عناصر گروه تروریستی داعش در شهر دیرالروز به محاصر ارتش سوریه در آمدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت: ارتش سوریه عناصر مسلح گروه تروریستی داعش را داخل مناطقی که در «دیرالزور» هنوز  این گروه در اشغال خود دارند، به محاصر در آورد.

یک فرمانده میدانی به خبرنگار اسپوتنیک گفت که ارتش سوریه پس از آن که «البغلیه» در شمال شهر دیرالزور و «المریعیه»در جنوب شرق فرودگاه دیرالزور را بازپس گرفت  عناصر داعش را به محاصره خود درآورد و عناصر داعش هیچ راه فراری ندارند جز رود فرات.

ارتش سوریه با حمایت هم پیمانان خود و نیز پوشش هوایی روسیه عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش را  در استان دیرالزور و استان«حمص» ادامه می دهد و اخیرا موفق شد محاصره شهر دیرالزور را پس از سه سال بشکند.

در تحولی دیگر، ارتش سوریه و هم پیمانانش منطقه «حویجه صکر» بزرگترین پایگاه داعش در دیرالزور را آزاد کرد.

دیده بان حقوق بشر، وابسته به مخالفان سوریه، نیز اعلام کرد که ارتش سوریه با پوشش هوایی روسیه از ساحل غربی رود فرات به ساحل شرقی آن عبور کرد.

این دیده بان افزود که ارتش سوریه و هم پیمانانش منطقه «الخریطه» را آزاد کردند و مساحت سیطره خود را  نزدیک به 20 کیلومتر در غرب فرات گسترش دادند.

خبرنگار المیادین نیز گفت که ارتش سوریه و همپیمانانش از نخستین کرانه فرات به سمت شرق عبور کردند و آماده عبور از دومین کرانه شدند.

این خبرنگار افزود که پیشروی ارتش یعنی توسعه عملیات نظامی به سمت ریف شمال و شمال شرقی دیرالزور است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که ارتش سوریه از رود فرات در دیرالزور عبور کرد و به ساحل شرقی آن رسید و چندین روستا را آزاد کرده و به سمت شرق استان دیرالزور پیشروی کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای تأکید کرد: یگان های ارتش سوریه با حمایت تیپ چهارم زره پوش و با حمایت هوایی جنگنده های روسی و بوسیله یک پل شناور که توسط یگان های مهندسی ایجاد شد، از رود فرات عبور کردند و عناصر گروه تروریستی داعش را از چندین روستا در ساحل غربی بیرون کردند.

در این بیانیه آمده است که ارتش سوریه و همپیمانانش پیشروی خود را به سمت شرق استان دیرالزور ادامه دادند.

منابع نظامی سوری نیز اعلام کردند که ارتش سوریه و هم پیمانانش 65 درصد از شهر دیرالزور را تا کنون آزاد کردند.

خبرگزاری سانا نیز اعلام کرد که یگان های ارتش سوریه مقادیر زیادی سلاح و مهمات و موشک را از داعش را در شهرک«ابو الحنایا» در حومه شرقی شهر «سلیمه» را ضبظ کردند.

یک منبع نظامی سوری نیز گفت که برای نخستین بار پس از شکست محاصره دیرالزور و نیز شکست محاصره فرودگاه نظامی دیرالزور، دو هواپیما در این فرودگاه به زمین نشستند.

این منبع افزود که این دو هواپیما حامل مقادیر زیادی از مواد لازم برای امدادرسانی به نیروهای فعال در استان دیرالزور هستند.

 

 

استقرار گسترده نیروهای ترکیه در مرز سوریه

در همین حال برخی منابع محلی در شهر مرزی «کیلیس»ترکیه با سوریه گفتند که این شهر از یک هفته پیش شاهد تحرکات نظامی گسترده ای است و نیروهای مسلح ترکیه از یک هفته پیش تا کنون نیروهای زیادی را به مرزهای سوریه اعزام کردند.

یک منبع به خبرگزاری اسپوتنیک عربی گفت که ارتش ترکیه از یک هفته پیش از شهر«اصلاحیه» در استان «غازی عنیتاب» در جنوب شرق ترکیه نیرو به شهر کیلیس اعزام می کند و آماده استقرار آنها در مرزهای مقابل شهر «عفرین» شده است.

این منبع تأکید کرد که مسئولان ترکیه منطقه«اونجو پینار» در شهر کیلیس را «منطقه امنیتی ویژه» اعلام کردند و از نزدیک شدن شهروندان به آن جلوگیری کردند و در این منطقه نیروهای نظامی و ادوات آنها به شکل گسترده ای مستقر شده اند.

یک منبع ترک در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش ترکیه قصد دارد وارد شهر عفرین یا شهر دیگری از سوریه شود گفت که مسئولان ترک نیت خود برای ورود به سوریه را مخفی نمی کنند به طوری که می گویند وارد شهر عفرین می شوند.

از سوی دیگر یک منبع نظامی ترکیه ای در مرزهای سوریه به اسپوتنیک گفت که ارتش ترکیه نیروهای نظامی خود و ادوات و خودروهای نظامی را از سه روز پیش در شهر «الریحانیه » در استان «لواء اسکندرون» به موازات شهر«ادلب» سوریه به شکل گسترده مستقر کرده است.

این منبع نظامی در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش ترکیه قصد دارد وارد سوریه شود گفت که برای همین منظور نیروهای ترکیه در مرز سوریه مستقر شدند.

 

احتمال دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه 

در تحولی دیگر، برخی منابع از تصمیم وزیران خارجه آمریکا و روسیه برای شرکت در نشستی به منظور بررسی بحران سوریه، مسائل خاورمیانه و اوکراین  خبر داد.

 

حمایت قاطع اسد از مسیحیان سوریه

از سوی دیگر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در دیدار با جوانان مسیحی سریانی سوریه اعلام کرد که برخی‎ها مسیحیت را در منطقه ما با هدف تقسیم آن به دولت‎های طایفه‎ای و دینی هدف قرار می‌دهند تا وجود دولت یهودی در فلسطین اشغالی مشروعیت پیدا کند.

بشار اسد تأکید کرد: مسیحی‎های سوریه میهمان نیستند، بلکه شهروند درجه یک محسوب می شوند و بدون آنها سرزمین سوریه وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور سوریه افزود: برخی‎ها مسیحیت را در منطقه ما با هدف تقسیم آن به دولت‎های طایفه‎ای و دینی هدف قرار می دهند تا وجود دولت یهودی در فلسطین اشغالی مشروعیت پیدا کند.

وی تاکید کرد که تلاش‌ها برای فشار به مسیحیان شکست خورد و همین مساله باعث شد که دشمنان ما با افراطی خواندن مسلمانان، مسیحیان را هدف قرار دادند و تفکری ایجاد کنند که با هیچ یک از تفکرات دینی سازگاری ندارد.  

بشار اسد تصریح کرد: ما به عنوان شهروندان سوری به هیچ کس اجازه نداده و نخواهیم داد که کشور ما را تخریب کند.

رئیس‌جمهور سوریه پیش از این دیدار با یک هیأت پارلمانی ایتالیایی دیدار کرد و در آن اعلام کرد که برخی کشورهای غربی همچنان از تروریسم در سوریه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حمایت می‌کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.