تلاش عربستان سعودی و کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس برای سلطه بر جهان های عربی و اسلامی سنی ثابت کرد که این تلاش ها غالبا برای همه فاجعه به بار می آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله ای به قلم «پاتریک کاکبرن»تحت عنوان «رویای عربستان برای سلطه باعث هرج و مرج شد»  نوشت: دو سال پیش به نظر می رسید که تلاش هایی که عربستان سعودی طی نیم قرن از خود نشان داد تا خودش را به عنوان قدرت اصلی در میان کشورهای عربی و اسلامی قرار دهد، موفقیت آمیز شده  است.

کاکبرن در ادامه به اطلاعاتی که پایگاه اینترنتی ویکیلیکس در سال 2014 به نقل از  «هیلاری کیلنتون» وزیر خارجه سابق آمریکا به بیرون درز داده، اشاره کرد و نوشت که کلینتون گفته است که سعودی ها و قطری ها بر سر سلطه بر جهان سنی با هم رقابت دارند.

این نویسنده انگلیسی همچنین به یادداشت دستگاه اطلاعات خارجی آلمان (پی ان دی) اشاره کرد که در این یادداشت آمده است که موضع دیپلمایتک محافظه کارانه اعضای خاندان پادشاهی سعودی مسن تر با سیاست مداخله جویانه احساسی و هیجانی ،جایگزین شد.

به باور نویسنده این مقاله « این ترس ها از بی ثباتی ناشی از این گونه سیاست هجومی عربستان متجسد شد، لیکن دستگاه اطلاعاتی آلمانی سرعت  شکست بلندپروازی های عربستان در بیشتر جبهه ها  را پیش بینی نکرد.»

کاکبرن در ادامه نوشت: عربستان سال گذشته شاهد شکست هم پیمانانش در جنگ داخلی سوریه در بخش شرقی بزرگترین شهر سوریه در شمال این کشور یعنی«حلب» بود و به نظر می رسد که عربستان در سوریه به شکل غیرمستقیم دخالت کرده است. لیکن در یمن که عربستان به شکل مستقم دخالت نظامی کرده است و این دخالت ادامه دارد، در دستیابی به پیروزی شکست خورده است.

در ادامه این مقاله کاکبرن نوشت: هیچ چیز در یمن و سوریه بر وفق مراد سعودی ها پیش نمی رود زیرا سعودی ها انتظار داشتند که به سادگی بتوانند حوثی ها را شکست دهند اما پس از گذشت 15 ماه از بمباران یمن، حوثی ها و هم پیمان شان یعنی «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن همچنان صنعا پایتخت یمن و شمال این کشور را در کنترل خود دارند  و این حمله نظامی و بمباران فقیرترین کشور عربی توسط ثروتمندترین کشور عربی باعث به وجود آمدن بحران انسانی شده است که همین بحران منجر به این شده است که 60 درصد از مردم یمن که تعدادشان 25 میلیون نفر است به غذا و آب کافی دست پیدا نکنند.

پاتریک کاکبرن در پایان نوشت:تلاش عربستان سعودی و کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس برای سلطه بر جهان های عربی و اسلامی سنی ثابت کرد که این تلاش ها غالبا برای همه فاجعه به بار می آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی عربستان. قطر.
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.