هند از بیم رشد گرایش های افراطی نگران فروش جزایر مرجانی توسط مالدیو به عربستان سعودی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه « تایمز آف اندیا» در مقاله ای که امروز جمعه منتشر کرد نوشت:برخی منابع مخالف در مالدیو نسبت به کنترل آب سنگ های «فآفو» که از 18 جزیره مرجانی با 6هزار نفر جمعیت توسط عربستان سعودی ابراز نگرانی کردند زیرا این اقدام منجر به افزایش گرایش های رادیکال و افراطی در آب سنگ های مالدیو می شود که تعدادشان 26 آب سنگ است و از مهمترین مناطق صادر کننده تروریست و افراد مسلح به سوریه(با توجه به نسبت تعداد افراد مسلح به تعداد ساکنان جزایر ) به شمار می روند. هند نیز بر این باور است که افزایش نفوذ عربستان سعودی در این منطقه امنیت ملی اش را تهدید می کند.

مالدیو یا عربستان سعودی تا کنون به شکل رسمی وجود چنین طرحی را اعلام نکردند.

این روزنامه هندی در ادامه نوشت: ملک «سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان سعودی به زودی در جریان سفر دوره ای اش به آسیای شرقی به مالدیو سفر می کند.

تایمز آف اندیا همچنین نوشت: دولت مالدیو در سال 2015 تغییراتی جنجالی در قانون اساسی این کشور انجام داد که بر اساس این تغییرات خارجی ها می توانند در این کشور مالک زمین شوند.

«عبدالله یمین» رئیس جمهور مالدیو نیز از پروژه عربستانی در فآفو خبر داده بود اما جزئیات آن را فاش نکرده بود لیکن تاکید کرد که دولت این اراضی را نمی فروشد. وی فاش نکردن جرئیات پروژه را به دلیل ادامه مذاکرات با عربستان سعودی درباره آن مرتبط دانست.

در همین حال، به این نکته باید اشاره کرد که مالدیو آب سنگ ها را به عربستان سعودی بر اساس قانونی که سال 2014 تصویب شد، اجاره می دهد؛قانونی که به موجب آن مناطق اقتصادی ویژه در کشور ایجاد می شود. این قانون اجازه اجاره دادن زمین ها به شرکت های خارجی به مدت 99 سال یا زمان های باز را می دهد؛ البته در صورتی که شرکت خارجی در جمهوری ثبت شده و 51 درصد از سهام آن متعلق به شهروندان مالدیوی باشد.

به گفته منابع رسانه ای مالدیوی پروژه یاد شده شامل متحول کردن جزایر فآفو و تبدیل آب سنگ ها به مجتمع های مسکونی مجلل می شود که برای میزبانی از ثروتمندان جهان اختصاص می یابد به طوری که بتوانند در منطقه به شکل دائمی ساکن شوند یا در آن تفریح کنند.

ترجمه: کریم پورزبید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.