اینکه اوضاع دولت کنونی آمریکا به عنوان آشفته ترین دولت این کشور تا به امروز چه خواهد شد، به جهت هایی بستگی دارد که بادهای سیاسی این کشور را در می نوردد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: آیا آمریکا به سمت بحران قانون اساسی پیش می رود؟  

پس از شهادت «جیمز کامی» رئیس سابق اف بی آی در سنا، اکنون ترامپ به ایجاد اختلال در روند این پرونده متهم شده است.

تحقیقات «رابرت مولر» مسئول رسیدگی به پرونده روسیه در این زمینه ‌است که آیا ترامپ تلاش کرده تا با جلوگیری از بخشی از تحقیقات پلیس فدرال در مورد اتهام ‌های مربوط به دخالت ‌های روسیه و سپس اخراج رئیس این نهاد، مانعی در برابر اجرای عدالت ایجاد کند یا نه. اتهام احتمالی «ممانعت در برابر اجرای عدالت» در قوانین آمریکا یک «جرم جنایی» به ‌شمار می‌ رود.

این در حالی است که از سوی دیگر دادستان ویژه رسیدگی به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق درباره روابط تجاری و مالی داماد ترامپ را آغاز کرد.

واشنگتن پست به نقل از افراد آگاهی که نام‌ شان فاش نشده گزارش داد که فعالیت‌ های «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهور آمریکا از موضوع‌ هایی ا‌ست که از سوی اف بی آی مورد تحقیق قرار گرفته است.

گفته می‌ شود علت تمرکز بر فعالیت ‌های مالی و تجاری همسر «ایوانکا ترامپ» دیدار او با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا، و یک بانکدار اهل مسکو در ماه دسامبر سال گذشته است.

رابرت مولر و شماری از کمیسیون‌ های کنگره مشغول تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به نفع دونالد ترامپ هستند.

پس ‌لرزه‌ های اظهارات جیمز کامی در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا تبانی و قرار و مدارهای پنهانی احتمالی با دولت روسیه از جمله اتهام‌ هایی است که در رسانه ‌های آمریکا علیه اعضای تیم انتخاباتی ترامپ مطرح شده و از مسائلی است که دادستان ویژه درباره آن تحقیق می‌ کند. ظاهرا جارد کوشنر پیش از ورود رئیس جمهور جدید به کاخ سفید، به سفیر روسیه پیشنهاد کرده یک خط ارتباطی غیرقابل شنود میان معتمدان ترامپ و کاخ کرملین برقرار شود.

اما به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسائل را متفاوت می نگرد. دونالد ترامپ تایید کرده است که در جریان رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا او نیز مورد تحقیق قرار گرفته است.

ترامپ در توییتی گفت: «کسی که به من گفت‌ رئیس اف ‌بی ‌آی را اخراج کنم از من به خاطر اخراج رئیس اف ‌بی ‌آی تحقیق می‌ کند! مایه تاسف است.»

این توییت به سادگی نشان داد که ترامپ بر اساس اطلاعات در توییتر و در رسانه ها اقدام کرده است. به نظر می رسد خطاب وی در توییتر «رود جی. روزنشتاین» معاون دادستان کل بوده باشد که پس از آنکه «جف سشنز» دادستان کل خود را از تحقیقات روسیه تبرئه کرد، مولر را منصوب کرد. سوالی که پس از انتشار توییت ترامپ مطرح می شود این است که آیا  این اولین گام در حرکت به سوی هدف قرار دادن دادستان کل، روزنشتاین و مولر است یا خیر. با توجه به خشم ترامپ از تحقیقات متعدد، این امر می تواند نشان دهد که ترامپ کاری نمی تواند انجام دهد، اما این مسئله می تواند عواقب فاجعه باری برای ریاست جمهوری وی داشته باشد.

هم زمان متحدان ترامپ، مولر را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از به اصطلاح این وضعیت فوق العاده دانستند که قصد ضربه زدن به رئیس جمهور دارد. «نیوت گینگریچ» سخنگوی سابق کنگره یک ماه پیش در مطلبی نوشت که مولر «انتخاب عالی برای مشاور ویژه بود. شهرت او در زمینه صداقت بی عیب و نقص است. رسانه ها در حال حاضر باید آرام بگیرند.» اما او در توییتر دیدگاه متفاوتی داشت: «مولر در حال حاضر به وضوح در وضعیتی قرار گرفته که هدف آن، از بین بردن و یا حداقل تضعیف و فلج کردن ریاست جمهوری ترامپ است.»

وی در سخنرانی روز گذشته خود در باشگاه ملی مطبوعات اضافه کرد که رئیس جمهور «نمی تواند مانع عدالت شود.» این رویکردی نبود که گینگریچ در قبال «بیل کلینتون» در ماه دسامبر سال 1998 در زمانی که وی استیضاح می شد، اتخاذ کرد. دفاع کمی زیرکانه تر توسط «کارل روو» در تاریخ 15 ژوئن در روزنامه وال استریت ژورنال ارائه شده است. به گفته وی، «اصلا مشخص نیست که ترامپ دستور کاری را داده باشد. اظهارات او گنگ و مبهم بود. امید به معنای دستور نیست.» روو افزود: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ترامپ با هدف مجرمانه دست به این اقدام زده باشد - به عنوان مثال برای اخراج فلین رشوه گرفته باشد و یا برخی تمایلات مالی شخصی  خود را در لابی مالی فلین پنهان کرده باشد.»

در حال حاضر دشمنان سیاسی ترامپ بیشتر بر مسئله ممانعت از اجرای عدالت متمرکز شده اند تا موضوع تبانی. حال دموکرات های کنگره خود را برای چشم انداز برکناری مولر توسط ترامپ آماده کرده اند و تصریح می کنند که این اقدام به استیضاح وی منجر می شود.

اما آیا ترامپ استیضاح می شود؟

استیضاح باید توسط مجلس با اکثریت جمهوری خواهان کلید بخورد. همان طور که «جیمز آنتل» در روزنامه «واشنگتن اگزماینر» اشاره می کند: «حتی اگر دموکرات ها اکثریت 52 در برابر 48 را در مجلس سنا سال آینده به دست آورند، 15 جمهوری خواه باید به محکوم کردن او رای دهند. بدون ارائه ادله محکم، چنین اتفاقی به احتمال زیاد نمی افتد.»

در حال حاضر انتخابات ویژه در ایالت «جورجیا» برای کرسی منطقه ششم کنگره می تواند برای ترامپ از تحقیقات کنگره مهم تر باشد. در آنجا «جان اوسوف» نماینده 30 ساله حزب دموکرات با مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده اقتصاد لندن تهدید به شکست «کارن هندل» رقیب جمهوری خواه خود کرده است. این منطقه دهه ها است که به جمهوری خواهان رای می دهد. اگر این بار دموکرات ها پیروز شوند، جمهوری خواهان مجلس نگران خواهند شد که یک موج دموکراتیک انتخابات می تواند به نوبه خود به یک سونامی در سال 2018 بدل شود. ترامپ برای ادامه حیات سیاسی خود به حمایت مردمی و حزب اش نیاز دارد.

به نوشته «رابرت کوستا» در روزنامه واشنگتن پست، رای دهندگان در جورجیا بیشتر به عملکرد واقعی ترامپ متمرکزند تا به روسیه: «آنچه آنها می خواهند عمل به تعهدات ترامپ است – مراقبت های بهداشت و سلامت مقرون به صرفه تر، کاهش مالیات، ساخت جاده ها و پل های جدید و اقتصادی قوی.» آنها ترجیح می دهند ترامپ توییت هایش را کنار گذارد و بر اداره کشور متمرکز شود.

در این راستا شاید مهم ترین تصمیم سیاسی که او گرفته باشد، واگذاری تصمیم گیری های استراتژیک مربوط به افغانستان به وزارت دفاع است. در حال حاضر چهار هزار سرباز دیگر در حال اعزام به افغانستان هستند. این چیزی نیست که حامیان ترامپ به دلیل آن به او رای داده باشند. اگر او بیشتر در افغانستان درگیر شود، ممکن است آن را یک باتلاق نظامی و سیاسی علاوه بر مشکلات کنونی خود بیابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.