رئیس جمهور آمریکا مغز متفکر خود را اخراج کرد. این برکناری همچون موارد پیشین به یکباره و به شکل شوکه کننده ای صورت گرفت و بسیاری از حوادث در پس این اقدام ناآگاهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» یکی از بحث‌ برانگیزترین چهره‌ های خود در کاخ سفید را کنار گذاشت. بدین ترتیب «استیو بنن» استراتژیست مورد مناقشه سیاست‌ های ترامپ حال باید کاخ سفید را ترک کند.

خروج بنن به این معناست که از سه مرکز قدرت رقیب که ترامپ کمی بعد از انتخابات ماه نوامبر راه اندازی کرده بود، تنها یک مرکز باقی مانده است. در حال حاضر، «ایوانکا»، «جرارد کوشنر» دختر و داماد ترامپ و «جناح نیویورک» ظاهرا دست بالا را دارند. اما آنها هم باید با توجه به روده درازی های ترامپ در معرض خطر باشند.

خبر اخراج مغز متفکر و استراتژیست مناقشه ‌برانگیز ترامپ روز جمعه از سوی کاخ سفید تایید شد. قبل از این که کاخ سفید خبر اخراج بنن را تایید کند، بسیاری از رسانه‌ های آمریکا این خبر را منتشر کرده بودند.

«سارا سندرز» سخنگوی ترامپ در یک بیانیه اعلام کرد که «جان کلی» رئیس دفتر تازه دونالد ترامپ و استیو بنن با هم بر سر این که روز جمعه آخرین روز کاری او در کاخ سفید باشد، توافق کرده بودند.

جان کلی اخیرا جای «رینس پاریباس» رئیس دفتر مستعفی ترامپ را گرفته و تلاش دارد ساختار اداری و ارتباطاتی کاخ‌ سفید را سر و سامان ببخشد. رسانه‌ های آمریکا گزارش داده ‌اند که جان کلی و استیو بنن بعد از یک جلسه دو نفره به این نتیجه رسیدند که جمعه آخرین روز حضور بنن در کاخ ‌سفید باشد.

استیو بنن یک ناسیونالیست افراطی است که پیش از ورود به کاخ سفید مدیریت سایت راست افراطی «بریتبارت نیوز» را بر عهده داشت. او با درج مطالب پوپولیستی و راست ‌گرایانه در پیروزی ترامپ نقش تعیین کننده ‌ای ایفا کرد. او از مشاوران اصلی ترامپ به شمار می‌ رفت. البته این اواخر ترامپ از او فاصله گرفته بود.

بنن پس از خروج به کاخ سفید، قرار است به همین سایت بازگردد. بنن گفته است او چهره‌ های قدرت در سیاست، رسانه و دنیای بازرگانی را به چالش خواهد کشید.

دونالد ترامپ در موضع گیری پیرامون حوادث مرگبار «شارلوتزویل»، کوکلوکس کلان و دیگر گروه‌ های نژادپرست و راست افراطی را در یک کفه با مخالفان آنها قرار داده و همه را محکوم کرده بود. منتقدین گمانه زنی می کنند که مشاور او در این موضع‌ گیری بنن بوده باشد.

پس از درگیری شارلوتزویل که طی آن یک نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند، بسیاری از نمایندگان کنگره و چهره‌ های سیاسی از ترامپ خواسته بودند با برکناری بنن، برائت خود از راست‌ گرایان افراطی را اعلام کند.

همزمان رسانه‌ های آمریکایی گمانه ‌زنی‌ کرده‌ اند که پاکسازی ژنرال کلی در کاخ‌ سفید هنوز به پایان نرسیده و ممکن است به زودی افراد دیگری که به حلقه استیو بنن نزدیک بودند، اخراج شوند.

نیویورک تایمز پیش تر گزارش داده بود که «روپرت مرداک» از غول ‌های رسانه ‌ای جهان، قبل از حوادث شارلوتزویل از ترامپ خواسته بود که بنن را کنار بگذارد. جان کلی نیز از مخالفان بنن به شمار می ‌رود و از قول او نقل می ‌شود که گفته است بیش از این افراد دسیسه ‌گر را در کاخ سفید تحمل نخواهد کرد.

در چند ماه گذشته، بارها از اختلاف شدید میان «هربرت مک ‌مستر» مشاور امنیت ملی و استیو بنن و همچنین بالا گرفتن اختلاف میان او و سایر مشاوران ترامپ، از جمله داماد رئیس جمهور صحبت به میان آمده بود. در چند هفته گذشته گمانه‌ زنی ‌ها از احتمال برکناری بنن افزایش یافته بود و زمانی به اوج خود رسید که ترامپ روز سه‌ شنبه گذشته همزمان با ایراد اظهارات جنجالی ‌اش درباره درگیری ‌های شارلوتزویل، به خبرنگاران در مورد شایعه رفتن یا ماندن بنن جواب صریحی نداد و گفت: «بگذارید ببینیم چه می‌شود.»

پس از این اظهارات بود که بنن در یک مصاحبه کم ‌سابقه با مجله «امریکن پراسپکت» با دلقک خواندن نئونازی ‌ها و کوکلاکس ‌کلان و راست ‌گرایان افراطی که شنبه گذشته در شارلوتزویل تجمع کرده بودند، تلاش کرد میان خود و حامیان برتری نژاد سفید فاصله بیندازد.

با وجود این، او در این گفتگو جنگ اقتصادی علیه چین را پیشنهاد کرد و درباره استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ ای کره شمالی گفت به نظر او تا زمانی که نشود امنیت جانی 10 میلیون سکنه شهر «سئول» در کره جنوبی را تضمین کرد، استفاده از حمله نظامی علیه کره‌ شمالی بی ‌معنا است. این اظهار نظر که کاملا بر خلاف موضع ترامپ علیه کره شمالی بود، بنابر گزارش ‌ها، خشم رئیس ‌جمهور و مشاوران نظامی او همچون ژنرال «ژوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک و ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور را به دنبال داشت.

بنن بعد از انتشار آن مصاحبه، به دستیارانش گفته بود گمان می ‌کرده گفتگوی او با سردبیر این نشریه محرمانه باقی خواهد ماند.

بنن کسی است که ده ‌ها نفر را در همان هفته‌ های اول ورودش به کاخ سفید تغییر داد.

 

مواضع ترامپ درباره شارلوتزویل و معضل کاهش محبوبیت

درگیری های مرگبار شارلوتزویل به کشته و زخمی شدن گروهی از مخالفان احزاب نژادپرست آمریکا انجامید. موضع ‌گیری‌ های ضد و نقیض ترامپ در این زمینه، سیل انتقاد از صفوف جمهوری خواهان و حتی نزدیکان ترامپ را متوجه او کرده است.

به دلیل همین موضع گیری ها، دونالد ترامپ باید برنامه ‌های خود برای پایه‌ گذاری یک شورای زیرساخت‌ ها با مشارکت روسای کنسرن‌ های بزرگ بخش خصوصی را فراموش کند.روز چهارشنبه دو هیات مشورتی در همین رابطه منحل شدند که مدیران ارشد آنها به ترامپ در زمنیه سوالات اقتصادی او مشاوره می ‌دادند.

دلیل انحلال این دو هیات این بود که آنها ترامپ را به دلیل موضعی که در قبال حوادث شارلوتزویل اتخاذ کرده بود، به شدت مورد انتقاد قرار دادند. به عقیده بسیاری از منتقدان، ترامپ در مواضعی که تا کنون در این رابطه گرفته است به روشنی از گروه‌ های راست افراطی و نژادپرست فاصله نگرفته است. گروه بزرگی از مدیران شرکت ‌های بزرگ به نشانه اعتراض به ترامپ از هیات مشاوران او کناره‌ گیری کردند.

ترامپ می‌ خواست در شورای زیرساخت ‌ها مدیران ارشد حوزه ‌‌های مختلف اقتصادی از جمله معاملات ملکی، ساختمان و حمل و نقل را گردهم آورد. او گفته بود که می‌ خواهد میلیاردها دلار در بازسازی زیرساخت ‌ها در بخش ساخت و ساز راه، پل و فرودگاه سرمایه‌ گذاری کند. البته روشن نبود که آیا کنگره آمریکا نیز با این برنامه موافقت خواهد کرد یا نه.

ترامپ در صفوف متحدان خود نیز با انتقادهای سختی روبرو شده است. «باب کورکر» سناتور محافظه‌ کار گفته است که رئیس جمهور از قاطعیت لازم برخوردار نیست.

یکی دیگر از انتقادهای سخت کورکر به ترامپ این بوده که او باید هنگام حرف زدن بداند که رئیس جمهور همه آمریکایی ‌هاست و از این که خود را خیلی مهم تصور می ‌کند، دست بردارد.»

استیو بنن آخرین چهره مطرح ستاد انتخاباتی ترامپ است که تنها پس از حدود هفت ماه از کاخ سفید اخراج می ‌شود. پیش از او، ژنرال «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سه هفته پس از انتصاب، و در 14 فوریه اخراج شد؛ «مایکل دابکی» مدیر ارتباطات کاخ سفید که در پایان ماه مه کاخ سفید را ترک کرد؛ «شان اسپایسر» سخنگوی جنجالی کاخ سفید که 21 ژوئیه و همزمان با انتصاب «آنتونیو اسکارموچی» استعفا داد؛ «رینس پاریباس» رئیس دفتر ترامپ در 28 ژوئیه کنار گذاشته شد؛ و بالاخره آنتونیو اسکارموچی که همچنان رکوردار کوتاه‌ ترین زمان خدمت در کاخ ‌سفید است و تنها 10 روز به عنوان مدیر ارتباطات دوام آورد و در روز 31 ژوئیه اخراج شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.