دولت سوریه قصد دارد از رئیس جمهور سابق تونس به دلیل اعزام تروریست و افراد مسلح به این کشور برای قتل سوری ها و ارتکاب کشتار جمعی شکایت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه تونسی «التونسیه» در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دولت سوریه در حال تهیه یک پرونده قضایی بین المللی درباره دست داشتن شماری از مسئولان تونسی در اعزام تروریست و افراد مسلح به اراضی سوریه به منظور کشتن سوری ها و ارتکاب عملیات های کشتار دسته جمعی است.

«حاتم الیحیاوی» رئیس «دیده بان ملی مقاومت در برابر تروریسم و جرایم سازمان یافته»  در گفت گو با این روزنامه گفت که دولت سوریه در صدد گردآوری اطلاعات و شواهد را درباره دست داشتن مسئولان تونسی در اعزام جوانان تونسی برای جنگ در اراضی سوریه است.

وی افزود که از جمله این مسئولان «منصف المرزوقی» رئیس جمهوری سابق و شماری از مسئولان امنیتی در وزارت کشور تونس هستند.

الیحیاوی  تاکید کرد که دیده بان ملی مقاومت در برابر تروریسم که وی رئیس آن است به دولت سوریه برای تکمیل این پرونده کمک ارائه می کند و این کار از جمله فعالیت های این دیده بان است که با قوانین جنایی بین المللی در فصل 178 آن مرتبط است؛ این فصل مرتبط با محاکمه روسای کشورهایی است که برای وقوع جرایم تروریستی در اراضی کشورهای خارجی و کمک به اعزام افراد مسلح برای انجام عملیات کشتار جمعی و قتل غیرنظامیان را تسهیلات ارائه می کنند.

در همین حال،«بشر الیازجی» وزیر گردشگری سوریه گفت که سوریه در حال بررسی امکان ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران برای کمک به بازساری شهر«حلب» به ویژه بخش قدیمی این شهر است که در معرض تخریب زیادی قرار گرفته است.

الیازجی در گفت و گو با خبرگزاری روسی«اسپوتنیک» گفت که «ما به شکل دقیق در حال بررسی ارائه تسهیلات لازم هستیم برای رسیدن به فایده دوجانبه میان دولت و سرمایه گذار هستیم؛ سرمایه گذاری که ویژگیهای حلب و عواید کار در آن را در این زمان درک کند زیرا این حلب زمین حاصلخیزی است که امروز به دنبال بازگشت به جایگاه طبیعی خود است و این تسهیلات پیش از هر چیزی مصلحت شهر و مردم آن را تضمین کند.»

وی «آسیب به بخش قدیمی حلب را بزرگترین آسیب به یک شهر گردشگری در جهان» دانست و افزود:«هر کسی که وابسته  به تمدن و انسانیت و بشریت است از این زیان ابراز تاسف کرده و حجم این آسیب را احساس کند. ما به ارزیابی و مستند کردن اسیب تاسیسات و مراکز تاریخی گردشگری و بسترسازی برای کارگاهی با مشارکت همه طرف ها و افراد مربوطه هستیم تا برنامه  و طرحی را برای شهر حلب قدیمی به اجرا در بیاوریم.»

در تحولی دیگر، ارتش سوریه با افراد مسلح گروه تروریستی «جبهه النصره» در محور شهرک های «الحسینیه» و «بسیمه» در منطقه «وادی بری» در ریف دمشق در غرب این شهر در گیر شد و در این درگیری سلاح های سبک و سنگین مختلفی مورد استفاده قرار گرفت و صفوف النصره به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای تاکید کرد که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا تا کنون مواضع تحت کنترل گروه تروریستی داعش را بمباران نکرده است بلکه به شکل هدفمندی زیرساخت های سوریه را نابود کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که بستر آتش بس در سوریه با همکاری معارضان سوری آماده شده است و مقدمات مذاکرات آستانه نیز فقط با مشارکت ایران و ترکیه فراهم شده است.

در این بیانیه آمده است که با کمک نیروی هوایی روسیه 35 هزار تروریست از جمله 204 فرمانده میدانی کشته شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.