نقش «قابوس بن سعید» سلطان کشور پادشاهی عمان در حفظ امنیت و ثبات منطقه در هفته نامه آمریکاییِ مطرحِ نیوزویک مورد ستایش قرار گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیوزویک نوشت: ثبات عمان اغلب به سلطان قابوس این امکان را داده تا به عنوان یک میانجی بین دو طرف مخالف عمل کند. این کشور در آغاز سال 2012 در شهر «مسقط» پایتخت خود چندین بار میزبان مقامات هر دو کشور ایران و آمریکا بود، تا اینکه در نهایت توافق هسته ای با ایران منعقد شد.

سلطان نشین عمان را در حقیقت می توان به عنوان «واحه ای برای صلح در خاورمیانه» توصیف کرد.

این سلطان نشین تلاش می کند تا خود را تقریبا از درگیری های هر کشور دیگری در خاورمیانه دور نگاه دارد. عمان موفق شده است با فاصله گرفتن از مناقشات و اختلاف ها، روابط خوب خود را با متحدان غربی و دیگر کشورهای خاورمیانه حفظ کند.

عمان در عین حال توانسته است تهدیدات تروریسم را دفع کند. تحقیقات مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی در کالج «کینگ» در شهر «لندن» در سال 2015 نشان داده است که هیچ عمانی به بیش از 20 هزار تروریست خارجی که در کنار عناصر داعش می جنگند، نپیوسته است.

در ماه نوامبر موسسه «اقتصاد و صلح» در شهر «سیدنی» استرالیا شاخص تروریسم جهانی سالانه خود را که به ارزیابی تاثیر تروریسم در 163 کشور جهان می پردازد، منتشر کرد. رتبه بندی در مقیاس صفر تا 10 صورت گرفت. تنها 34 کشور امتیاز صفر دریافت کردند و عمان تنها کشوری در خاورمیانه بود که در آن دسته قرار گرفت.

احترام به همه ادیان در تامین ثبات عمان بسیار مهم بوده است. در قانون اساسی این کشور، افراد با تمامی مذاهب آزاد هستند به عبادات خاص خود بپردازند.

«کریستین کوتز اولریچسن» از مسئولان برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اتاق فکر «چاتم هاوس» در انگلیس گفت: «سلطان قابوس به دخالت در درگیری های منطقه ای تمایلی ندارد و موضع بی طرفانه ای اتخاذ کرده است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.