در آستانه دور بعدی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در جمعه آینده، اتحادیه اروپا در حالی بر تداوم اجرای برجام تاکید کرده که بحث در مورد رای گیری مصوبه تحریم های جدید در آمریکا بار دیگر قوت گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که به اقدام دولت آمریکا برای بررسی توافق هسته ‌ای با ایران احترام می گذارد، اما واشنگتن باید بداند که برجام یک توافقنامه بین المللی مورد تایید سازمان ملل و اتحادیه اروپا است.

موگرینی که در یک کنفرانس خبری با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه صحبت می کرد، اظهار داشت: «توافق هسته ‌ای متعلق به یک کشور خاص نیست.»

موگرینی گفت: من با اعداد و ارقام تجارت و سرمایه گذاری سخن می گویم؛ پس از برجام مبادلات تجاری ما با ایران افزایش یافته و این روند ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در دفاع از برجام متحد است، افزود: اروپا در اجرای کامل برجام و تعامل با ایران، منافع امنیتی دارد. ما همچنین برای طرف اروپایی منافع اقتصادی متصور هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است: ما مسئولیت داریم که مطمئن شویم که اجرای برجام ادامه خواهد یافت؛ این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی توافق هسته‌ ای بین ایران و 1+5 است.

در همین زمینه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز 20 آوریل ایران را متهم کرد که «بر اساس روح توافق هسته ای عمل نمی کند». وی با اشاره به این که ما با دقت بسیار برجام را مورد بررسی قرار خواهیم داد، گفته بود: این توافق، توافقی بسیار بد بود که نباید امضا می شد و نباید به آن شکل برای دستیابی به این توافق مذاکره می شد.

در همین زمینه «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز از بازبینی کامل توافق هسته ای سخن گفته‌ بود، اما مقام‌ های ایرانی تاکید کرده ‌اند که از نظر تهران توافق اتمی وین تمام شده است و ایران با دولت آمریکا درباره این توافق وارد مذاکره سیاسی جدید نخواهد شد.

تاکید مسئول اتحادیه اروپا بر اجرای برجام در حالی صورت می گیرد که شماری از قانونگذاران ارشد آمریکا می ‌‌گویند ماجرای دیدار «دونالد ترامپ جونیور» پسر دونالد ترامپ و وکیل روس در جریان انتخابات آمریکا، احتمال تصویب نهایی تحریم‌ های ایران و روسیه را افزایش داده‌ است.

«بن کاردین» عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «آن ‌چه پیرامون دونالد ترامپ جونیور رخ داده، تاکیدی بر نحوه عملیات روسیه است».

کاردین تاکید کرده طرح تحریم ‌ها به‌ دلیل «دخالت روسیه در انتخابات سال پیش، اشغال بخشی از خاک اوکراین و گرجستان و حمایت از دولت روسیه» باید به تصویب برسد.

یک عضو ارشد حزب جمهوری ‌خواه در مجلس نمایندگان نیز گفت ماجرای دیدار ترامپ جونیور و وکیل روس، «قطعا در این شرایط کمکی به دولت نمی‌ کند».

«استنی هویر» نماینده ارشد مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، این احتمال را مطرح کرده که رای‌ گیری در هفته جاری انجام شود.

مشاوران و دستیاران اعضای مجلس نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوری ‌خواه می‌ گویند مذاکرات در مورد تحریم‌ ها بین دو حزب ادامه دارد و با انتشار گزارش مربوط به پسر ترامپ و ایمیل‌ های او، این مذاکرات سرعت بیشتری گرفته ‌است.

ممکن است این تحریم‌ ها در هفته جاری به رای گذاشته شود.

طرح تحریم ‌های ایران و متمم روسیه، در سنا با ۹۸ رای موافق در مقابل ۲ رای مخالف به تصویب رسید، اما در مجلس نمایندگان با مانع روبرو شد. روز دوشنبه یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا در پی ایجاد تغییراتی در این طرح است.

مصوبه سنای آمریکا ترامپ را موظف می‌ کند برای کاهش یا پایان دادن به تحریم های روسیه، از کنگره اجازه بگیرد. کاخ سفید می‌ گوید مخالفتی با تحریم‌ ها ندارد، اما اعطای اختیارات بیشتر در اجرای آن‌ به کنگره، به‌ جای دولت، به تلاش‌ های دیپلماتیک ضربه می ‌زند.

گفته می شود کاخ سفید نگران است این طرح «دست دونالد ترامپ را در جریان گفت‌ و گو با روسیه ببندد».

اکنون و پس از آنکه دونالد ترامپ جونیور ایمیل‌ های رد و بدل‌ شده در رابطه با دیدار با وکیل روس را منتشر کرده، احتمال رای‌گیری کنگره در مورد طرح نیز افزایش یافته‌ است.

دیدار پسر ترامپ و شماری از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی او در جریان رقابت‌ های سال پیش، پس از آن صورت گرفت که یک وکیل روس مدعی شد، اطلاعاتی مخرب در مورد ستاد «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و رقیب ترامپ دارد.

بر اساس این ایمیل ‌ها،‌ فردی به نام «راب گلدستون» که به ‌لابی‌ گری مشهور است، به دونالد ترامپ جونیور گفته بود که ارائه این اطلاعات در چارچوب حمایت روسیه و دولت آن کشور از ترامپ است.

پیش از این سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به این دیدار گفته بود: کرملین اطلاعی از هویت وکیل مورد نظر ندارد.

ترامپ جونیور نیز در مصاحبه‌ ای با شبکه فاکس نیوز گفته است پدرش اساسا هیچ اطلاعی از دیدار سال پیش نداشت.

مسکو متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در سال گذشته است. دولت روسیه این اتهامات را رد کرده‌ است.

در همین حال گزارش ها حاکی است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به تهران سفر کرده و با «عباس عراقچی» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و معاون وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

ریابکوف پیش از این دیدار گفته است که مسکو مخالف هرگونه تلاش برای بازنویسی یا تفسیر دوباره برجام است. عباس عراقچی نیز با اشاره به محتوای مذاکراتش با سرگئی ریابکوف تاکید کرده است: این مذاکرات به منظور انجام مشورت‌ ها در آستانه دور بعدی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 است که 21 ژوئیه (30 تیر) در شهر «وین» اتریش برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت خارجه ایران افزود: «پیش از برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک لازم بود مشورت هایی داشته باشیم و موضوعات مختلف را پیشتر بررسی کنیم.»

عباس عراقچی در ادامه گفت: «همچنین با توجه به تحولاتی که در عرصه‌ های بین المللی رخ داد مانند اجلاس گروه گروه 20 و دیدارهایی که آنجا انجام شد مسلما دیدگاه هایی وجود دارد که باید به ما منتقل شود.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.