پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

شبکه تلویزیونی آمریکایی گزارش داد:

ترامپ استیضاح خواهد شد

فردی که به درستی برنده انتخابات آمریکا را از سال 1984 تاکنون پیش بینی کرده و در سپتامبر گذشته نیز گفته بود که «دونالد ترامپ» وارد کاخ سفید می شود، در حال حاضر پیش بینی کرده است که رئیس جمهور استیضاح خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی «نیوز چنل 5» در ایالت «تنسی» آمریکا گزارش داد پروفسور «آلن لیچمن» استاد برجسته تاریخ در دانشگاه امریکن در شهر «واشنگتن دی سی» گفت: «من با پیش بینی های خود تمامی آمریکایی ها را خشمگین کرده ام؛ چه طرفداران ترامپ و چه مخالفان وی.»

پیش بینی انتخاباتی لیچمن بر اساس مدلی صورت می گیرد که وی آن را «کلیدهایی به کاخ سفید» نامیده است. در این مدل، 13 سوال دو جوابی (بله یا خیر) ارائه می شود که آسیب پذیری حزب حاکم را تعیین می کند. در حالی که در پیش بینی وی در مورد استیضاح ترامپ از فرمول مشابه استفاده نشده است، لیچمن تخصص خود را برای استدلال پیش بینی در تاریخ آمریکا در یک کتاب جدید به نام «موردی برای استیضاح» ارائه کرده است. 

در این کتاب، او هشت جرم بالقوه را که قانون اساسی آنها را «جرائم سنگین» می داند در 100 روز نخست ریاست جمهوری ترامپ مورد بررسی قرار داده و در نهایت استدلال می کند که این جرائم می تواند به سرنگونی رئیس جمهور منجر شود. این جرائم طیفی از مسائل را از درگیری های موجه تر برخلاف قانون اساسی و متناسب با منافع سازمان ترامپ گرفته تا احتمال دور از ذهن در مورد اینکه یک دادگاه بین المللی می تواند عقب نشینی دولت برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را جنایت علیه بشریت بداند، در بر گرفته است.

او همچنین نگاهی به تحقیقات کنگره، مجلس سنا، و وزارت دادگستری در مورد ارتباط کارزار ترامپ با روسیه انداخته است.

لیچمن گفت: «اگر معلوم شود که اعضای تیم ترامپ با روس ها تبانی داشته اند و ترامپ این قضیه را می دانسته، این یک جرم جدی محسوب می شود. این مسئله یک خیانت نامیده می شود.» 

لیچمن گفت: «پیش بینی من تنها در صورتی درست خواهد بود که مردم خواستار آن باشند.» این اراده مردم از طریق نمایندگان منتخب شان است. برای استیضاح، به تایید اکثریت مجلس نمایندگان نیاز است و اگر رئیس جمهور باید از کار برکنار شود، به دو سوم از آراء مجلس سنا نیاز است.

دو رئیس جمهور در تاریخ آمریکا استیضاح شده اند: «اندرو جانسون» در سال 1868 و «بیل کلینتون» در سال 1999. اما هیچ یک از آنها محکوم نشدند. «ریچارد نیکسون» با استیضاح احتمالی مواجه شد زمانی که در سال 1975 از ریاست جمهوری استعفا داد.

 و چشم انداز فوری استیضاح ترامپ نیز کمرنگ به نظر می رسد؛ به خصوص با توجه به اینکه جمهوری خواهان کنترل اکثریت مجلس را در اختیار دارند.

اما به گفته لیچمن ائتلاف های کنونی دفاعیات محکمی نیستند. در کنگره فعلی تنها حدود بیست جمهوری خواه باید به حزب دموکرات بپیوندند تا به اکثریت آراء برای استیضاح دست یابند.

لیچمن با اشاره به محبوبیت تاریخی کم رئیس جمهور و 20 جمهوری خواهی که علیه قانون بهداشت آمریکا رای دادند، می گوید: «23 جمهوری خواه در حال حاضر بر کرسی هایی نشسته اند که در سال 2016 «هیلاری کلینتون» برنده شده بود و بسیاری دیگر بر کرسی های آسیب پذیری نشسته اند.»

اما در این کتاب که در اوایل ریاست جمهوری ترامپ آمده است، آیا واقعا هدف تحقق آرزوهای لیبرال است؟

لیچمن از «مایک پنس» معاون ترامپ به عنوان گزینه جایگزین وی در صورت استیضاح شدنش یاد می کند. 

در واقع، لیچمن پیشنهاد می کند که ترامپ برای جلوگیری از استیضاح هر چه سریع تر  باید خود را اصلاح کند و می گوید: «من ترجیح می دهم که ببینم ترامپ در جهت منافع ملی حرکت می کند تا اینکه استیضاح شدن او را ببینم.» 

و اگر ترامپ به توصیه های لیچمن عمل کند، نه تنها ممکن است از آسیب پذیری خود در قبال استیضاح جلوگیری به عمل آورد، بلکه ممکن است به گزینه پیش بینی این پروفسور برای انتخاب مجدد در سال 2020 تبدیل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.