با توجه به اینکه احتمال مرگ البغدادی نزدیک به 100 درصد است، گمانه زنی هایی در مورد جانشین وی شکل گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه دیلی میرور، اگر «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش واقعا مرده باشد، دو معاون وی از شانس بالایی برای جانشینی وی برخوردار هستند.

«ایاد العبیدی» و «ایاد الجمیلی» دو معاون ابوبکر البغدادی گزینه های اصلی برای جانشینی البغدادی هستند.

العبیدی و الجمیلی که از نیروهای ارتش عراق در دوره بعث بودند، هر دو در سال 2003 به داعش در عراق پیوستند. 

العبیدی که دهه پنجم عمر خود را سپری می کند، به عنوان وزیر جنگ داعش فعالیت کرده است. الجمیلی نیز که اواخر دهه چهارم عمر خود را سپری می کند، رئیس دستگاه به اصطلاح امنیتی داعش است. 

_jihadista_20df0617

ایاد الجمیلی

 

آنها از زمان حملات هوایی به داعش در سال 2016 و کشته شدن معاون البغدادی، معاونان ارشد وی بودند.

هفته گذشته وزارت دفاع روسیه خبر به هلاکت رسیدن البغدادی درحمله هوایی به سوریه را منتشر کرد. 

خبرگزاری اینترفکس روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد روسیه تاکید کرد که احتمال مرگ البغدادی نزدیک به 100 درصد است. اما گروه های مسلح درگیر در منطقه و بسیاری از مقامات محلی هنوز به صحت این گزارشات شک دارند.

«حشام الهاشمی» که به چندین دولت در خاورمیانه در مورد داعش مشاوره می دهد، گفت: "الجمیلی ، العبیدی را از مقامات دست بالا ی خود می بیند. اما با این حال هیچ جانشین مشخصی برای البغدادی متصور نیست. به هر حال با توجه به شرایط ، یکی از این دو نفر جانشین البغدادی خواهد شد.»

«فاضل ابو رقیف» یک کارشناس عراقی دیگر گفت: «دیگر داعش از هدف خود برای ایجاد به اصطلاح خلافت عقب نشسته است. بنابراین با توجه به این شکست، جانشین البغدادی تنها عنوان «امیر» را یدک خواهد کشید.»

انتصاب سرکرده جدید ملزم به تایید نهایی شورای هشت نفره ای است که به عنوان بخش مشاوره داعش فعالیت دارد. شش عضو این شورا عراقی، یک عضو اردنی و یک عضو سعودی است. عضو نهم «ترکی بن علی» مفتی بحرینی تبار بود که در حمله هوایی 31 مه در سوریه کشته شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.