پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

آیا سناریوی«تجزیه» به مصر منتقل شد؟

اگر کشورهای عربی با خطر جنگ های طایفه ای اسلامی یعنی میان اهل تسنن و شیعیان رو به رو هستند، مصر که اکثریت قاطع ساکنانش را مسلمانان شکل می دهند با فتنه دیگری رو به روست که خطرش کمتر نیست یعنی میان مسلمانان و قبطی ها(مسیحیان).

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات مصر پرداخت و نوشت:  اینکه گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله خونین تروریستی به اتوبوس حامل دانش آموزان قبطی(مسیحیان مصر) که منجر به کشته شدن حداقل 26 کودک شد چیز غیرمنتظره ای نیست.گروه تروریستی داعش از سال ها پیش با ارتش مصر وارد جنگ شده است و به طور مثال عملیات تروریستی در عمق مصر از جمله انفجار کلیسا ها انجام داده است لیکن آن چه غیرمنتظره بود توسعه دایره انتقام توسط رهبران مصر و اقدام جنگنده های مصری از نوع«رافال» فرانسوی پیشرفته در بمباران مناطقی است که اعلام کردند« پایگاه های تمرکز و آموزش عناصر تروریستی است که مسئول حمله المنیا هستند».

«محمد المنصوری» سخنگوی مجاهدان شهر«درنه» در شرق لیبی گفت که جنگنده های مصری هشت حمله هوایی به شهر در جمعه شب انجام دادند و خسارت ها فقط مادی بوده است این در حالی است که بیانیه صادر شده توسط فرماندهی کل ارتش لیبی تأکید کرد که هواپیماهایش نیز در این عملیات بمباران مشارکت کردند و این حملات هوایی در راستای مقدمه سازی برای ورود نیروهای زمینی ارتش لیبی به شهر درنه صورت گرفته است.

این بمباران اهداف جماعت های جهادی تندرو در لیبی توسط هواپیماهای مصری بازتاب دهنده تغییر در استراتژی فرماندهان نظامی مصری است که در توسعه چارچوب جنگ علیه این جماعت ها خلاصه می شود و اذعان به این است که منابع امدادرسانی و رصد و حمایت مالی و تسلیحاتی آنها در درجه نخست از لیبی می آید.

شهر درنه که به دلیل واقع شدنش در آغوش کوه«الاخضر» و قرار گرفتنش در ساحل دریای مدیترانه یکی از زیباترین شهرهای لیبی به شمار می رود، تبدیل به پایگاهی برای جماعت های رادیکال تندرو مانند انصار الشریعه شده است به ویژه پس از آن چه انقلاب لیبی نامیده شد و  پس از دخالت نظامی ناتو که منجر به سرنگونی نظامی سرهنگ«معمر قذافی» در سال 2011 شد.

لیبی تبدیل به کشوری شکست خورده شده است که شبه نظامیان مسلح بر آن حکومت می کنند و شهر درنه و همجوار آن را تبدیل به امارت اسلامی رادیکال مستقل کردند که روابط قوی با جماعت های رادیکال مانند گروه های تروریستی داعش و القاعده برقرار کرده و اجرای شریعت اسلامی به شکل افراطی آن را عملی کردند و بر ساکنان شهر پوشش و رویکرد زندگی خاصی را تحمیل کردند.

حمله به اتوبوس کودکان به این شیوه خونین دولت مصر را در تنگنا قرار داد و ضعف سیستم امنیتی اش را به ویژه پس از حمله به کلیسای  قبطی در شهر«اسکندریه» در اعیاد پاک را ظاهر کرد و بمباران لیبی توسط هواپیماهای مصری نیز حالت خشم رسمی و مردمی از این کشور را بازتاب داد.

رهبران مصر از کشتار اتوبوس قبطی ها برای شدت بخشیدن به حملات خود علیه جماعت های اسلام سیاسی در مصر به ویژه جنبش«اخوان المسلمین» که بستر اساسی برای اسلام سیاسی می دانند استفاده می کنند به رغم آن که این جنبش از این کشتار تبری جسته و آن را به مانند حملات مشابه محکوم کرد.

توسعه عملیات انتقامجویانه مصر به لیبی معنایش این است که نیت هایی برای انتقال جنگ به کشورهای دیگر به عنوان یکی از ثمره های دیدارهایی که در ریاض در حاشیه نشست سران اسلامی و حاشیه خلیج فارس با حضور یا با رهبری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برگزار شد، وجود دارد؛ نشست هایی که مبارزه با تروریسم را در رأس اولویت های خود قرار داد.

اگر کشورهای عربی با خطر جنگ های طایفه ای اسلامی یعنی میان اهل تسنن و شیعیان رو به رو هستند، مصر که اکثریت قاطع ساکنانش را مسلمانان شکل می دهند با فتنه دیگری رو به روست که خطرش کمتر نیست یعنی میان مسلمانان و قبطی ها؛ امری که منجر به تجزیه آن می شود یعنی منجر به دخالت قدرت های غربی به بهانه حمایت از مسیحیان می شود و بعید نمی دانیم که طرحی خارجی برای ایجاد این فتنه وجود دارد تا مصر را به مانند طرح های مشابه در سوان،سوریه،عراق،لیبی و یمن تجزیه و تقسیم کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی لیبی مصر داعش
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.