با امضای فرمان جدید رئیس جمهور آمریکا انتظار می رود پرونده های حقوقی و جنجال های تازه بار دیگر به جریان بیافتد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «دونالد ترامپ» فرمان مهاجرتی جدید خود را امروز اعلام کرد.

به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، بر اساس این دستور اجرایی جدید که در واقع نسخه اصلاح شده همان فرمان پیشین دونالد ترامپ است، عراق از لیست هفت کشور ممنوعه حذف شده است.

نام شش کشور دیگر همچنان در فهرست باقی خواهد ماند و ممنوعیت سفر آنها برای سه ماه اجرایی می ‌شود.

در دستور اول ورود دارندگان گرین کارت هم ممنوع شده بود اما در دستور جدید این محدودیت حذف شده است.

به گفته این مقام ‌های آمریکایی، در فرمان جدید ترامپ پناهجویان سوری که پیشتر ورود آنها به آمریکا به مدت نامعلومی ممنوع شده بود، مشمول ممنوعیت 120 روزه موقتی می ‌شوند.

فرمان جدید مانند فرمان قبلی، تمایزی بین مسلمانان و اقلیت‌ های مذهبی که در آن کشورها زندگی می ‌کنند، قائل نمی‌ شود. ترامپ پیشتر قصد داشت بین اقلیت های تمایز قائل شود که این کار وی با انتقاداتی مواجه شد.

به گفته برخی منابع، وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر امنیت داخلی و مشاور امنیت ملی آمریکا با حذف نام عراق از فهرست کشورهایی که اتباع آنها اجازه سفر به آمریکا را ندارند، موافقت کرده ‌اند. ظاهرا یکی از دلایل این کار، نقش عراق در مبارزه با داعش و فشار پنتاگون و وزارت خارجه بر کاخ سفید برای این کار بوده است.

«حیدر العبادی» نخست‌ وزیر عراق نیز پیشتر به ترامپ هشدار داده بود برای مقابله با این فرمان، اقدام متقابل انجام خواهد داد. نمایندگان عراقی نیز از نخست ‌وزیر خود خواسته بودند تا به عنوان یک اقدام متقابل، از ورود اتباع آمریکایی به عراق جلوگیری کند.

مقامات دولت ترامپ مدعی شده اند در دستور جدید، نقص های دستور اول برطرف شده ولی هدف آن، همان اهداف پیشین است: ممانعت از ورود تروریست هایی که قصد ورود به خاک این کشور را دارند.

در فرمان ضد مهاجرتی پیشین، نام هفت کشور شامل ایران، عراق‌، لیبی، سودان،‌ سومالی، سوریه و یمن گنجانده شده بود. این فرمان توسط سیستم قضایی آمریکا متوقف شد.

این فرمان 27 ژانویه امضا شده بود اما به دنبال اعتراضات گسترده، دادگاه سیاتل آن را به حالت تعلیق درآورد و نهایتا اجرای آن متوقف شد. پس از آن ترامپ متعهد شد تا فرمان اصلاح شده دیگری را ارائه کند.

با این حال با امضای فرمان جدید ضد مهاجرتی انتظار می رود پرونده های حقوقی و جنجال های تازه بار دیگر به جریان بیافتد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.