گاردین نوشت: با حضور کاندیداهای متعدد، رقابت های دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران پیچیده خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در مطلبی نوشت: «حسن روحانی» رئیس جمهور میانه روی ایران که برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ماه آتی ثبت نام کرده است، به دلیل حضور چهره های محافظه کار منتقد توافق هسته ای ایران با غرب با رقابت سختی مواجه است.

ثبت نام برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه آینده در روز شنبه به پایان رسید و 1636 نفر از جمله 137 زن نام خود را در این فهرست ثبت کردند. در روز جمعه روحانی همراه با مدارک خود به ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران رفت و برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد. تمامی روسای جمهور پیش از او برای دو دوره  در این سمت به ایفای نقش پرداخته اند.

«ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی که پیشتر برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده بود نیز در روز جمعه ثبت نام کرد. «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور سابق و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران نیز جزو کاندیداهای جدی در این انتخابات محسوب می شوند.

فهرست کاندیداها به شورای نگهبان ارسال شده است تا طی یک فرآیند پنج روزه به تایید و یا رد صلاحیت آنها بپردازد.

دوره مبارزات انتخاباتی از 28 آوریل (8 اردیبهشت) شروع می شود و یک روز قبل از رای گیری در تاریخ 19 مه (29 اردیبهشت) به پایان می رسد.

«علی انصاری» استاد تاریخ ایران در دانشگاه «سنت اندروز» گفت که تصمیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری امسال بسیاری را متعجب کرده است.

انصاری گفت: «من فکر می کنم قطعا رقابت انتخاباتی این دوره در ایران پیچیده خواهد بود. رئیسی قطعا برای شکست به میدان نیامده است.»

این در حالی است که «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی به عنوان یک اصلاح طلب 60 ساله در قالب «نامزد پوششی» ظاهر شده است.

انصاری گفت: «روحانی به دلیل امضا و اجرای برجام در آن جایگاه قوی که ما فکر می کنیم، قرار ندارد. در ایران برجام یک پیروزی بزرگ در نظر گرفته نمی شود.»

او ادامه داد: «روحانی به اقتصاد ایران ثبات بخشید اما مردم انتظارات بیشتری داشتند.»

زنان بسیاری نیز در انتخابات این دوره ثبت نام کرده اند. «اعظم طالقانی» دختر آیت الله طالقانی و نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

وی سومین باری است که می خواهد بر صندلی ریاست جمهوری بنشیند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.