رهبران عربستان سعودی امیدوار بودند که ترکیه تبدیل به بازوی نظامی سیاست ریاض در سوریه برای رویارویی با اسد و جلوگیری از گسترش نفوذ ایران شود.این اعتماد به ویژه در سایه تحولات بین المللی به دلیل کاهش اهتمام نظامی آمریکا به خاورمیانه و گسترش نفوذ روسیه در این منطقه، بسیار شدید بود.بلندپروازی عربستان به جایی رسید که این کشور تلاش کرد ترکیه را برای حمایت توفان قاطعیتش(تجاوز به یمن) جذب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت:عربستان سعودی به دلیل تغییر در رویکردهای ترکیه و تغییر جهت این کشور از هماهنگی  با ریاض به هماهنگی با تهران و مسکو درباره پرنده سوریه و مسائل خاورمیانه احساس سرخوردگی و ناامیدی می کند.

روزنامه رأی الیوم مطلع شده است که تصمیم گیران در ریاض پس از آغاز تغییر موضع ترکیه درباره مسائل داغ در خاورمیانه دچار سردرگمی شده اند و همین امر باعث شده است که رهبران سعودی خواستار احتیاط و آرامش در اظهار نظر درباره پرونده سوریه شدند تا از سورپرایزهای بیشتر اجتناب کنند.

ریاض هرگز توقع نداشت که نشستی با حضور وزاری خارجه ترکیه، ایران و روسیه در مسکو برای تعیین سرنوشت پرونده سوریه برگزار شود؛نشستی که سه شنبه هفته پیش برگزار شد.شگفتی ریاض به این دلیل بوده است که ریاض از یک سال پیش و پس از تیرگی روابط عربستان با مصر به آنکارا تکیه کرده بود.

با تیرگی روابط قاهره و ریاض آن هم پس از آن که «عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهوری مصر خودش را در وضعیتی دید که عربستان می خواهد او را پشت سیاست های خارجی اش به جای آن که مشارکت دهد، بکشاند، ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان»جانشین ولیعهد عربستان برای جبران از دست دادن مصر روی ترکیه تمرکز کردند.

همکاری نظامی در رویکرد جدید مهم بود به طوری که نیروهای هوایی عربستان در رزمایش های «نور2016» و «عقاب آناتولی» و رزمایش های«ای اف ای اس 201» که بزرگترین رزمایش های نظامی جهان به شمار می رود و همه در اراضی ترکیه برگزار شدند، مشارکت کردند، همچنین ارتش ترکیه در رزمایش های «رعد شمال» در عربستان شرکت کرد.

این رزمایش های نظامی مشترک و دسته جمعی و تبادل دیدارها از جمله دیدار ملک سلمان بن عبدالعزیز از ترکیه و اخباری که درباره هماهنگی عربستان و ترکیه برای رهبری دخالت کشورهای اسلامی در سوریه منتشر می شد، باعث تشویق «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان برای این گفته شد که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه با راه حل نظامی از قدرت کنار می رود.

رهبران عربستان سعودی امیدوار بودند که ترکیه تبدیل به بازوی نظامی سیاست ریاض در سوریه برای رویارویی با اسد و جلوگیری از گسترش نفوذ ایران شود.این اعتماد به ویژه در سایه تحولات بین المللی به دلیل کاهش اهتمام نظامی آمریکا به خاورمیانه و گسترش نفوذ روسیه در این منطقه، بسیار شدید بود.بلندپروازی عربستان به جایی رسید که این کشور تلاش کرد ترکیه را برای حمایت توفان قاطعیتش(تجاوز به یمن) جذب کند.

لیکن تحولات نظامی و تصمیم روس ها برای تعیین سرنوشت پرونده سوریه و طرح های ایالات متحده آمریکا برای تسهیل تشکیل دولت کردها در سوریه و تغییر موضع گروه تروریستی داعش علیه ترک ها، باعث شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه جهت نمای سیاسی و نظامی اش را تغییر دهد و وارد ائتلاف با روسیه شود و یکی از کسانی شود که که به شکل غیرمستقیم برای ماندن بشار اسد در قدرت فعالیت می کنند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.