نیروهای عراقی به دانشگاه موصل حمله کرده و این دانشگاه را به طور کامل آزاد کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: پیشروی نیروهای عراقی برای آزادسازی کامل دانشگاه موصل ادامه دارد. دانشگاه موصل از مساحت عظیمی برخوردار است و یکی از مهم‌ ترین پناهگاه‌ های داعش در ساحل شرقی موصل به شمار می ‌رود.

نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش عراق توانستند با پیشروی سریع و چشمگیری در موصل، به دانشگاه این شهر در شمال شرقی و همچنین به دو پل دیگر از پنج پل بر روی دجله برسند.

درگیری های شدیدی در دانشگاه موصل بین نیروهای ارتش و عناصر داعش ادامه دارد. این در حالی است که المیادین اعلام کرد که ارتش عراق دانشگاه موصل را به طور کامل آزاد کرده است و چندین تونل در این دانشگاه پیدا کرد که آن را با دیگر مناطق مرتبط می کند.

نیروهای عراق در ادامه پیشروی خود، بر چندین ساختمان دولتی و محله در ساحل چپ در محورهای شمالی و شرقی عملیات موصل مسلط شدند. آنها اکنون که حدود سه ماه از آغاز این عملیات می گذرد، کنترل اکثر مناطق شرق را در اختیار دارند.

آنها در تلاش هستند تا کنترل کامل ساحل شرقی رود دجله را در اختیار بگیرند.

نیروهای عراقی همچنین در محور شمالی، بخش شمالی محله های «حدباء» و «مدراء العامین» آزاد و شماری از تجهیزات تروریست ها را منهدم کردند. شماری از تروریست ها نیز طی این پیشروی ها کشته شدند.

در محور شرقی ساحل چپ دجله، نیروهای ضد تروریسم عراق با پیشروی در دو جبهه توانستند بخشی از دانشگاه موصل را از دست تروریست ها آزاد کنند.

در محور جنوبی عملیات موصل نیز نیروهای ضد تروریسم محله هایی از جمله «صدریه» را آزاد کردند و پرچم عراق را بر فراز آنها به اهتزاز درآوردند.

نیروهای پلیس فدرال و نیروهای لشکر نهم زرهی همچنان در حال پاکسازی محله ‌های آزاد شده هستند.

در جریان این پاکسازی شماری از تجهیزات تروریست ها منهدم، و شماری از آنها بازداشت و یا کشته شدند.

جنگنده های ارتش عراق 11 پرواز به منظور پشتیبانی نیروهای بسیج مردمی(الحشد الشعبی) در ساحل چپ داشتند که به هلاکت شماری از تروریست ها و انهدام تسلیحات آنان منجر شد.

در محور غربی موصل نیز نیروهای تیپ 33 بسیج مردمی عراق شماری از تروریست های داعش را به هلاکت رساندند.

«سامی العریدی» فرمانده نیروهای یگان ویژه عراق در مورد آزادسازی بخش هایی از دانشگاه موصل گفت: «این دانشگاه مهمترین مقر داعش در نیمه شرقی این شهر محسوب می شد.»

او امروز شنبه گفت: «نیروها در حال پیشروی به عمق این دانشگاه و پاکسازی این مکان از وجود تروریست های داعش هستند.»

یک فرمانده دیگر نیز گفت آزادسازی این دانشگاه به پیشروی های بعدی کمک خواهد کرد.

به گفته مقامات ارتش عراق، در سال جدید تاکتیک های جدیدی از جمله یورش های شبانه و پدافندهای بهتر در مقابل خودروهای بمب گذاری شده انتحاری به کار گرفته شده است.

عملیات آزادسازی موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق، از اکتبر 2016 با حضور ده‌ ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه های کُرد آغاز شده است.

در همین حال،  «ثامر الحسینی» فرمانده نیروهای واکنش سریع عراق اوایل هفته گذشته گفته بود نیروهای عراقی تاکنون موفق به آزادسازی 75 درصد از شرق موصل شده‌ اند و وعده داده بود در چند روز آتی کرانه شرقی این شهر کاملا از حضور تروریست‌ های داعش پاک خواهد شد.

«حیدر العبادی» نخست ‌وزیر عراق به ‌تازگی اعلام کرده که سه ماه دیگر برای آزادسازی این شهر زمان لازم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.