در حالی که تلاش های بسیار جدیِ مردمی برای استیضاح رئیس جمهور جدید آمریکا در جریان است؛ حمایت دموکرات ها از استیضاح یک رئیس جمهور تازه کار نیز نسبت به روسای جمهور پیشین رکورد زده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» برای حدود یک ماه رئیس جمهور آمریکا بوده است. و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دموکرات ها می گویند که او باید استیضاح شود.

تازه ترین نظر سنجی از موسسه تحقیقات دین پژوهی (PRRI) نشان می دهد که 58 درصد از دموکرات ها خواستار استیضاح ترامپ هستند.

این تعداد در فضای سیاسی قطبی آمریکا غیر قابل تصور نیست، اما چنین سطح بالایی از درخواست برای استیضاح آن هم در ابتدای ریاست جمهوری چشمگیر است. همان طور که اشاره می کند در اواخر سال 2014 - در سال ششم ریاست جمهوری «باراک اوباما» - درصد مشابهی از جمهوری خواهان از استیضاح اوباما پشتیبانی کردند. و با وجود جنگ عراق حمایت دموکرات ها برای استیضاح «جورج دبلیو بوش» در سال 2006 فقط 48 درصد بود که باز هم کمتر از رقم کنونی ترامپ است.

به طور کلی پشتیبانی برای استیضاح ترامپ (27 درصد) تنها کمی کمتر از این رقم برای اوباما در سال 2014 (30 درصد) و برای بوش در سال 2006 (30 درصد) است.

البته مخالفت با ترامپ اشتهای سیری ناپذیر دموکرات ها محسوب می شود که در نظرسنجی دیگری هم دیده می شود. نظرسنجی اخیر موسسه پیو نشان داده است که 72 درصد از دموکرات ها بیشتر نگران این بودند که رهبرانشان در مخالفت با ترامپ اقدامات چندانی انجام ندهند؛ در حالی که 20 درصد هم نگران این بودند که در قبال ترامپ تندروی شود.

و بر اساس این نظرسنجی جدید، تعداد زیادی از این 72 درصد به استیضاح ترامپ فکر نمی کنند. اما این به معنای چراغ سبزی برای همکاری دو حزبی نیست.

زمینه های لازم برای استیضاح ترامپ و یا هر رئیس جمهور دیگری در قانون اساسی تعبیه شده که می گوید رئیس جمهور باید به جرم خیانت، ارتشاء و جرائم سنگین محاکمه و استیضاح شود.

«آل فرانکن» سناتور دموکرات از ایالت «مینه سوتا» اخیرا گفته بود که از چنین موقعیتی «ماه ها و ماه ها» فاصله داریم زیرا کنترل کنگره در اختیار جمهوری خواهان است. و نکته کلیدی این است که کنگره هیچگاه تمایلی به حرکت به سوی استیضاح ندارد - به خصوص که همچون دوره دوم ریاست جمهوری «بیل کلینتون» می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. اما در دوره ترامپ این امر حتی بعیدتر هم به نظر می رسد زیرا کنترل مجلس - که باید در مورد روند استیضاح تصمیم بگیرد - در اختیار جمهوری خواهان است.

برخی از دموکرات ها و گروه های حقوق بشری از نقض قانون توسط ترامپ شکایت کرده اند؛ به ویژه این بند خاص که یک سیاستمدار باید از پذیرش هر گونه هدیه، عنوان، پست و یا انتصابی از پادشاه، شاهزاده و یا کشور خارجی بپرهیزد.

و در حال حاضر تلاش های بسیار جدیِ مردمی برای استیضاح ترامپ در جریان است. هفته گذشته طوماری با 850 هزار امضا به کنگره تحویل داده شد. و رهبران دموکرات سعی می کنند از همین مسیر به سمت استیضاح حرکت کنند.

این در حالی است که اخیرا اعضای شورای شهر «ریچموند» پایتخت ایالت «ویرجینیا» در اقدامی نمادین به ‌اتفاق آراء به استیضاح ترامپ رأی مثبت دادند.

این در حالی است که یک استاد دانشگاه که از سال 1984 میلادی تاکنون نتیجه تمامی انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا را به‌ درستی پیش ‌بینی کرده، ادعا می ‌کند ترامپ حتما استیضاح می‌شود.

«آلن لیچمن» استاد تاریخ در دانشگاه امریکن در شهر «واشنگتن دی سی» با استفاده از فرمولی نتایج انتخابات آمریکا را پیش ‌بینی می‌ کند و اکنون نیز به همین شیوه اعلام کرده که ترامپ استیضاح می ‌شود و در حال نگارش کتابی در این زمینه است.

باید برای موفقیت این تلاش ها دعا کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.