رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌ های مطرح جهان بازتاب گسترده ‌ای داشته است و همگی از وی با عنوان یک شخصیت برجسته یاد کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پس از اعلام خبر رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رسانه‌ های مطرح جهان این خبر را بازتاب و به آن واکنش نشان دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: آیت الله رفسنجانی روز یکشنبه پس از دهه ها نقش آفرینی در دولت ایران درگذشت.

این خبرگزاری نوشت: «گرچه دیدگاه های اعتدال گرایانه وی همواره مورد استقبال قرار نمی گرفت، اما زیرکی اش او را در مسیر انقلاب، جنگ و سیاست این کشور هدایت کرد.»

وی از یاران بسیار نزدیک آیت الله خمینی رهبر ایران بود.

خبرگزاری رویترز مدعی شد درگذشت رئیس جمهور پیشین ایران ضربه بزرگی به اصلاح طلبان به شمار می رود چرا که تاثیرگذارترین حامی آنها فوت شده است.

شبکه یورونیوز نیز در واکنش به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گزارش داد ایران رکنی از انقلاب اسلامی را که پناهی در دوره های سخت بود، از دست داد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: رئیس جمهور پیشین ایران به عنوان یکی از شخصیت های برجسته در ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و مهره فشار برای اصلاحات که قرار بود نقش مهمی در تعیین رهبر آینده ایفا کند،  درگذشت.

 

این روزنامه افزود غیبت وی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران که روحانی در تلاش برای کسب رای برای انتخاب مجدد است، بسیار احساس خواهد شد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: آیت الله رفسنجانی یکی از سرسخت ترین، زیرک ترین و موثرترین رهبران ایران و از یاران امام خمینی و از حامیان توافق هسته ای ایران بود.

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد آیت الله هاشمی رفسنجانی از سیاستمداران برجسته ایران بود که در دو دوره رئیس جمهور بود و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران که از زمان انقلاب تا به امروز یکی از چهره های شاخص جمهوری اسلامی بود، در بیمارستان درگذشت.

خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز گزارش داد: هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق مجلس که از سال 1989 تا 1997 دو دوره رئیس جمهور بود، درگذشت.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد: هاشمی شخصیتی میانه رو داشت که پیشنهاد آزادی اقتصاد ایران از کنترل دولت را مطرح کرد.

 

آیت الله رفسنجانی نقش اساسی در انتخاب «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری 2013 ایفا کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت هاشمی رفسنجانی دومین شخصیت برجسته سیاسی ایران بود. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم نوشت رفسنجانی چهره‌ ای تاثیرگذار در ایران بود.

روزنامه فایننشال تایمز نیز هاشمی رفسنجانی را سیاستمداری زیرک خواند که مرگ او شوک بزرگی برای ایرانیان بود.

خبرگزاری شین هوای چین نیز گزارش داد روحانی و سیاستمدار برجسته ایرانی درگذشت. وی یک میانه روی پراگماتیک بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.