اکنون بن سلمان هنگام تحویل گرفتن موقت امور کشور عربستان از پدرش که برای استراحت می رفت، باز هم خم شد و پای او را بوسید. حال باید دید پیام ها و تبعات این بوسه دوم چیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اسپوتنیک در گزارشی نوشت: ولیعهد جدید عربستان پس از بوسیدن پای «محمد بن نایف» ولیعهد سابق جای او را گرفت و اکنون هم با بوسه بر پای پدرش ملک سلمان، پادشاه عربستان امور این کشور را به طور موقت در دست گرفت.

محمد بن سلمان هنگامی که محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان، برای بیعت با وی به دیدار او رفت، خم شد و پای او را بوسید.

​در روزهای بعد، کم کم پیام این بوسه مشخص شد: ولیعهد برکنارشده در اقامت اجباری قرار گرفت، از تمامی مناصب حکومتی خلع و ممنوع الخروج شد و تمامی محافظان نزدیکش هم برکنار شدند.

اکنون بن سلمان هنگام تحویل گرفتن موقت امور کشور عربستان از پدرش که برای استراحت به مراکش می رفت، باز هم خم شد و پای او را بوسید. حال باید به دنبال پیام ها و تبعات این بوسه دوم بود.

 

Untitled2

 

محمد بن سلمان که ماه گذشته به سمت جانشین پادشاه تعیین شده بود، به طور موقت زمام امور را از پدر خود ملک سلمان تحویل گرفت تا پادشاه عربستان به مرخصی استراحتی برود.

ملک سلمان در حکمی اعلام کرد که فرزندش مدیریت امور دولت و حفاظت از منافع مردم را در مدتی که پادشاه در مرخصی است، برعهده خواهد گرفت.

سپردن قدرت به ولیعهد به هنگامی که امرا و پادشاهان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خارج از کشور سفر می کنند امری عادی است و عربستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در عربستان نفت خیز اما برای اولین بار است که محمد بن سلمان حدود یک ماه پس از ولیعهدی رسما و در غیاب پدر زمام امور را بر عهده می گیرد. وی وزیر دفاع عربستان هم است.

خبرگزاری رسمی سعودی که خبر سپرده شدن امور به ولیعهد را منتشر کرده اشاره ای به مقصد پادشاه عربستان و مدت زمان تعطیلات وی نکرده است اما به گزارش خبرگزاری رویترز یک دیپلمات عرب مقصد تعطیلات وی را مراکش دانسته است. 

پادشاه عربستان در 21 ماه ژوئن مقام ولیعهدی را از برادرزاده خود محمد بن نایف پس گرفت و به پسر 31 ساله خود محمد منتقل کرد. از این پس در غیاب پادشاه و یا در صورت مرگ او، این محمد بن سلمان است که سکان قدرت را در عربستان سعودی در دست خواهد داشت.

اگر چه محمد به فردی  اهل اصلاحات شهرت دارد، اما از تجربه اجرایی کافی برخوردار نیست و فردی جنگ طلب است. ولیعهد جدید عربستان وعده اصلاحات و مدرنیزه کردن اقتصاد و پایان دادن به وابستگی این کشور به نفت‌ را داده است. 

هم‌ اکنون عربستان سعودی در راس ائتلافی از کشورهای عربی است که در جنگ با یمن، رقابت با ایران و تنش با قطر قرار گرفته‌ اند. 

محمد بن سلمان مواضع و سخنان تندتری در قبال ایران اتخاذ کرده است. وی مدعی شده است که تهران درصدد تسلط بر کشورهای مسلمان است، ریاض منتظر نخواهد ماند تا ایرانی ها جنگ را به داخل خاک عربستان بکشند و سعودی ها سعی خواهند کرد تا نبرد واقعی در خاک ایران صورت بگیرد.

«حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در پاسخ به محمد بن سلمان گفته است:« اگر عربستان نبرد را به داخل خاک ایران بکشاند ایران به غیر از دو شهر مقدس مکه و مدینه هیچ جایی از عربستان را امن باقی نمی گذارد.» 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.