پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

هشدار واشنگتن پست به ترامپ؛

توانایی ایران را دست کم نگیرید

روزنامه نگار آمریکایی به رئیس جمهور جدید این کشور در خصوص قدرت و قابلیت های ایران هشدار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم «لیز اسلای» نوشت: مواضع سختگیرانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نظر جهان عرب را به خود جلب کرده است اما ریسک بزرگی نیز در خصوص تشدید رویارویی با رقیب آمریکا (ایران) وجود دارد اکنون قوی تر از هر زمانی طی 40 سال گذشته شده است.

دولت ترامپ با هشداری که هفته گذشته در خصوص آماده باش خود داد، نشان داد که قصد دارد از سیاست های «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین فاصله بگیرد.

بسیاری در منطقه اکنون پیش بینی می ‌کنند که شرایط میان ایران و آمریکا به تنش ها در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» بازگردد.

تفاوت اکنون با زمان ریاست جمهوری بوش این است که درحال حاضر آمریکا با یک ایران به مراتب قوی تر روبه رو است؛ کشوری که پیوسته توانایی ها و قابلیت های نظامی خود را توسعه داده است.

«نیکلاس هراس» تحلیلگر مرکز امنیت آمریکای جدید گفت: «در صورت تلاش برای مقابله با ایران و یا افزایش فشارها علیه این کشور ممکن است خودتان را در یک درگیری گسترده بیابید؛ که به حدی برای اقتصاد جهانی مخرب است که متحدان آمریکا و یا افکار عمومی داخل آمریکا تحمل آن را نخواهند داشت.»

نفوذ ایران در حال حاضر از تهران تا دریای مدیترانه و از مرزهای ناتو تا مرزهای سرزمین های اشغالی امتداد دارد.

در گزارش موسسه مطالعات جنگ که هفته گذشته منتشر شد، آمده است: «ایران قابلیت هایی دارد که تعداد کمی از کشورها در جهان می توانند داشته باشند. این قابلیت ها اساسا محاسبات راهبردی و توازن قدرت در خاورمیانه را تغییر می دهد.»

متحدان عرب سنی آمریکا که همواره منتقد رویکرد اوباما در قبال ایران بودند، از چشم انداز رویکرد سخت دولت جدید آمریکا در قبال ایران لذت می برند غافل از اینکه تبعات این اقدامات، خطر آفرین است.

ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی خود تهدید کرده بود برجام را پاره خواهد کرد. اما تاکنون در مورد آزمایش موشکی هفته گذشته ایران و حمله به ناو عربستان در دریای سرخ موضع گیری کرده است. وزارت خزانه داری این کشور روز جمعه علیه تعدادی افراد و شرکت های ایرانی تحریم هایی را اعمال کرد.

«مصطفی علانی» مدیر مرکز پژوهشی خلیج فارس در شهر «دبی» گفت: «تعهد ترامپ برای مقابله با نفوذ ایران در تضاد با تمایل وی برای همکاری با روسیه در سوریه و حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور است زیرا ایران از دوستان نزدیک اسد و روسیه است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.