زمان آن رسیده که غرب به ویژه رئیس جمهور آمریکا اذعان کند حامی تروریسم در جهان عربستان است، نه ایران.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله اینترنتی گلوبالیست آمریکا در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با حمایت بی چون و چرا از ریاض، نقشی را که سعودی ها در ترور و حمایت از تروریست ها دارند نادیده می گیرد.

تلاش عربستان سعودی برای معرفی ایران به عنوان حامی تروریسم و اشاره به قطر به عنوان یکی از حامیان آن به معنای نادیده گرفتن یک سری حقایق در جهان است.

اگر ما به مسیرهای پولی سعودی ها و تعالیم وهابی نگاه کنیم، واضح است که حمایت عربستان سعودی از تروریسم بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

به عبارت دیگر قرن بیست و یکم، قرن تروریسم سلفی است.

منبع اصلی حمایت مالی و ایدئولوژیک تروریست های سلفی عربستان سعودی است. این تروریست های القاعده و آموزش دیده در عربستان سعودی هستند که اهداف غرب را هدف قرار می دهند.

 

این حمایت کجا پایان می یابد؟

بدین ترتیب ترامپ اگر که واقعا خواستار مقابله با تروریسم جهانی باشد، به جای تأیید ترویج تروریسم عربستان باید با آن مقابله کند.

این کار نه تنها کاملا فریبنده، بلکه خطرناک است.

 

زمان آن است که چشمانمان را باز کنیم

عربستان در دهه 1990 و همزمان با پایان جنگ سرد، به ساخت و تجهیز مساجد در غرب روی آورد و در اغلب کشورهای حوزه غربی بالکان از جمله آلبانی، کوزوو، بوسنی، مقدونیه و مناطقی از بلغارستان، مساجدی با هدف ترویج وهابیت احداث کرد و چنان که شاهد هستیم، شماری از مهمترین گروه های تروریستی و از جمله داعش از افکار وهابیت پیروی می کنند.

اقدام عربستان در صدور تفکر افراطی وهابیت در سال های اخیر موجب شده که دولت های اروپایی نسبت به ساخت مسجد در کشورهای خود حساسیت نشان دهند.

اما دست کم بقیه دنیای غرب نباید چشم خود را بر روی این ترویج تروریسم عربستان ببندند.

 

در خصوص دفاع ترامپ؟

شاید حیرت انگیزترین واقعیت این باشد که ترامپ احتمالا هیچ کدام از این واقعیت ها را متوجه نشده است. ذهن او تنها بر روی مسائل حاشیه ای متمرکز است.

توضیحی که می توان در این خصوص داد این است که ترامپ همواره دوست دارد آمریکا یک نقش بزرگ داشته باشد. به همین دلیل است که وی در طول سفر اخیرش به عربستان سعودی تلاش کرد نقش «یک مرد بزرگ» را بازی کند؛ جایی که میزبانش با او مانند «یک اسطوره» رفتار کرد. حتی تلاش شد حواس پرتی های وی در این سفر به گونه ای نادیده گرفته شود.

علت دیگر این است که رئیس جمهور آمریکا احتمالا فقط می خواست سعودی ها را به عنوان یک متحد قدیمی آمریکا و مشتری تسلیحات نظامی خود خوشحال کند.

در دنیای ترامپ این یک اقدام کاملا منطقی است: مشتری همیشه حق دارد.

جای تعجب ندارد که پس از بازگشت او به واشنگتن و با توجه به محاصره قطر توسط عربستان سعودی، ترامپ در توییتر خود باز هم به حمایت از عربستان ادامه داد.

 

لابی گری برای عربستان

بدون تردید ترامپ در دفتر بیضی شکل خود در کاخ سفید یک آماتور خطرناک است که می تواند بازی هایی را انجام دهد که معنی واقعی آنها را درک نمی کند.

خبر غم انگیز این است که ترامپ اکنون به عنوان لابی گر اصلی عربستان خود را نه تنها در آمریکا، بلکه در جهان نیز مطرح کرده است.

مسئله شگفت آور این است که رئیس جمهور به اجبار این کار را نکرده؛ بلکه برای این کار داوطلب شده است.

 

ترامپ چه بهره ای می برد؟

اکنون این سوال مطرح می شود که چرا؟ ترامپ حس خوبی به انسان نمی دهد، اما احمق هم نیست. سخت است تصور کنید که او از روی اعتقادش عمل کرده است.

تا آنجا که ما می دانیم، ترامپ در حال حاضر هیچ گونه باجی از سعودی ها برای ایفای این نقش اساسی دریافت نمی کند (به غیر از درآمد حاصل از رزرو اتاق در هتل اش در واشنگتن).

اما همانطور که او به خوبی می داند، این موضوع مهمی نیست. همانطور که ترامپ و عربستان هر دو می دانند، می توان مطمئن بود که احتمالا سازمان ترامپ با قراردادهای هنگفتی از حوزه خلیج فارس مواجه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.