائتلاف به شکل یک طرفه تصمیم به خروج کلی از یمن و توقف جنگ در ماه های آینده به منظور کاهش تلفات بگیرند آن هم پس از آن که از توقف آن ناتوان شده و در تحمیل راه حل های خود شکست خوردند و به نظر ما این درست ترین گزینه است.

 

جزئیات درج ائتلاف عربی عربستان در فهرست سیاه

سازمان ملل متحد پنجشنبه شب نام ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی متشکل از ده کشور عربی از جمله کشورهای عربستان و امارات را به دلیل ارتکاب جنایت علیه کودکان یمنی در فهرست سیاه خود قرار داده است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که سازمان ملل نام ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی را به دلیل کشته و زخمی شدن 638 کودک یمنی در حملات ائتلاف و حمله به ده ها مدارس و بیمارستان ها در سال 2016 در فهرست سیاه خود درج کرده است.

قرار گرفتن نام ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل مربوط به گزارش سالانه سازمان ملل درباره کشتار کودکان یمنی است.این گزارش سالانه را آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل پنجشنبه شب تقدیم شورای امنیت کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.