پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت:

بحرین؛ انفجار نزدیک است

دولت بحرین روز گذشته نزدیک بود که آتش را بار دیگر و پس از آن که دو هفته پیش سه جوان را اعدام کرد،شعله ور کند. این بار،حکومت بحرین به عبور از «خطوط قرمز» نزدیک شد زمانی که نیروهای ویژه ای را به میدان نزدیک به منزل«عیسی قاسم» مرجع دینی (برای دومین بار در کمتر از یک ماه) فرستاد ؛ همان جایی که به تحصن کنندگان از شیخ عیسی قاسم از زمان لغو ملیت اش در ماه ژوئن حمایت می کنند.اقدامی که خشم همه را از جمله «الوفاق» برانگیخت این در حالی است که برخی آن را در چارچوب« به صدا درآوردن ناقوس خطر و نزدیک شدن به انفجار احتمالی» دانستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار به آخرین تحولات بحرین پرداخت و نوشت: بعد از گذشت کمتر از دو هفته از اعدام سه جوان بحرینی (علی السنکیس، سامی مشیمع و عباس السمیع) در سایه هشدار پیوسته نیروهای سیاسی معارض مختلف درباره امکان «خارج شدن»اوضاع امنیتی کشور از کنترل در صورت عبور نظام از خطوط قرمز در نزاع سیاسی حاکم، نیروهای امنیتی روز گذشته با حمله به میدان«الفداء» در نزدیکی خانه عیسی قاسم مرجع دینی بحرین در شهرک «الدراز» در شمال غرب این کشور حمله کردند.

یک منبع مخالفان در سطح عالی به روزنامه «الاخبار» گفت که حمله به میدان توسط نیروهای ویژه به مثابه«به صدا درآوردن ناقوس خطر...و نزدیک شدن به انفجار احتمالی است که منامه و ریاض به دنبال وقوع آن هستند.»

در همین زمینه،«جمعیت الوفاق ملی» نظام بحرین را «مسئول وخامت اوضاع در کشور»دانست و «حسین الدیهی»معاون دبیر کل آن گفت که «نظام به سمت قطع ارتباط کامل با ملت پیش می رود».وی از جامعه بین المللی خواست که « برای حمایت ملت بحرین در نتیجه فشار امنیتی و طایفه ای دخالت کند.» وی نسبت به« نتایج هر گونه ماجراجویی نظام هشدار دارد زیرا بعدا از آن پشیمان می شود.»

الدیهی تشریح کرد که نیروهای نظام بحرین برای اولین بار از زمان صدور دستور مخصوص به دستگاه امنیت کشور در سال 2011 اقدام به یورش به تحصن کنندگان در اطراف خانه شیخ قاسم با استفاده از تیرهای واقعی کرد و پس از آن به نزدیکی شهرک عقب نشینی کردند و به تشدید محاصره آن ادامه دادند.

نیروهای امنیتی ساعت 2.20 دقیقه بامداد روز گذشته به میدان حمله کرد و در آن جا درگیری های شدیدی میان مهاجمان و تحصن کنندگان رخ داد. منابع میدانی در گفت و گو با روزنامه الاخبار تأکید کردند که کاروانی متشکل از 20 خودرو از جهت جنوبی در نزدیکی خانه شیخ قاسم در میان تدابیر امنیتی شدید در اطراف الدراز وارد این شهرک شدند.این منبع افزودند که گروه های از نیروهای ویژه از خوروها با لباس های سیاه پیاده شده و شروع به تیراندازی با استفاده از تیرهای واقعی و شکاری به سمت جوانان کردند امری که منجر به زخمی شدند شماری از آنها و بازداشت شش نفر شد.

این منابع افزودند که نیروهای امنیتی به سرعت منطقه را ترک کردند این در حالی است که جمعیت هوادار شیخ قاسم در اطراف منزلش جمع شدند و درخواست هایی در شهرک های مجاور مبنی بر آمادگی برای برگزاری تظاهرات خشم در اعتراض به تجاوز جدید به میدان، مطرح شد.

خطرناک ترین زخمی که رخ داد این بود که «مصطفی الحمدان»(18 ساله)در اثر شلیک یک گلوله به شکل مستقیم زخمی شد و جمجمه اش شکسته شد و دچار خونریزی داخلی شد.

پایگاه های اینترنتی بحرینی روز گذشته اعلام کردند که اوضاع جسمی الحمدان وخیم است در حالی که وی در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان«السلمانیه» بستری شده است.

در همین حال، جمعیت الوفاق هواداران خود را به حمایت وسیع تر از شیخ رهبر(عیسی قاسم) و تظاهرات مسالمت آمیز در مناطق مختلف بحرین در محکومیت و نشان دادن انزجار خود از این جرایم دعوت کرد.

 برخی منابع در «گروه های  انقلابی» نیز اعلام کردند که از هواداران خود خواستند که «محاصره ظالمانه منطقه الدراز توسط نیروهای امنیتی را با استفاده از همه ابزارهای ممکن بشکنند حتی اگر این کار مستلزم شکستن دیوار آهنی و سیمانی است که نظام ایجاد کرده است.»

الدراز روز گذشته 222 روز خود را در سایه تدابیر امنیتی شدید در پی اعلام همبستگی ساکنان آن با شیخ قاسم پس از لغو ملیت اش پشت سر گذاشت.به گفته این منابع، گروه های انقلابی بر «اهمیت مقابله قاطع با تکرار هر گونه تعدی ظالمانه به تحصن کنندگان در میدان الفداء» تاکید کردند. این گروه ها «جنایت خونین» را در چارچوب«عزم رژیم فاسد با حمایت نیروهای اشغالگر عربستان سعودی و دستگاه های اطلاعاتی انگلیسی و آمریکایی برای برداشتن گامی در جهت ارتکاب جنایت های شنیع بیشتری علیه ملت بحرین»دانست و «دولت های آمریکا و انگلیس را مسئول پیامدهای جنایت های نظام بحرین» دانست.

در حالی که مساله اعدام سه جوان همچنان در صدر صحنه سیاسی بحرین است روز گذشته دادگاه های بحرین سه پدر قربانیانی که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی طی اعتراض هایی کشته شدند که از سال 2011 آغاز و همچنان ادامه دارد را به اتهام «تجمع و اهانت به پادشاه کشور» به زندان محکوم کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.