ترامپ یک تازه کار بی پروا در زمینه سیاست خارجی است که می خواهد در روابط کشور خود را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تجدید نظر کند و با مسکو در برابر تهدیدات تروریستی همکاری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: آزادسازی شهر «حلب» یک شکست برای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا محسوب شد که در میانجیگری در برقراری آتش بس در جنگ داخلی سوریه ناکام ماند، اما ممکن است اثبات شود که فرصتی برای «دونالد ترامپ» است که می خواهد در قبال مسکو تغییر مسیر دهد.

پیروزی نیروهای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با حمایت روسیه به وی کمک می کند تا قدرت خود را حفظ کند؛ در حالی که رئیس جمهور منتخب جمهوری خواه آماده سوگند خوردن برای کنار گذاشتن رویه تغییر نظام و رها کردن پشتیبانی از مخالفان مسلح در سوریه است.
ترامپ یک تازه کار عجول و بی پروا در زمینه سیاست خارجی است که قرار است 200 ژانویه وارد دفتر کار خود در کاخ سفید شود. او می خواهد در روابط کشور خود را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تجدیدنظر کند و با مسکو در برابر تهدیدات تروریستی همکاری کند.

ترامپ این ماه در سخنرانی پس از پیروزی خود در ایالت «اوهایو» با اعتراض به اینکه جنگ های آمریکا در خاورمیانه 6 تریلیون دلار هزینه داشته است، گفت: «ما تلاش برای براندازی نظام ها و حمایت از مخالفان دولت ها را متوقف خواهیم کرد.»

او با اشاره به بهار عربی که در لیبی، عراق، یمن و سوریه جنگ به راه انداخته است، گفت: «هدف ما برقراری ثبات، و نه هرج و مرج است.»
 او با طرح درخواست مستقیم برای همکاری نزدیک تر با روسیه افزود: «ما آماده همکاری با هر کشوری هستیم که در حال حاضر در تلاش برای شکست داعش و تروریست های افراطی است.»

آمریکا قبل از بهار عربی هم در چنین موضعی بود و اغلب از جنبش های اسلام گرای مطرح حمایت می کرد. اما اوباما در یک سخنرانی تاریخی در ژوئن 2009 در شهر «قاهره» خطاب به مسلمانان، در حالی که متعهد به مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز شد، - از دموکرات های منطقه حمایت کرد.
امیدهایی که پس از سخنرانی 20099 باراک اوباما در قاهره ایجاد شده بود، اکنون به شکل گسترده ای نقش برآب شده است. لیبی و یمن در هرج و مرج به سر می برند، مصر به استبداد بازگشته است و سوریه اوضاع خوبی ندارد.

اظهارات ترامپ نشان می دهد که او یک طرح سریع تر برای مقابله با داعش دارد و در حال حاضر به نظر می رسد یک اتحاد واقعی با روسیه در سوریه در حال شکل گیری است.
 و با وجود تفاوت در شعارهای بین دولت های کنونی و جدید، زمینه را برای داشتن چنین همکاری در حال حاضر توسط وزیر خارجه کنونی آمریکا ایجاد شده است.

در 9 سپتامبر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا آمریکا با همتای روس خود در شهر «ژنو» سوئیس ملاقات کرد و برای ایجاد یک به اصطلاح مرکز عملیاتی مشترک قرارداد امضا کرد.

کری گفت اگر آتش بس در سوریه اجرا شود، خواهیم دید که امریکا و روسیه گام های هماهنگی برای منزوی کردن و شکست دادن گروه های تروریستی برخواهند داشت.

این توافق بلافاصله پس از حمله هواپیماهای جنگی ائتلاف به رهبری آمریکا به یک واحد نظامی سوریه از هم پاشید، اما ترامپ و پوتین در حال حاضر می توانند آن را دوباره احیا کنند.

مقامات آمریکایی، دیپلمات های اروپایی و ناظران متخصص در حال حاضر انتظار دارند که اسد با کمک روسیه و ایران موضع خود را در غرب این کشور تحکیم بخشد.

«اندرو تبلر» نویسنده کتاب «در چاه شیران» به خبرگزاری فرانسه گفت‌:«سوال واقعی این است چه رابطه ای با روسیه برقرار می شود.»

تبلر گفت: «نخستین مسئله ای که دولت ترامپ به آن خواهد پرداخت، بررسی احتمال آغاز عملیات مشترک است.»

و ترامپ هم کمتر از کری به همکاری با روسیه تمایل ندارد.

«رکس تیلرسون» گزینه احتمالی جایگزینی کری هم یک کهنه کاردر زمینه نفتی است که ارتباط تنگاتنگی با روسیه دارد و پوتین شخصا مدال دوستی را به وی اعطا کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.