آتشی به آرامی در حال سوزاندن کاخ سفیدِ ترامپ است زیرا مشاوران برجسته وی یکی پس از دیگری آنجا را ترک می کنند و مقامات کابینه به شکل فزاینده ای به نارضایتی آنها گوش می دهند. آیا این کاخ به جهنم ترامپ تبدیل خواهد شد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: جمعه گذشته، تنها یک هفته پس از خروج «استیو بنن» استراتژیست ارشد ترامپ از دولت، نوبت «سباستین گورکا» بود. در طول آخر هفته، سیل ایالت «تگزاس» و عفو «جیم آرپایو» - کلانتر بحث انگیز و نژادپرست ایالت «آریزونا» - به سرفصل  رسانه های تبدیل شد. اما در کنار این داستان ها، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه به ناگاه در مصاحبه ای با فاکس نیوز با اشاره به خشونت های اخیر «شارلوتزویل» گفت «ترامپ برای خودش صحبت می کند».

شاید تیلرسون به اشتباه سخن گفته باشد: شاید منظور او این بوده باشد که ترامپ به وضوح حرف هایش را زده و او به تیلرسون نیاز ندارد تا به «کریس والاس» خبرنگار فاکس نیوز اطمینان دهد که رییس جمهور کاملا با «ارزش های مردم آمریکا» موافق است! با این حال با توجه به اینکه «گری کان» مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید هم دو روز پیش در مصاحبه با فایننشال تایمز به صراحت از پاسخ ترامپ به حوادث شارلوتزویل انتقاد کرده بود، اظهارات تیلرسون تنها می تواند به این نکته افزوده شود که مقامات ارشد دولت، تمایل جدید خود را برای موضع گیری علیه ترامپ اعلام می دارند.

هنگامی که از کان پرسیده شد که آیا او در اعتراض به اظهارات ترامپ در مورد شارلوتزویل قصد استعفا دارد یا خیر، او گفت هم برای استعفا و هم برای ماندن از دو جناح تحت فشار قرار دارد. او باور نداشت که هر دو طرف در خشونت های شارلوتزویل باید مقصر دانسته شوند: «شهروندانی که برای احقاق مساوات و آزادی می ایستند را هیچگاه نباید با طرفداران نئونازی ها و نژاد سفید یکسان دانست. او معتقد است که این دولت می تواند و می بایست در محکومیت گروه دوم بهتر عمل کند.

آسیب های داخلی که دولت از پاسخ های تبلیغاتی رئیس جمهور به درگیری های خونین در شارلوتزویل دیده است، ممکن است از آسیبی که این وضعیت بر محبوبیت وی در دیدگاه عمومی می زند، پیشی بگیرد. (بعضی از نظرسنجی ها مدعی شده که محبوبیت ترامپ به دنبال اظهارات شارلوتزویل بهبود یافته است). با این وجود ممکن است اعتراضات در دولت ترامپ چیزی ورای اظهارات تیلرسون و کان باشد. سخنان کم سابقه اخیر مقامات ارشد ترامپ در حالی بیان شده ژنرال «جان اف کلی» به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید، این نهاد را در معرض نظارت های دقیق تری قرار داده است. به نظر می رسد خروج بنن و گورکا بخشی از خانه تکانی کلی بوده و این ژنرال قوانین سفت و سختی را درباره اینکه چه اطلاعات و بازدیدکنندگانی باید در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد، اعمال کرده است.

ترامپ اخیرا نه تنها شماری از پرسنل حقوقی جناح راست، بلکه برخی از سیاستمداران مهم کلیدی مانند «رینس پاریباس» فردی که کلی جایگزین اش شده، و «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید را هم از دست داده است. دولتی که قبلا ائتلافی از ایدئولوگ های راست گرا، کارفرمایان جمهوری خواه، ژنرال ها، سرمایه داران و سرمایه گذاران وال استریت بود، امروز عمدتا توسط سرمایه داران، سرمایه گذاران و ژنرال هایی نظیر کلی و کان اداره می شود. «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی، هدف خاصی از مخالفت ها با بنن بود و به نظر می رسد این مخالفت ها با بازگشت بنن به سایت خبری «بریتبارت» همچنان ادامه یابد. برنامه های مک مستر برای افزایش تعداد سربازان در افغانستان چند ماه است که متوقف شده بود اما اکنون آنها قصد دارند آن را ادامه دهند.

بنن و بریتبارت اصرار دارند که یک کودتای غیررسمی در حال اجرا است. بنن در هنگام خروج از دولت، به مجله ویکلی استاندارد گفت: «ریاست جمهوری ترامپ که برای آن جنگیدیم و پیروز شدیم، به پایان رسیده است.» اما به دور از اینکه کلی و یا هر کس دیگری برنامه ای جامع برای تغییر نحوه اداره این دولت دارد یا خیر، ترامپ ممکن است بسیاری از عناصر اصلی ائتلاف خود را در داخل دولت از دست داده  باشد و اکنون او باید به بقایای اندک آنها وابسته باشد. اگر او کان، مک مستر و یا کلی را از دست بدهد، ممکن است به نظر برسد که پایانی برای این انفجار وجود ندارد.

ژنرال ها، سرمایه گذاران و سرمایه داران تا حدی موفق بوده اند زیرا آنها از دید رسانه ها پنهان بوده اند.  اسپایسر هر هفته مقابل دوربین ها بود و رئیس جمهور از عملکرد او بهره می برد. او تصمیم گرفت «آنتونی اسکاراموچی» را برای کمک به اسپایسر وارد کند اما آنها با هم کنار نیامدند و او استعفا داد. بنن با تبدیل شدن به کانون تمرکز خبرنگارانی که به دنبال استراتژیست ماهری که پشت سر موفقیت ترامپ قرار داشت، بودند، موجب نارضایتی ترامپ شد. اسپایسر، اسکاراموچی و بنن همگی به دلیل برجسته بودن هدف قرار گرفتند. اما ژنرال ها و مردان گلدمن ساکس همگی می دانند که چگونه بدون مورد توجه قرار گرفتن کار کنند.

اخیرا کان و تیلرسون هم به واسطه اظهاراتشان در مورد شارلوتزویل انگشت نما شده اند. آنها می دانند که ترامپ در وضعیت بدی قرار دارد و نمی تواند در حال حاضر فرد دیگری را هدف قرار دهد. اما آنها غافل از این حقیقت هستند که از ترامپ هر کاری بر می آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.