عصر روز گذشته در حالی که رئیس جمهور روسیه برای مذاکره با همتای بلاروسی اش به «سن‌ پترزبورگ» دومین شهر بزرگ روسیه رفته بود، وقوع انفجار تروریستی در متروی این شهر، ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متروی شهر سن‌ پترزبورگ عصر دیروز شاهد انفجار ناشی از یک بمب دست‌ ساز بود که در داخل واگن قطار در حال حرکتی در خط مترو آبی رخ داد و دست ‌کم 14 کشته و 50 زخمی برجای گذاشت.

بلافاصله بعد از وقوع این انفجار، سازمان امنیت روسیه، «ولادیمیر پوتین» را در جریان انفجار قرار داد و پوتین هم دستور تحقیق در مورد آن را صادر و اعلام کرد با روسای سرویس های اطلاعاتی روسیه گفت ‌و گو کرده و به دنبال بررسی علت انفجار، از جمله احتمال تروریستی بودن آن است.

«ویکتور اوزروف» رئیس کمیته امنیت و دفاعی پارلمان روسیه نیز گفت که این حادثه تمام نشانه‌ های تروریستی بودن را داراست.

ساعتی بعد از وقوع انفجار، مقامات روسیه در ایستگاه مترو «پلوشاد واستاناولنیه» سن‌ پترزبورگ نیز اعلام کردند که یک بمب دیگر دست ‌ساز یافت شده، اما این وسیله انفجاری عمل نکرده است.

رسانه های جهان تفاسیر گوناگونی از انفجار متروی سن پترزبورگ و دلایل وقوع آن دارند. مطبوعات بسیاری از کشورها نیز صفحه نخست شماره روز سه شنبه خود را به این انفجار اختصاص داده اند.

 

راشاتودی: انفجار تروریستی یا کودتای جدایی طلبان؟!

شبکه راشا توی روسیه نوشت: داعش مظنون انفجار روز گذشته است که این کار را در پاسخ به اقدام نظامی در سوریه و آزادی حلب انجام داده است.

اما از سوی دیگر این حادثه را می توان به نوعی کودتای جدایی طلبان در شمال منطقه قفقاز نیز دانست. این افراد از دیرباز ثابت کرده اند که قادر به سازمان دهی حملات خرابکارانه هستند.

 

ایتارتاس: تلاش برای بی ثباتی و ارعاب در روسیه

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: حمله سن پترزبورگ با هدف ایجاد رعب و وحشت و بی ثباتی در جامعه روس اجرا شد.

این در حالی است که برخی از مخالفان دولت ادعا کرده اند مسکو ممکن است از این بمب گذاری برای توجیه ممنوع کردن تظاهرات های مخالفان در این کشور بهره ببرند.

 

رویترز: تروریست های چچنی، مظنونان احتمالی

خبرگزاری رویترز گزارش داد در سال های اخیر شمار زیادی از اتباع آسیای میانه از جمله جمهوری چچن به گروه های افراطی نظیر داعش پیوسته اند و همان افرادی می توانند عامل این حمله باشند.

 

نیویورک تایمز: روسیه دوباره هدف تروریسم قرار گرفت

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: به نظر می رسد روسیه بار دیگر خود را به عنوان هدف تروریسم می بیند.

آخرین حمله تروریستی در روسیه به سال 2013 باز می گشت.

اکثر حملات تروریستی علیه اهداف داخلی روسیه در سال های گذشته توسط اسلام گراهای افراطی صورت گرفته است.

 

گاردین: گروه های افراطی مظنون حمله سن پترزبوگ هستند

روزنامه گاردین نوشت: هنوز گروهی مسئولیت حمله سن پترزبورگ را بر عهده نگرفته اما اقدام نظامی روسیه در چچن و سوریه به تهدیداتی از سوی داعش و دیگر گروه های افراطی منتهی شده است.

این حمله وحشتناک ترین اقدام تروریستی خارج از جنوب روسیه پس از حمله انتحاری در فرودگاه «دموددوو» در شهر «مسکو» در سال 2011 که در آن 37 نفر کشته شدند، به شمار می رود.

 

ایندیپندنت: بعید است این حمله کار داعش باشد

«کیم سنگوپتا» نویسنده روزنامه ایندیپندنت با ارائه این استدلال که اگر این حمله کار داعش بود، این گروه فورا مسئولیت آن را بر عهده می گرفت؛ ادعا کرد که این اقدام نمی تواند کار داعش باشد.

 

سی ان ان: حمله سن پترزبورگ تلافی جویانه بود

شبکه سی ان ان آمریکا گزارش داد: ماموریت روسیه در داعش در سال 2015 مشخص بود: تروریست ها را بکشیم، پیش از آنکه آنها بتوانند مردم را در روسیه بکشند.

در حالی که اقدام نظامی روسیه با موفقیت به نابودی بسیاری از تروریست ها منتهی شده، به بسیاری از تروریست های دیگر انگیزه داده تا برای تلافی به روسیه بازگردند.

 

پولتیکو: روسیه دشمن شماره یک القاعده و داعش

وب سایت «پولتیکو» نوشت هرچند هنوز کسی مسئولیت انفجار سن ‌پترزبورگ را بر عهده نگرفته، ولی تعجب ‌برانگیز نخواهد بود که تروریست ‌های بین‌ المللی مسئول این انفجار باشند.

روسیه در حال تبدیل شدن به دشمن شماره یک القاعده، داعش و سایر گروه های تروریستی است. اگر خلافت ادعایی داعش در سوریه در حال فروپاشی است، تروریست های خروجی که تخمین زده می‌ شود 2 هزار و 400 نفر آنها از روسیه هستند، تلاش خواهند کرد در بازگشت به خانه، جایگاه خود را در کرملین تثبیت کنند، موضوعی که می ‌تواند وضعیت را به شکل دراماتیکی برای مسکو بدتر کند.

 

ای بی سی نیوز: روسیه در سوریه به دنبال مظنونان خواهد بود

شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد بازرسان روسی رد مظنونان حمله دیروز را در سوریه پیگیری خواهند کرد.

 

عنوان «ترور» در تیتر روزنامه ال پایس

روزنامه ال پایس اسپانیا نیز به موضوع این انفجار با عناوینی مانند «ترور» و «کشتار» پرداخت.

 

یورونیوز: بی توجهی اروپایی ها به حمله سن پترزبورگ

یکی از موضوعاتی که موجب بحث در برخی از منابع خبری آلمان و شبکه های اجتماعی شده عدم همراهی «برلین» و دیگر شهرها با نصب پرچم روسیه است. برلین در حالی با عنوان اینکه این شهر خواهرخوانده سن پترزبورگ نبوده، از رنگین کردن بنای طاق نصرت میدان «براندنبورگ» به رنگ پرچم روسیه خودداری کرده که بعد از حملات در شهرهای «پاریس»، «لندن»، «بروکسل» و حتی استانبول این بنا را به نشانه همدردی به رنگ پرچم این کشورها مزین کرده بود.

پاریس نیز از برلین پیروی کرده و برج ایفل را که معمولا بلافاصله پس از چنین حملاتی به رنگ پرچم کشور مورد نظر درمی آید، به رنگ پرچم روسیه مزین نکرده است. این امر در حالی با واکنش کاربران در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر روبرو شده که شهرداری پاریس هیچ اطلاعیه ای در مورد عدم همرنگ کردن برج ایفل با پرچم روسیه منتشر نکرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.