نخست وزیر عراق روز دوشنبه رسما آزادی کامل شهر موصل را پس از ۹ ماه جنگ با تروریست های داعش اعلام کرد و از آن پس واکنش ها و پیام های تبریک منتشر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، تلویزیون رسمی عراق بیانیه‌ «حیدر العبادی» درباره پیروزی تاریخی علیه گروه داعش در موصل را پخش کرد. العبادی گفت: «از قلبِ موصل آزاد شده، آزادی این شهر را به همه عراقی ‌ها اعلام می ‌کنم. از این شهر به تمامی جهان شکست کامل دولت خرافه داعش را اعلام می کنم. پیروزی امروز ما پیروزی علیه تاریکی، پیروزی علیه سبعیت و تروریسم است.»

نخست وزیر عراق از مرجعیت دینی این کشور و فتوای تاریخی جهاد قدردانی کرد.

وی همچنین از کشورهایی که به عراق در آزادسازی موصل همکاری کردند، تشکر کرد.

بیانیه حیدر العبادی را تمامی رسانه‌ های عراق همزمان پخش کردند.

درهمین راستا مقامات بین المللی نیز پیام هایی ارسال کردند. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «کریستوس استیلیاندس» کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک ‌های بشردوستانه در بیانیه ‌ای در بروکسل پایان اشغال موصل را یک مرحله تعیین‌ کننده در مبارزه علیه داعش توصیف کردند.

این دو مقام اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کردند که اکنون ضروری است که اعتماد میان گروه‌های مختلف عراقی بازسازی شود زیرا به گفته آنها تنها در این صورت است که عراقی‌ ها می ‌توانند ساختن آینده مشترک خود را آغاز کنند.

هر دو مقام، شهامت ملت، دولت و نیروهای نظامی عراق و نیز سربازانی را که برای رسیدن به پیروزی، زندگی خود را قربانی کردند، ستودند.

این دو مقام همچنین اعلام کردند که اتحادیه اروپا از دولت عراق در زمینه ‌های بشردوستانه و امنیتی پشتیبانی خواهد کرد تا بتواند با چالش ‌های برقراری ثبات و امنیت و آشتی در این کشور مقابله کند.

از سوی دیگر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی بازپس‌ گیری موصل را به دولت و ملت عراق تبریک گفته و تاکید کرده است: «وقتی عراقی ‌ها دست در دست هم می‌ دهند، هیچ محدودیتی برای آنچه می ‌توانند به دست آورند، وجود ندارد».

«مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس نیز موفقیت دولت و نیروهای نظامی عراق در مبارزه علیه داعش را ستود. با این‌ حال او تاکید کرد که برای پاکسازی کامل موصل و اطراف آن از لوث داعش، کارهای زیادی باید انجام شود.

او همچنین لزوم پاکسازی موصل و اطراف آن از مواد و تله‌ های انفجاری را یادآور شد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای ابراز امیدواری کرده که پیروزی در موصل به اعاده یکپارچگی سرزمینی عراق کمک کرده و مصالحه میان مردم عراق را رقم بزند.

در این بیانیه آمده است: «مسکو از تلاش‌ های مقام‌ های عراقی با هدف اعاده حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی این کشور حمایت می‌ کند. ما اطمینان داریم که این پیشرفت، در روند مصالحه ملی درون عراقی با رعایت منافع تمام اقلیت‌ های قومی و مذهبی به تحکیم موفقیت در زمینه تلاش‌ های ضدتروریستی کمک خواهد کرد».

مسکو پیروزی در موصل را مرهون شجاعت و مقاومت ارتش عراق، الحشدالشعبی و پیشمرگه‌ های کرد دانسته است.

در این بیانیه به هزینه ‌های سنگینی که برای آزادسازی موصل پرداخته شده است، اشاره شده و از کشته شدن 30 هزار نیروی نظامی عراقی و هفت هزار نفر از ساکنان موصل در جریان این عملیات خبر داده است.

«استفان تاونسند» فرمانده ائتلاف به رهبری آمریکا با این حال در بیانیه ‌ای هشدار داد که پیروزی علیه این گروه فوق افراطی در موصل به معنی پایانی بر تهدید آن در سطح جهان نیست و از عراقی ‌ها خواست تا برای شکست این گروه با هم متحد شوند.

عملیات آزادسازی موصل در اکتبر ۲۰۱۶ آغاز شده بود.

با وجود آزاد شدن موصل، مناطقی در شمال‌ غرب ‌عراق وجود دارند که هنوز در کنترل داعش هستند. «تلعفر» در استان «نینوا»، «حویجه» در استان «کرکوک» و مناطقی در غرب استان «الانبار» نقاطی هستند که باید از وجود تروریست های داعش پاکسازی شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.