شواهد موجود نشان می دهد جنگ داخلی سوریه رو به پایان است و داعش دیگر قادر به ادامه حیات نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در یادداشتی به قلم «پاتریک کاکبرن» نویسنده مطرح انگلیسی نوشت: در حالی که نیروهای ضد داعش برای آزادسازی شهر «رقه» آماده می شوند و در آن چه که ممکن است مرحله نهایی جنگ داخلی سوریه محسوب شود، برندگان و بازندگان در حال ظهور هستند. بخشی از جاده جنوب رقه از کنترل داعش خارج شده و دسترسی این گروه تروریستی به قلمروی خود در شرق قطع شده است.

داعش در رقه با مجموعه ای از دشمنان روبرو است. نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که در حال حاضر نزدیک شدن به رقه هستند و به احتمال زیاد حمایت بیشتری از آمریکا دریافت خواهند کرد. آمریکا در حال حاضر دارای 500 نیروی عملیات ویژه در شمال شرق سوریه است که ممکن است از آنها برای تقویت خط حمله استفاده شود.

این خبر بدی برای ترکیه به شمار می رود که نیروهای نظامی آن که از ماه اوت عملیاتی موسوم به «سپر فرات» را آغاز کرده اند از همه طرف تحت فشار هستند. اولویت ترکیه در سوریه کاهش یا حذف قدرت کردهای سوریه است که آنکارا آنها را حامی شورش کردها در خاک ترکیه می بیند.

ترکیه حمله به «منبج» را بسیار دشوار خواهد دید زیرا  SDF در روز یکشنبه گفت که این منطقه در حال حاضر تحت حفاظت نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا قرار دارد.

داعش به نظر می رسد از همه جهت تحت فشار نظامی بیشتری قرار گیرد؛ گرچه تروریست های این گروه مقاومت خود را حفظ خواهند کرد. این گروه در نهایت کنترل «الباب» به عنوان شهر استراتژیک در شمال شرق شهر «حلب» را در تاریخ 23 فوریه به ترک ها واگذار کرد، اما 60 سرباز ترکیه در این نبرد کشته شدند. مقاومت طولانی داعش در الباب نمایشی از ضعف ترکیه به شمار می رود.  گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت ترکیه کار می کرد،  بدون حمایت مستقیم ارتش ترکیه قادر به پیشروی چندانی نبود و آزادسازی شهر تا زمانی به تعویق افتاد که ترکیه توانست تنها نقش محدودی در نبرد نهایی در شرق حلب در ماه دسامبر ایفا کند.

ترکیه امیدوار بود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خط مشی «باراک اوباما» سلف خود را در خصوص همکاری با کردهای سوریه به عنوان متحد اصلی آمریکا در خاک سوریه رها کند. نشانه کمی وجود دارد که نشان دهد چنین اتفاقی می افتد. این در حالی است که آمریکا هیچ اعتراضی به «کاروان های بشر دوستانه» ارتش سوریه و روسیه که از جنوب به سمت منبج می روند، نشان نداده است.

نشانه های دیگری از ترکیب سنتی رقابت و همکاری نیز دیده می شوند که نشان می دهد  روابط بین آمریکا و روسیه در سوریه به سمت همکاری بیشتر پیش می رود. ارتش سوریه با حمایت روسیه و حزب الله پنجشنبه گذشته شهر «تدمر» را از داعش پس گرفتند. تصرف تدمر برای بار دوم سه ماه گذشته تنها پیشرفت قابل توجه داعش از سال 2015 محسوب می شد.

ترکیه می تواند در تلاش برای تجزیه سوریه، از شمال به رقه حمله کند، اما این اقدام بسیار مخاطره آمیز است زیرا ممکن است با مقاومت YPG و مخالفت آمریکا و روسیه مواجه شود. در غیر این صورت، ترکیه و دو طرفدار بزرگ دیگر گروه های مسلح سوری یعنی عربستان سعودی و قطر شاهد کاهش سریع نفوذ خود در سوریه خواهند بود. ایران و حزب الله لبنان نیز پیش از سال 2015 حامی اصلی خارجی بشار اسد رئیس جمهور سوریه بوده اند و روسیه نیز از همان سال حمایت نظامی خود را از سوریه آغاز کرده است.

آمریکا و انگلیس به شکل موثری از جاه طلبی های خود برای براندازی دولت سوریه عقب نشینی کرده اند و دولت سوریه برای به دست گرفتن کنترل کل کشور تلاش می کند. اگر داعش در ماه های آتی در رقه و همچنین شهر «موصل» در عراق شکست بخورد، دیگر چیزی از خلافت ادعایی این گروه تروریستی باقی نخواهد ماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.