امضای مصوبه وضع تحریم‌ های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی تنها جهان را بی ثبات تر می کند و رئیس جمهور آمریکا نباید در مورد مذاکره رو در رو با رهبران کره شمالی، ایران و روسیه به خود تردید راه دهد.

 

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ماهنامه آمریکایی ریزن در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا مصوبه کنگره این کشور برای وضع تحریم‌ های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد.

اما وی از سوی دیگر آن را مورد انتقاد قرار داد.

وی در این زمینه گفت: مصوبه موسوم به مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ ها را علی‌ رغم اینکه بطور قابل ملاحظه ‌ای دارای نقص است، به خاطر حفظ وحدت ملی امضا کردم.

ترامپ در ادامه سخنانش گفت: «من با تدابیر سختگیرانه برای مجازات و مقابله با رفتارهای بی ‌ثبات‌ کننده و خصمانه ایران و کره ‌شمالی موافق هستم. دخالت روسیه به روند دموکراتیک آمریکا را قابل تحمل نمی دانم. ما در قبال اقدامات خرابکارانه و بی ‌ثبات‌ کننده مسکو در کنار متحدان و دوستان خود هستیم. این مصوبه دسترسی آمریکا به معامله بهتر را دشوارتر و کشورهای روسیه، چین و کره شمالی را با هم نزدیک تر خواهد کرد».

پیش از این در دو مجلس سنای آمریکا و نمایندگان آمریکا طرح برای تشدید تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی تصویب شده بود.

این مصوبه نسخه تازه ای از طرح سنای آمریکا بود که ماه پیش با عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ ثبات‌ کننده ایران» تصویب شد. در مصوبه جدید اما کره شمالی و روسیه نیز هدف قرار گرفته ‌اند.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است که ایران به دلیل نقض برجام از آمریکا به شورای امنیت شکایت کرده است.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ ها گفته است: هدف اصلی آمریکا از اعمال این تحریم‌ ها علیه ایران از بین بردن برجام است و ما نسبت به این حرکت واکنش بسیار هوشمندانه ای خواهیم داشت.

عراقچی گفته است که امضای مصوبه کنگره توسط دونالد ترامپ طبیعی و قابل انتظار بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: آمریکا امیدوار است براساس این فشار‌ها در انتهای یک دوره، ایران خود ترغیب شود که از برجام خارج شود.

عباس عراقچی در ادامه گفته است: «همانطور که در صحبت ‌های آقایان ظریف و شمخانی مشاهده کردید ما حتما به ‌گونه ‌ای رفتار نخواهیم کرد که گرفتار سیاست‌های دولت آمریکا و ترامپ شویم. واکنش ما به این حرکت بسیار هوشمندانه خواهد بود.»

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران هم تحریم‌ های جدید را «واپسگرایانه، نامشروع، غیرمنطقی و مغایر با تمامی اصول انسانی و قوانین بین المللی» خواند و گفت که ایران حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌ داند.

تحریم های روسیه هم به علت الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه، دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و نقض دیگر قوانین بین المللی اعمال شده است. روسیه در واکنش به تصویب قانون تحریم های جدید در سنا، از آمریکا خواست که تعداد دیپلمات های خود را در این کشور کاهش دهد.

«دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه گفته است، با قانونی شدن تحریم‌ های تازه علیه روسیه، جنگ تمام عیار تجاری اعلام شده است.

مدودف در صفحه فیس بوک خود نوشته است، این تحریم‌ ها نشان داد که دولت دونالد ترامپ قدرتی ندارد.

مدودف گفته است که در آمریکا گام های دیگری برای کنار زدن ترامپ برداشته خواهد شد.

نخست وزیر روسیه تاکید کرده است، امید به بهبود روابط ما با دولت جدید آمریکا، پس تایید تحریم‌ ها جدید توسط دونالد ترامپ از بین رفت.

در همین حال یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز گفته است، این اتحادیه آماده پاسخ به تحریم ‌ها علیه روسیه است، ولی بر این باوریم که آمریکا می‌ خواهد که این تحریم‌ ها بر شرکت‌ های انرژی اروپا تاثیری نداشته باشند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است هم اکنون کنگره آمریکا متعهد شده است که تنها پس از مشورت با هم پیمانان تحریم ‌ها اجرا خواهند شد و باور دارم که ما همچنان همپیمان آمریکا هستیم.

وی با این حال گفته است: چنانچه تحریم‌ های آمریکا باعث زیان شرکت ‌های اروپایی در جریان معاملات در بخش انرژی با روسیه شود، اتحادیه اروپا آماده است طی چند روز با اقدامات مناسب به آنها پاسخ بدهد.

این قانون تحریم ‌های جدیدی علیه شرکت ‌هایی وضع می‌ کند که در پروژه‌ های استخراج نفت روسیه از دریا و تاسیسات خط لوله نفت و گاز این کشور نقش دارند. در عین حال شرکت ‌هایی هم که با نهادهای نظامی و امنیتی روسیه همکاری می ‌کنند، هدف تحریم واقع خواهند شد.

ترامپ نباید در مورد مذاکره رو در رو با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و یا روسای جمهور ایران یا روسیه به خود تردید راه دهد. چنین دیدارهایی پتانسیل های بالقوه ای دارند؛ گرچه روابط با سه کشور در حال حاضر بسیار ضعیف است.

تضعیف روابط خارجی آمریکا کار بسیار آسانی است، به ویژه هنگامی که سیاستمداران هیچ کدام با یکدیگر اجماع نظر ندارند. بهبود روابط مسالمت آمیز بین المللی کار دشواری است و این لایحه تنها کار را سخت تر می کند. این لایحه نه تنها تحریم های جدیدی را بدون استراتژی برای بهبود روابط با کشورهای تحریم شده اعمال می کند، بلکه گزینه های موجود برای بهبود احتمالی روابط را نیز محدود می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.