با توجه به تحولات اخیر و شهادت رئیس پیشین اف بی آی در برابر کمیسیون اطلاعاتی سنا علیه دونالد ترامپ، بحران بزرگی در انتظار رئیس جمهور آمریکا پس از بازگشت از سفر منطقه ای اش خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت رئیس برکنار شده پلیس فدرال آمریکا (اف ‌بی ‌آی) علیه ترامپ شهادت می‌ دهد؛ این در حالی است که همزمان یکی دیگر از مشاوران نزدیک دونالد ترامپ نیز در ارتباط با پرونده روسیه مورد توجه ماموران قرار گرفته است.

«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا به خاطر پنهان کردن تماس ‌های خود با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن مجبور شد پیش از پایان ماه نخست حضورش در این سمت، کناره‌ گیری کند. «جیمز کامی» رئیس اف ‌بی ‌‌آی نیز حدود 10 روز پیش به خاطر ادامه تحقیقات درباره ارتباط‌ های مایک فلین توسط ترامپ برکنار شد. ظاهرا ترامپ که گمان می‌ کرد با برکناری کامی اندکی از فشارها به خاطر ماجرای روسیه کاهش یابد، اکنون با مشکل تازه ‌ای روبرو شده است.

رئیس برکنار شده اف ‌بی ‌آی موافقت کرده است تا در جلسه ‌ای علنی برابر کمیته امنیت و اطلاعات مجلس سنا حاضر شود و علیه دونالد ترامپ شهادت بدهد.

«ریچارد بور» سناتور جمهوری خواه و دبیر کمیته اطلاعات و امنیت سنای آمریکا گفت: «ما مشتاق شنیدن شهادت رئیس سابق اف ‌بی‌ آی درباره انجام تحقیقات در مورد تلاش مسکو برای تاثیرگذاری بر انتخابات 2016 هستیم.»

وی تاکید کرد امیدوار است کامی در این جلسه که گفته شده احتمالا آخرین دوشنبه ماه مه برگزار می‌ شود، برای مردم آمریکا درباره وقایع اخیر و آنچه این روزها به طور وسیع در رسانه ‌ها طرح می ‌شود توضیح دهد.

اشاره این مقام به موضوع اخراج جیمز کامی از سوی ترامپ، رئیس‌ جمهور و پس لرزه‌ های آن است که در چند روز گذشته همواره در صدر اخبار آمریکا قرار گرفته است.

انتظار می‌ رود یکی از محورهای پرسش از رئیس پیشین اف ‌بی ‌آی دیدار او و ترامپ در ماه ژانویه باشد. ظاهرا رئیس جمهور آمریکا از کامی خواسته است تحقیقات درباره ارتباط نزدیکانش با مقام‌ های روسیه را رها کند.

سناتور «مارک وارنر» نایب رئیس کمیته امنیت و اطلاعات سنا هم گفته حضور کامی در سنا به روشن شدن بسیاری از مسائل که پس از اخراج ناگهانی رئیس اف ‌بی ‌آی پیش آمده کمک می ‌کند.

وارنر همچنین گفته باید به کامی هم فرصت داد تا حرفهایش را در این خصوص بزند.

آن طور که گفته شده این جلسه به طور علنی برگزار خواهد شد و این به معنای پوشش زنده آن از اغلب رسانه‌ های آمریکا است؛ موضوعی که می ‌تواند یک بار دیگر بحران بزرگی برای کاخ سفید و دولت ترامپ به وجود آورد.

این در حالی است که گفته می شود دونالد ترامپ در دیدار چند روز پیش خود با مقام‌ های روسی به آنها گفته اخراج رئیس اف‌ بی‌ آی فشارها را کاهش داده است. بر این اساس گفته می شود رئیس ‌جمهور آمریکا به وزیر خارجه روسیه گفته بود که اخراج «این مرد دیوانه»، فشار بزرگی را از روی ما برداشت. ترامپ به «سرگئی لاوروف» و همراهانش گفته بود: «من رئیس اف ‌بی ‌آی را اخراج کردم. این مرد واقعا دیوانه بود... فشار زیادی را به علت روسیه تحمل می ‌کردم که حالا برطرف شد.»

جیمز کامی در مقام رئیس اف ‌بی ‌آی در حال تحقیق و تفحص از ادعای ارتباط میان ستاد انتخاباتی و حلقه نزدیک به ترامپ و دولت روسیه بود که 10 روز پیش با حکم شدیدالحنی از سوی ترامپ اخراج شد.

این در حالی است که یکی دیگر از مشاوران نزدیک به دونالد ترامپ نیز در ارتباط با پرونده روسیه مورد توجه ماموران قرار گرفته است. نام این فرد هنوز فاش نشده است.

دو روز پیش خبرگزاری رویترز نتیجه بررسی ‌هایی را منتشر کرد که مطابق آن تعداد تماس‌ های فلین و برخی دیگر از اعضای تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با مقام‌ های روسی بسیار بیشتر از آنی بوده که تا کنون تصور می ‌شد.

ترامپ روز گذشته نخستین سفر خارجی خود را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا با ورود به شهر «ریاض» پایتخت عربستان سعودی آغاز کرد. نخستین سفر خارجی ترامپ حدود 10 روز طول خواهد کشید و ناظران گمان می ‌برند با توجه به تحولات اخیر و شهادت کامی در برابر کمیسیون اطلاعاتی سنا، روزهای سختی پس از بازگشت از سفر در انتظار او باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.