تولد امسال رئیس جمهور آمریکا با دو رویداد نامطلوب همراه شد؛ این در حالی است که محبوبیت وی با کمترین میزان در مقایسه با روسای جمهور پیشین مواجه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برنامه ریزی ها برای برگزاری جشن تولد خود را به دلیل عیادت از «استیو اسکالیس» نماینده کنگره که در حادثه تیراندازی دیروز زخمی شد، بر هم زد. پزشکان می ‌گویند عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا که در پی تیراندازی یک مرد مسلح به اعضای کنگره آمریکا زخمی شده بود، در وضعیت بحرانی قرار دارد. اعضای کنگره در زمان وقوع حادثه در حال تمرین برای شرکت در یک مسابقه خیریه بیسبال بودند.

 

3

 

این تنها اتفاقی نبود که هفتاد و یکمین سالگرد تولد ترامپ را دچار اختلال کرد. پیش از عیادت وی از اسکالیس، خبر رسید که «رابرت مولر» مسئول ویژه‌ تحقیقات در مورد دخالت ‌های روسیه در انتخابات آمریکا، در حال بررسی این موضوع است که آیا رئیس ترامپ تلاشی در جهت ممانعت از تحقیقات اف ‌بی ‌آی و اجرای عدالت کرده ‌است یا خیر. به این ترتیب پای خود ترامپ هم به این پرونده باز شد.

ترامپ مدت زمانی را در عصر روز گذشته با «اریک جونیور»، «اریک» و «ایوانکا» فرزندانش، و نوه هایش سپری کرد و تصاویری را در اینستاگرام کاخ سفید منتشر کرد؛ گر چه در هیچ یک از این تصاویر خود او حضور نداشت.

21

 

اما به محض تاریک شدن هوا، او و همسرس «ملانیا» برای عیادت از اسکالیس به بیمارستان «مداستار» در شهر «واشنگتن» رفتند. اسکالیس روز چهارشنبه در تیراندازی «جیمز هاجکینسون» یکی از شهروندان آمریکایی مخالف ترامپ، از ناحیه لگن زخمی شده بود.

دو افسر پلیس نیز در این تیراندازی زخمی شده اند که جراحت های آنها جدی نیست.

مشخص نیست که در جریان عیادت ترامپ، اسکالیس به هوش بوده یا خیر، اما او با در بخش مراقب های ویژه با خانواده او صحبت کرده بود.

در توییتر این نماینده آمده است: «اسکالیس در شرایط وخیمی قرار دارد و به جراحی های بیشتری نیاز است.» در یک بیانیه آمده است: «گلوله از لگن او عبور کرده، استخوان ها را شکسته به ارگان های داخلی آسیب زده و خونریزی شدید را موجب شده است. شرایط او خوب نیست.»

ترامپ از دو افسر پلیس مجروح هم عیادت کرد و پیش از ترک بیمارستان با رئیس بیمارستان هم ملاقات کرد.

 

TELEMMGLPICT000131966746-large_trans_NvBQzQNjv4BqRLU6RByDcehJVbJAoDuCGZ1jt-Q14Op4ntpQY4ROuaA

 

ترامپ، اسکالیس را «یک دوست واقعی»، «فردی میهن‌ پرست و یک مبارز» توصیف کرده‌ و گفته «او از این جراحت نجات پیدا می‌ کند».

این تیراندازی تنها رویدادی نبود که بر سالروز تولد ترامپ سایه افکنده بود. بلکه در روز چهارشنبه مشخص شد که او به سوژه پرونده روسیه تبدیل شده است.

واشنگتن پست گزارش داد که پس از شهادت «جیمز کامی» رئیس سابق اف بی آی در سنا، اکنون ترامپ به ایجاد اختلال در روند این پرونده  متهم شده است.

به گفته پنج منبع، کامی قبلا به ترامپ اطمینان داده بود که او وارد تحقیقات نخواهد شد اما بلافاصله پس از هدف قرار گرفتن، اوضاع تغییر کرد.

به گزارش واشنگتن ‌پست، تحقیقات مولر در این زمینه ‌است که آیا ترامپ تلاش کرده تا با جلوگیری از بخشی از تحقیقات پلیس فدرال در مورد اتهام ‌های مربوط به دخالت ‌های روسیه و سپس اخراج رئیس این نهاد، مانعی در برابر اجرای عدالت ایجاد کند یا نه.

 

4

 

اتهام احتمالی «ممانعت در برابر اجرای عدالت» در قوانین آمریکا یک «جرم جنایی» به ‌شمار می‌ رود.

واشنگتن ‌پست در گزارش خود، با استناد به نقل ‌قول‌ از مقام‌ هایی که نامشان را فاش نکرده، می‌ گوید بررسی ‌های رابرت مولر چند روز پس از اخراج جیمز کامی آغاز شده ‌است. به گفته این روزنامه اگر چنین بررسی در حال انجام است، نقطه عطفی در جریان تحقیقات کلی مربوط به دخالت ‌های روسیه در روند انتخابات آمریکا به ‌شمار می ‌رود.

جیمز کامی هفته گذشته با حضور در جلسه سنای آمریکا تاکید کرد، رئیس ‌جمهوری او را از کار برکنار کرده، چرا که از جریان تحقیقات مربوط به روسیه ناراضی بود. ترامپ روند تحقیقات را «بزرگ ‌ترین تعقیب مغرضانه یک سیاستمدار در تاریخ آمریکا» توصیف کرده ‌است.

به گزارش واشنگتن‌ پست، یکی دیگر از موضوعات تحت بررسی توسط مسئول ویژه پرونده روسیه، درخواست ترامپ از کامی برای پایان دادن به تحقیقات درباره «مایکل فلین» مشاور پیشین خود در امور امنیت ملی است.

جیمز کامی در جلسه سنا گفته است به‌ نظر او درخواست ترامپ برای اینکه بگذارد تحقیقات فلین خاتمه پیدا کند «بسیار نگران ‌کننده» بود.

رئیس‌ جمهور آمریکا گزارش‌ ها و اظهارات در خصوص در خواست از کامی در این مورد را تکذیب کرده است. ترامپ گفته ‌است اخراج کامی تصمیمی بود که خودش گرفته و اظهار داشته رئیس پیشین اف ‌بی ‌آی فردی «پرمدعا» و «خودنما» بود. به ادعای ترامپ، پلیس فدرال در دوران مدیریت جیمز کامی دچار آشفتگی شده بود.

تیم حقوقی دونالد ترامپ فورا گزارش منتشرشده در واشنگتن ‌پست را رد کرده ‌است. «مارک کورالو» سخنگوی تیم حقوقی ترامپ گفته است «درز اطلاعات اف ‌بی ‌آی در مورد رئیس‌ جمهور، اقدامی ظالمانه، نابخشودنی و غیرقانونی است».

دونالد ترامپ روز ۹ مه جیمز کامی را از مقام خود برکنار کرد. او در آن زمان مشغول انجام تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود؛ انتخاباتی که به شکست «هیلاری کلینتون» و پیروزی دونالد ترامپ انجامید.

روسیه اتهام‌ های مربوطه را رد کرده‌ است.

در هفته اخیر گزارش‌ هایی منتشر شد، که از تمایل ترامپ برای اخراج رابرت مولر مستشار ویژه تحقیقات حکایت داشت. مولر از طرف وزارت دادگستری آمریکا چند هفته پیش و برای هدایت روند تحقیقات مربوط به روسیه انتخاب شد.

کاخ سفید گزارش‌های مربوط را رد کرده و گفته است هرچند این حق رئیس‌جمهور‌ است که اگر بخواهد مولر را اخراج کند، اما چنین قصدی ندارد.

احتمال اینکه رئیس ‌جمهور آمریکا در حالی ‌که ریاست دولت را برعهده دارد با اتهام‌ های کیفری روبه‌ رو شود، بسیار اندک است. اما اتهام «ممانعت در اجرای عدالت» می ‌تواند برای فراهم آوردن مقدمات استیضاح مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود آنکه شماری از نمایندگان دموکرات کنگره نیز اقداماتی در این راستا انجام داده ‌اند، اما استیضاح رئیس‌ جمهور آمریکا در مجلس نمایندگانی که اکثریت در آن با جمهوری ‌خواهان است، احتمالا با مانع شدیدی رو به ‌رو خواهد شد.

این در حالی است که هدیه ناخواسته تولد هفتاد و یک سالگی ترامپ را می توان کاهش محبوبیت وی عنوان کرد. او در مقایسه با سه رئیس جمهور پیشین، با کمترین میزان محبوبیت مواجه است.

محبوبیت «بیل کلینتون»، «جورج دبیلو بوش» و «باراک اوباما» به 60 درصد می رسید. اما نتایج نظرسنجی های مختلف نشان می دهد محبوبیت ترامپ در روز یکشنبه این هفته به 36 درصد رسیده که در آستانه رسیدن به رکورد پایین 35 درصدی مربوط به ماه مارس اش است.

بر اساس نظرسنجی پولتیکو که این هفته منتشر شد، حدود 43 درصد از رای دهندگان آمریکای نیز از ایده آغاز فرآیند استیضاح رسمی ترامپ حمایت می کنند.

به نظر می رسد تصمیم ترامپ برای خروج از معاهده آب و هوایی پاریس به کاهش محبوبیت وی دامن زده باشد. اکثر ایالت های آمریکا حامی این معاهده هستند.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» پیش ‌بینی کرده است که پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام موجب «استعفای خودخواسته» دونالد ترامپ می ‌شود.

نزدیک به 200 عضو دموکرات کنگره آمریکا نیز روز چهارشنبه علیه ترامپ در یک دادگاه فدرال اقامه دعوی خواهند کرد. این گروه از قانونگذاران آمریکایی اعلام کرده اند که دونالد ترامپ به واسطه فعالیت های تجاری خود با دریافت کمک های مالی از دولت های خارجی قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.