استارت آپ های تجارت الکترونیک سرمایه گذاری های داغی را برای ایران جذب می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی فوربس گزارش داد: استارت آپ ها یا کسب و کارهای نوپا از زمان امضای برجام برای جذب سرمایه گذاری در بازار با پتانسیل بالای ایران، بسیار موفق عمل کرده اند.

دو سرمایه گذاری که شرکت خدمات مالی ایران (گروه سرمایه گذاری فیروزه) را مدیریت می کنند، یک شرکت سرمایه گذاری کوچک به نام «ایندیگو» (نیلی) را در شهر «لندن» در انگلیس راه اندازی کرده اند که اجازه می دهد سرمایه گذاری های بیشتری در شرکت های تجارت الکترونیک در ایران و بقیه کشورهای منطقه خاورمیانه انجام گیرد.

«ادی کرمان» وکیل و یکی از دو فرد موسس این شرکت گفت: «ما می خواستیم که برای اولین بار چنین موتوری در منطقه فعال شود.» «نیک هاروود» دیگر موسس این شرکت است. به گفته آنها، فیروزه مالک سهام زیادی در نیلی است.

نیلی در حال حاضر اولین سرمایه گذاری های خود را انجام داده است. این شرکت اخیرا 375،587 یورو در شرکت مالک «شیپور»، به عنوان بازاری برای آگهی های آنلاین در ایران سرمایه گذاری کرده است. این شرکت ماه گذشته پنج درصد از سهام اپلیکیشن «کاروانرو» را به دست آورد.

نیلی سرمایه گذاری از خارج از ایران را ساده تر می کند؛ اما نه برای آمریکایی ها.

نیلی برای هر سهم پنج سنت به فروش گذاشته شده است. هر کسی می تواند از طریق یک کارگزار خرید یک سهم را خریداری کند. این شرکت با سرمایه 1.5 میلیون دلاری، نیازی به هزینه های مدیریت و یا عملکرد ندارد. آنها گفته اند: پس از 12 ماه اول، هزینه ها آغاز می شود.

دو سال پیش و پس از امضای توافق هسته ای، ایران بازاری بسیار داغ تعریف شد و بسیاری از مردم پیش بینی کردند همه با عجله به سوی این بازار حرکت کنند. سپس داستان های واقعی پدیدار شد: ایران هنوز هم بازار آسانی برای سرمایه گذاری نبود.

بازار این کشور با خطرات ‍ژئوپلیتیکی مواجه است اما با 80 میلیون نفر جمعیت و سطح بالایی از آموزش و پرورش، نفت، و سایر منابع طبیعی اقتصاد قدرتمندی دارد.

گرچه دولت ترامپ شعارهای خود را علیه ایران حفظ کرده و به تحریم های خود علیه این کشور همچنان ادامه می دهد، شرکت ها در دیگر کشورها از جمله ال جی کره جنوبی و شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، سرمایه گذاری های کلانی در این کشور داشته اند.

ایران پتانسیل های لازم برای سرمایه گذاری را دارد: بیش از 65 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری ایران است زیر 35 سال سن دارند. این کشور دارای نرخ نفوذ تلفن همراه 105 درصد، نرخ نفوذ اینترنت 52 درصد، 240 میلیون کارت بانکی فعال، و 40 میلیون کاربر گوشی های هوشمند است.

این در حالی است که ارزش شرکت های اینترنتی ایران تنها 0.04 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

هاروود گفت: «در این کشور فرصت ها بسیار است و ما به دنبال وسیله ای برای سرمایه گذاری در مراحل اولیه هستیم. در بسیاری از این کشورها شما مدل های زیادی دارید که در غرب جواب داده و برای اجرای موفقیت آمیز آنها در این بخش از جهان باید تلاش هایی صورت گیرد.»

گر چه نیلی نمی تواند سهامداران آمریکایی را به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران قبول کند، اما سرمایه گذاران اروپایی در گروه فیروزه وارد عمل شده اند. فیروزه دارای 100 کارمند در ایران، و یک مرکز مشاوره محلی است.

هاروود از مدیران اجرایی کهنه کار سیتی گروپ بوده است. فیروزه نیز یکی از سهام داران بزرگ در نیلی است.

سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری های این چنینی به وی‍ژه به ارزش چند صد هزار یودرو هستند.

کرمان گفت: «نیلی سهام اقلیت شرکت ها را، با تمرکز بر شرکت هایی که ما به خوبی مدیریت آنها را می دانیم و به مدل تجاری آن اعتماد داریم، خریداری خواهد کرد.» ایران از اولویت های این شرکت در خاورمیانه برای جذب سرمایه گذار خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.