ائتلاف اسلامی که عربستان سعودی آن را رهبری می کند قصد دارد به شکل تاثیرگذارتری در جنگ علیه داعش مشارکت کند اما خطر این مشارکت در این نهفته است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال آن هستند که سوریه را بر اساس شرایطی که مناسب آنهاست، تجزیه کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،روزنامه  روسی وزگلیاد در گزارشی نوشت: ائتلاف اسلامی به رهبری عربستان سعودی تمایل خود را برای جنگ با داعش به شکل تاثیرگذاری اعلام کرده است و  سرلشکر«احمد عسیری» مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه ای در روز یکشنبه هفته جاری گفت که این ائتلاف آماده پیوستن به ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا در جنگ با داعش در سوریه و عراق است.

این ژنرال سعودی سخنان خود را پس از برگزاری نشستی در ریاض با مشارکت رؤسای ستاد مشترک 14 کشور شرکت کننده در ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن بیان کرد. عسیری گفت:«نیروهای ائتلاف اسلامی در از بین بردن داعش در شهرهای الرقه و موصل در آینده مشارکت می کنند.»

این در حالی است که عربستان سعودی در ماه دسامبر سال 2015 تاسیس ائتلاف اسلامی را اعلام کرد به طوری که 34 کشور اسلامی در این ائتلاف نظامی اسلامی قرار دارند. همچنین رسما اعلام شد که تاسیس آن به منظور جنگ با داعش و تروریسم جهانی است. بر اساس اعلام رسانه ها این ساختار و تشکیلات جدید را فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش پاکستان ژنرال« رحیل شریف» به عهده دارد.

در آستانه نشست آستانه

آن چه کنجکاوی را بر می انگیزد این است که قرار است نشستی در آستانه پایتخت قزاقستان در روز 23 ماه جاری برای رایزنی درباره بحران سوریه برگزار شود. در این نشست نمایندگانی از گروه های مسلح مختلف شرکت می کنند به طوری که قرار است به دیدگاه مشخصی برای وضعیت« روی زمین» رسیده شود. همانطور که همه می دانند روسیه،ایران و ترکیه  سه کشور اصلی طراح برگزاری این نشست هستند و هنوز مشخص نیست که در این مذاکرات کشورهای دیگری  هم مشارکت می کنند یا خیر.

از سوی دیگر، جذب بازیگران جدید در نزاع سوریه در مذاکرات آستانه را می توان به شکل دوگانه ارزیابی کرد: به عنوان تمایلی برای مشارکت در مذاکرات برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه و به عنوان ترس از تاخیر در دستیابی در سهمی از بیسکویت سوریه.

قصد سعودی ها و هم پیمانان شان برای تجزیه سوریه

«الکسندر سوتنیچنکو» تحلیلگر سیاسی و مستشرق درباره تصمیم ائتلاف اسلامی برای مشارکت در جنگ ضد داعش گفت که عربستان و دیگر کشورهای اسلامی ائتلاف در گذشته در عملیات ائتلاف بین المللی علیه تروریسم و داعش شرکت کردند اما مشارکت شان محدود به بمباران هوایی اندک و در مناطق مناسب شان بود همانطور که در لیبی انجام دادند و چند حمله هوایی نیز در عراق انجام دادند.»

این کارشناس به روزنامه وزگلیاد گفت که ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش اکنون در درجه نخست به دنبال جذب نیروهای خارجی به منظور تقسیم سوریه  هستند. شاید فعال کردن نقش کشورهای ائتلاف اسلامی در حال حاضر حکایت از تمایل آنها برای همراهی تقسیم سوریه و به دست آوردن سهمی باشد.

اما این کارشناس امید زیادی به آمادگی این کشورها برای رویارویی نظامی جدی در کنار آمریکا ندارد زیر عربستان سعودی و شماری از هم پیمانانش ( به ویژه امارات متحده عربی) غرق در جنگ یمن هستند.اما دیگر کشورها از امکانات محدودی برخوردار هستند یا اینکه به مانند قطر کناره گیری و انزوا را ترجیح داده اند و به واقع در بحران سوریه در حال حاضر مشارکت ندارند.این کارشناس همچنین تاکید کرد که مشارکت این کشورها در عملیات زمینی در حالی فقط ممکن می شود که ایالات متحده به شدت به حکومت های این کشورها فشار وارد کند.

سوتنیچنکو در ادامه تاکید کرد که «نیروهای سوریه دموکراتیک»که کردها اکثریت آن را در کنار برخی از عشایر عرب کمک کننده، شکل می دهند «شانه به شانه هم» در جنگ زمینی در کنار ارتش های کشورهای حاشیه خلیج فارس که قبلا حامی مالی اصلی گروه ترویستی داعش بودند به منظور آزادی شهر «الرقه» از دست داعش شرکت نمی کنند.همین مساله درباره کردها و نیروهای شیعه در عراق نیز انطباق دارد. به همین دلیل این کارشناس مشارکت نظامی زمینی نیروهای کشورهای ائتلاف اسلامی در سوریه و عراق را بعید می داند و تاکید می کند که مشارکت آنها به احتمال زیاد به پروازهایی به طور کلی مختصر شود که تاثیر جدی بر اوضاع نخواهد داشت.

داعش در سوریه باید زودتر توسط نیروهای خودی از بین برود

در همین بین این کارشناس بر این باور است که  خطری واقعی وجود دارد که وحدت اراضی سوریه را تهدید می کند آن هم در صورتی که  گروه تروریستی داعش در موصل عراق به سرعت از بین برود. در این صورت به باور این کارشناس نیروهای ائتلاف که آمریکا آنها را رهبری می کند به ویژه نیروهای کشورهای خلیج فارس از مرزهای عراق و سوریه عبور می کنند و حمله به داعش را از شرق به سمت غرب آغاز می کنند و در نهایت بخش بزرگی از اراضی سوریه را به اشغال خود در آورده و حاضر به بازگرداندن آن به دولت سوریه نمی شوند.

به باور وی روسیه و سوریه باید به خوبی درباره کسی که سوریه را از داعش آزاد می کند، فکر کنند. اگر کردها با نظارت واشنگتن و کمکش اقدام به این کار کنند آن وقت سوریه تبدیل به کشور شکست خورده مانند عراق می شود یعنی تجزیه سوریه و ادامه جنگ داخلی در اراضی این کشور چیزهایی که برای سال های آینده گریزی از آنها نیست.

علاوه بر آن، در صورتی که آزادی کشور از شرق یعنی از سمت عراق به دست کردها و با کمک آمریکا و نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گیرد کار به تقسیم کشور و از دست رفتن بسیاری از میدان های نفتی در منطقه «دیرالزور» می رسد و به احتمال زیاد ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به این منطقه چشم دارد.

 به همین دلیل به باور این مستشرق مصلحت روسیه و سوریه در حال حاضر در این است که در سریع ترین زمان ممکن کشور را از گروه تروریستی داعش و با استفاده از نیروهای خودی پاک سازی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.