ترامپ جنگ علیه تروریسم را راه نینداخت بلکه جنگ طایفه ای در جهان اسلامی راه انداخت جنگی که عرب ها و مسلمانان به هر مذهبی و نژادی که باشند بارزترین قربانیان آن خواهیم بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به نشست ریاض پرداخت و نوشت: از بارزترین پارادوکس های«نشست سران اسلامی آمریکایی» که شب گذشته در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد این است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که 48 درصد از آمریکایی به دلیل نژادپرستی اش خواستار برکناری وی از قدرت هستند، روی منبر رفت و تبدیل به واعظ در تسامح و برابری شد و برای رهبران عرب که به شیوه مشکوکی مانند دانش آموزان یک مدرسه،گردآوری شدند،  سخنرانی هایی درباره چگونگی جنگ با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن و تامین نکردن پناهگاه های امن برای آن و قطع همه حمایت مالی و سیاسی و رسانه ای از آن ایراد کرد.

در حالی که توجه و اهتمام رسانه ای و سیاسی به همسر و دختر زیبای ترامپ بیش از توجه و اهتمام به وی بود در سخنرانی اش بر تروریسم اسلامی در درجه نخست و مسئولیت مبارزه با آن که باید خود کشورهای اسلامی آن را به عهده گیرند، اصرار کرد.

وی از قطعیت حمایت از فرهنگ همزیستی با دیگری دم زد و بر ضرورت رویارویی با بحران«افراطگرایی و تررویسم اسلامگراها»در تمام انواع آن تأکیدکرد، از ترکیه و اردن به دلیل میزبانی پناهندگان سوری تمجید کرد و فراموش کرد یا خودش را به فراموشی زد که سیاست نژادپرستانه منفورش در مخالفت اش با همزیستی با اسلام و مسلمانان و بستن درهای کشورش به روی مهاجران سوری را؛ کاری که بستر مناسب و حاصلخیزی برای تنفر و افراطگرایی و تروریسم ایجاد می کند.

جنگ ها و دخالت های آمریکا در منطقه عربی و جهان اسلام بدترین نوع تروریسم خونین است و تروریست هایی که ترامپ خواستار جنگ با آنهاست و می گوید که آنها خدا را نمی پرستند بلکه مرگ را می پرستند تعداد افرادی که کشتند در مقایسه با تعداد کسانی که هواپیماها و موشک های آمریکایی در عراق، سوریه،لیبی، یمن و افغانستان کشتند، رقمی نیست.

چند نکته وجود دارند که اگر بخواهیم که ارزیابی دقیق تر و علمی تری از جشنواره استقبال از ترامپ در ریاض ارائه دهیم باید درباره آنها درنگ کرد:

نخست: اصرار ترامپ بر توصیف «حزب الله» و جنبش«حماس» به عنوان دو سازمان تروریستی که خود تأکید می کند که هدف واقعی از این جشنواره «تجریم»(جرم تلقی کردن) مقاومت اشغالگر اسرائیلی و نیز مقدمه ای برای بسیج جهان اسلامی برای جنگ با مقاومت و تاسیس ائتلاف اسلامی«ناتو» برای انجام این ماموریت.

دوم: افراطگرایی در مفهوم رئیس جمهور آمریکا و میزبانانش یعنی دشمنی با اسرائیل و آمریکا و اعتدال در مقابل، رفتن زیر پر و بال آنهاست و قبول کردن شان و همه سیاست های شان به عنوان هم پیمان قوی بدون هیچ گونه تردیدی است.

سوم: ایران که ترامپ مدعی شد که ویرانی و هرج و مرج را منتشر می کند و به نزاع طایفه ای در منطقه دامن می زند و رأس سر نیزه در حمایت از تروریسم و سازمان های آن را تشکیل می دهد، دشمنی است که باید با آن جنگید و نه اسرائیل میانه روی متمدن و صلح طلب است(این را عبدالباری عطوان از تمسخر نوشت)

چهارم: سخنرانی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و مخاطب قرار دادن سران کاری از پیش نبرد و هیچ کس وجودش را احساس نکرد و این یعنی به حاشیه بردن کامل مساله فلسطین در این نشست سران و در مرحله آینده است تا مبادا ترامپ و چه بسا خود اسرائیل نیز خم به ابرو بیاورند به رغم آن که خود محمود عباس یکی از آنهاست و چه بسا از بقیه ترامپ اصرار دارد که اسرائیل را عصبانی نکند.

این نشست« اسلامی ترامپی» ریاض آغاز صلح در خارومیانه و جهان همانطور که ترامپ رئیس جمهور امریکا آن را توصیف کرد، نخواهد بود و نقطه آغاز جنگ علیه تروریسم نیز نخواهد بود تا زمانی که نارضایتی ها که تروریسم در مفهوم آمریکایی را تولید مثل کردند، همچنان سر جای خود هستند و بیشتر آنها ناشی از سیاست های آمریکایی جانبدارانه از دولت اشغالگر اسرائیل ، جنگ ها ، تروریسم و جنایت هایش است.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید بر می گردد آن هم با کوله باری پر از طلا و نقره و خراج عربستانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس. وی به قراردادهایی به ارزش بیش از 500 میلیارد دلار که احتمالا زاد و ولد هم  می کنند، دست یافت که صدها هزار و چه بسا میلیون ها فرصت شغلی برای آمریکایی ها و نه برای عرب ها و مسلمانان که میزبان وی و زیبارویانش بودند و حق میزبانی را به جا آوردند، ایجاد می کند.

ترامپ جنگ علیه تروریسم را راه نینداخت بلکه جنگ طایفه ای در جهان اسلامی راه انداخت جنگی که ما عرب ها و مسلمانان به هر مذهبی و نژادی که باشیم بارزترین قربانیان آن خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.