دولت های اروپایی همچنان به دور از چشم رسانه ها به دولت جدید آمریکا هشدار می دهند که این کشور را در صورت اعمال هر گونه تحریم اقتصادی جدید علیه ایران که منجر به لغو توافق هسته ای شود، مقصر می دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد، مقامات اروپایی به تیم «دونالد ترامپ» و جمهوری  خواهان در کنگره گفته اند که اگر امریکا گام هایی در جهت لغو توافق هسته ای ایران بردارد، تمایل کمی داخل اتحادیه اروپا برای وارد آوردن فشار بر ایران وجود خواهد داشت.

این هشدارهای بی سر و صدا این پتانسیل را دارند که به مشاجره بین دولت ترامپ و متحدان اروپایی آن منتهی شوند.

فرانسه، آلمان و انگلیس همگی درگیر مذاکرات هسته ای بوده اند و می دانند که ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای خود با لغو تحریم های مرتبط مواجه شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود منتقد شدید اللحن توافق هسته ای ایران بود و آن را «بدترین معامله در تاریخ» می نامید؛ با این حال وی از زمان پیروزی در انتخابات موضع روشنی در این خصوص اتخاذ نکرده است.

همزمان جمهوری خواهان در کنگره گفته اند که سال آینده پیشنهاد اعمال یک سری تحریم های جدید علیه ایران را به بهانه (و ادعای)آزمایش های موشکی، حمایت از تروریسم و یا وضعیت حقوق بشر ارائه خواهند داد. حداقل برخی از لایحه های پیشنهادی از حمایت هر دو حزب برخوردار خواهد بود.

با این حال ایران تحریم های جدید را نقض توافق هسته ای می داند و دولت های اروپایی نگران هستند که گام های جدید آمریکا این توافقنامه را لغو کند.

یکی از مقامات ارشد اروپایی گفت: «اگر اقدام تحریک کننده ای از ایرانیان سر بزند، ما ممکن است از اعمال تحریم های جدید حمایت کنیم. اما اگر تحریم های جدید آمریکا باعث لغو این توافق شود و سپس اکثر مردم اروپا خواهند گفت که مقصر آمریکا است.»

در هفته های اخیر چندین هیات اروپایی با «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی دولت جدید و دیگر مقامات تیم ترامپ دیدار داشته، و نگرانی های کشورهای خود را در زمینه پایبندی به توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند.

این هیات همچنین با جمهوری خواهان ارشد در کنگره، از جمله اعضای شورای روابط خارجی و کمیته های نیروهای مسلح سنا دیدار و گفت و گو داشته اند.

  تفاسیر مختلف

یکی از دلایل این موضوع می تواند این باشد که ایران و آمریکا تفسیر مختلفی از آنچه توافق هسته ای در واقع در مورد تحریم ها می گوید، دارند.

برای آمریکایی ها، این توافق تنها تحریم های هسته ای ایران را پوشش می دهد اما برای مثال دست این کشور را برای اعمال تحریم های غیر هسته ای باز نگاه می دارد. با این حال ایران معتقد است که اعمال هر گونه تحریمی، نقض توافق محسوب می شود.

برای اروپایی ها اعمال تحریم های جدید بر روی افراد و یا اشخاص خاص ممکن است قابل قبول باشد اما آنها محتاطانه بخش های اقتصادی ایران را هدف می گیرند.

یک مقام اروپایی دیگر گفت: «در شرایط فعلی، اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران کار درستی نیست.»

حامیان تحریم های جدید، که شامل بسیاری از جمهوری خواهان در کنگره و برخی از دموکرات ها می شوند، بر این باورند که یک راه برای اعمال فشار بر ایران برای مصالحه در مورد مسائل دیگر در خاورمیانه، مانند حمایت از گروه های مقاومت وجود دارد. کنگره به طور بالقوه می تواند این موضوع را در ماه های اول سال آینده قبل از آنکه تیم ترامپ برخی از مقامات کلیدی خود را منصوب کند، این مسئله را اجرایی کند.

بحث در مورد تحریم ایران در هفته های آخر کار دولت اوباما - که توافق هسته ای به عنوان یکی از دستاوردهای استراتژیک اصلی آن در نظر گرفته شده - متوقف شده است.

اوایل این ماه، کنگره قانونی را تمدید کرد که اجازه اعمال تحریم ها علیه ایران برای یک دهه دیگر را می دهد.

ایران شکایت کرده که این قانون نقض توافق هسته ای است و خواستار تشکیل یک جلسه اضطراری از سوی کمیسیون نظارت بر اجرای این توافق نامه متشکل از شش کشور شده است.

دولت آمریکا استدلال می کند که در حال حاضر این توانایی را دارد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای، تحریم ها را بازگرداند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.