ترامپ برای نخستین بار ونزوئلا را به استفاده از گزینه نظامی آمریکا تهدید کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان در گزارشی نوشته است رئیس‌ جمهور آمریکا در تهدیدی گفت او استفاده از گزینه نظامی در قبال ونزوئلا را کنار نگذاشته‌ است.

ونزوئلا طی ماه‌ های گذشته صحنه تنش‌ ها و درگیری‌ های شدیدی میان معترضان به دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهور آن کشور، پلیس و نیروهای امنیتی بوده‌ است. این اعتراضات با طرح مادورو برای رای‌ گیری مجلس موسسان و بازبینی قانون اساسی شدت بیشتری گرفت. در حالی که معترضان، دولت را متهم به تلاش برای تغییر قانون اساسی، پایان دادن به پارلمان و سوق دادن کشور به سوی دیکتاتوری کردند، مادورو گفت هدف از  برپایی مجلس موسسان، ایجاد صلح و آرامش در کشور است.

طی ماه‌ های گذشته بیش از 120 نفر در خشونت‌ های ونزوئلا جان خود را از دست داده‌ اند.

دونالد ترامپ که در تعطیلات به سر می برد، روز جمعه در جمع خبرنگاران در ایالت «نیوجرسی» و پس از دیدار با تیم سیاست خارجی خود، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل و «هربرت مک‌ مستر» مشاور امنیت ملی گفت: «ما در سراسر جهان، در جاهایی که خیلی دور هستند، نیروی نظامی داریم. ونزوئلا هم خیلی دور نیست و مردمش در رنج و عذاب هستند و در حال مرگ».

او افزود: «ما گزینه‌ های مختلفی در مورد ونزوئلا داریم؛ از جمله، در صورت لزوم، گزینه نظامی. وضعیت در ونزوئلا بسیار به‌ هم‌ ریخته است و این موضوع غم‌ انگیز است.»

همزمان کاخ ‌سفید، عصر جمعه با انتشار اطلاعیه ‌ای خبر داد رئیس جمهور ونزوئلا درخواست گفت و گوی تلفنی مستقیم با ترامپ کرده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: ترامپ از این مکالمه استقبال می کند به شرط اینکه دموکراسی در این کشور برقرار شده باشد.

با این حال پنتاگون می‌ گوید هیچ دستوری در مورد ونزوئلا از کاخ سفید دریافت نکرده‌ است.

 

واکنش ونزوئلا

ساعتی پس از اظهارات ترامپ، وزیر خارجه ونزوئلا سخنان ترامپ را «دیوانه وار و احمقانه» خواند.

وزیر دفاع و وزیر اطلاع‌ رسانی ونزوئلا هم به سخنان ترامپ واکنش نشان داده و از آن انتقاد کردند. وزیر اطلاع‌ رسانی ونزوئلا در تلویزیون دولتی آن کشور گفت که اظهارات رئیس‌ جمهور آمریکا تهدیدی بی‌ سابقه علیه حاکمیت ملی است.

دولت آمریکا پیش از این مادورو و دولتش را به دیکتاتوری متهم کرده بود، با این همه تا کنون از وجود گزینه نظامی احتمالی در قبال کاراکاس، سخنی نگفته بود.

 

پرو سفیر ونزوئلا را اخراج کرد

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته است در همین حال پرو سفیر ونزوئلا در لیما را اخراج کرده است.

اخراج سفیر ونزوئلا از پرو در ادامه محکومیت بسیاری از رهبران آمریکای لاتین از تاسیس مجلس موسسان و تلاش برای تغییر قانون اساسی در ونزوئلا صورت گرفته است.

«دیه‌گو مولرو» سفیر ونزوئلا در پرو پنج روز فرصت دارد تا خاک این کشور را ترک کند.

«پدرو پابلو کوزینسکی» رئیس جمهور پرو می‌ گوید این اقدام را در واکنش به آنچه پاسخ غیرقابل قبول نیکلاس مادورو به انتقادهای جهانی از اقداماتش انجام داده است.

علاوه بر این، وزیران امور خارجه و نمایندگان 12 کشور آمریکایی در جلسه ای در شهر «لیما» پایتخت پرو، با محکوم کردن گسست دموکراتیک در حال وقوع در ونزوئلا، خواهان برگزاری انتخابات در این کشور آمریکای جنوبی شدند.

 

نگرانی از تهدیدات چند روز اخیر ترامپ

تکرار استفاده از گزینه نظامی در سخنان چند روز اخیر ترامپ، با نگرانی مقام‌ های سابق و ناظران تحولات در آمریکا و سایر نقاط جهان روبرو شده و بسیاری از لحن جنگ‌طلبانه ترامپ انتقاد کرده‌ اند.

«لئون پانتا» وزیر دفاع سابق آمریکا دقایقی بعد از سخنان ترامپ گفت: «آنچه اکنون باید مردم آمریکا از رهبرشان بشنوند این است که بگوید ما قدرت آن را داریم که این بحران‌ ها را مسالمت‌ آمیز از سر بگذارینم.»

پانتا در گفت و گو با سی‌ان‌ان با انتقاد از سخنان نسنجیده رئیس جمهور آمریکا، از مشاوران و مقام‌ های دولت کشورش درخواست کرد که با وحدت کلام و انسجام تلاش کنند تا پیام واضحی از استراتژی آمریکا به جهان ارسال کنند. او گفت: «اکنون زمان آن نیست که ما از جنگ هسته ای سخن بگوییم و با آتش و خشم و مسلح کردن تسلیحاتمان به فکر کنترل بحران باشیم.»

پانتا گفت باور دارد که اکنون امنیت ملی آمریکا در وخیم‌ ترین وضع از زمان بحران موشکی کوبا در اوج دوران جنگ سرد قرار گرفته است.

این تهدیدات در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا 6 عضو مجلس تازه تاسیس موسسان قانون اساسی ونزوئلا و دو مقام موثر در تشکیل آن را به فهرست تحریم ها اضافه کرده است.

ونزوئلا در ماه های گذشته با یک بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان بوده و تورم و کمبود شدید کالاهای اساسی در این کشور شده است.

 

تهدید ونزوئلا پس از تهدید کره شمالی

تهدید علیه ونزوئلا در حالی است که تهدید متقابل رهبر کره شمالی و ترامپ به اقدام نظامی علیه یکدیگر فضای سیاسی و امنیتی در شرق آسیا را متشنج کرده است.

در تازه ترین اقدام، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر کره شمالی را تهدید کرد و گفت که اگر رهبر این کشور یک بار دیگر آمریکا را تهدید کند، پشیمان خواهد شد.

او گفت: «اگر کیم جونگ اون یک تهدید دیگر، در قالب تهدید آشکار به زبان بیاورد، یا اگر هر کاری دیگری در قبال گوام یا هر جای دیگری که سرزمین آمریکا یا متحد آمریکا است انجام دهد، کاملاً پشیمان خواهد شد. و سریع هم پشیمان خواهد شد.»

هشدارهای شدیداللحن ترامپ علیه کره با انتقادات فراوانی همراه شده و بیش از 60 نماینده کنگره روز جمعه با امضای نامه‌ ای تهدیدهای خطرناک وی علیه کره شمالی را محکوم کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.