شماری از صاحب نظران و سیاستمداران، سوئد را به عنوان «امن ترین مکان بر روی زمین» توصیف کرده اند که به سختی با حملات تروریستی مواجه می شود؛ اما به نظر می رسد دوره این امنیت به پایان رسیده باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی نوشت: شهر استکهلم با پیاده روهای شلوغ و مغازه ها زیبا، به عنوان یکی از صلح آمیز ترین و توسعه یافته ترین شهرها در اروپا دیده می شود.

دهه ها است که سیاست گذاری سوئد - بر اساس توزیع ثروت عادلانه، رفاه با مزایای سخاوتمندانه، و سیاست های مهاجرتی لیبرال - به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شده است.

صاحب نظران و سیاستمداران، کشور سوئد را به عنوان «امن ترین مکان بر روی زمین» توصیف کرده اند که به سختی با حملات تروریستی مواجه می شود.

در واقع آخرین حادثه قابل توجه در این کشور در سال 2010 و زمانی رخ داد بود که یک فرد انتحاری در حمله ای ناموفق خود را در مرکز استکهلم منفجر کرد.

اما کشتار دیروز دو ماه پس از آن رخ داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با اشاره به حمله تروریستی که در سوئد رخ نداده بود، در سراسر جهان به تمسخر گرفته شد.

اظهارات صریح او در مورد اینکه سوئد با مشکلاتی مواجه است که قبلا اصلا فکر آنها را نمی کرده، موجی از انتقادات بین المللی را برانگیخته بود.

اما این اظهارات باعث آغاز بحث های جدیدی در مورد سیاست پناهندگی سوئد شد، کشوری که بیش از سایر کشورهای جهان از مهاجران استقبال می کند.

برخی از سیاستمداران می گویند این کشور تلاش کرده است تا با حجم گسترده مهاجرانی که به این کشور سفر کرده اند تا از کیفیت بالای زندگی لذت ببرند، دست و پنجه نرم کند.

در اوج بحران پناهندگان در اروپا در سال 2015، این قاره با 163 هزار درخواست برای پناهندگی در تنها یک سال مواجه شد.

این هجوم به کشوری با جمعیت 10 میلیون نفری باعث شد تا مقامات در مرزهای این کشور بازرسی های بیشتری صورت دهند.

از سال 2012 حدود 300 نفر از سوئد سفر برای پیوستن به گروه های خشونت طلب به خارج از این کشور سفر کرده اند و آن را به یکی از بزرگترین توزیع کننده به هسته های تروریستی در اروپا تبدیل کرده است.

آنها معمولا به سوریه و عراق سفر می کنند اما سرویس های امنیتی احساس کرده بودند که آنها ریشه در این جریان دارند.

حمله روز گذشته در استکهلم سوئد - تصادف یک کامیون با مردمی که در یک پیاده رو در استکهلم خرید می کردند و سپس ورود آن به یک فروشگاه بزرگ - ، این کشور را به یاد حمله مخرب دیگری انداخت که در همان خیابان از آن اجتناب شد.

این حمله نافرجام در سال 2010 توسط یک دانشجوی سابق در انگلیس طراحی شده بود.

«تیمور عبدالوهاب» 28 ساله در روز 11 دسامبر سال 2010 در اوج شلوغی‌ های خریدهای کریسمس، با بستن بمبی در زیر لباسش در خیابان «دروتنینگ‌ گاتان» شهر استکهلم خود را منفجر کرد. در این حرکت تروریستی، تنها خود تیمور عبدالوهاب جان باخت و به کسی دیگر آسیب نرسید.

این در حالی است که در سال گذشته چندین مورد حمله به مردم با زیر گرفتن آنها، در اروپا رخ داد.

در شهر «لندن» در ماه گذشته مردی با خودرو بر روی پل وست مینستر شماری را زیر گرفت و چهار نفر را کشت و سپس پیش از آنکه توسط پلیس کشته شود، یک مامور پلیس را با چاقو کشت.

در شهر «نیس» فرانسه نیز در ژوئیه گذشته فردی با یک کامیون مردم را در مراسم جشن ملی این کشور زیر گرفت. و در شهر «برلین» نیز در بازار کریسمس در اقدام مشابهی 12 نفر کشته شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.