یک روزنامه مصری در اقدامی نادر، حمله بی سابقه ای به پادشاه عربستان داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه صباح ترکیه در گزارشی نوشت: در حرکتی که نشانه افزایش تنش بین دو متحد عرب است، روزنامه مصری «الانباء» ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی را در شماره روز چهارشنبه خود «خائن» خواند.

عکس سلمان با عنوانی جسورانه «اعلی حضرت، خائن» در بالای صفحه نخست این روزنامه چاپ شد. این روزنامه در مقاله خود با استناد به اقدام عربستان در کاهش عرضه نفت به مصر و حمایت از پروژه سد اتیوپی بر روی رود «نیل» این نامگذاری برای پادشاه عربستان را توجیه کرد. اتیوپی مصر را متهم به دخالت در امور این کشور و حمایت از گروههای قومی کرده که تنش ها را در این کشور به ویژه در منطقه «ارمیا» شعله ور کرده است.

با وجود یک رابطه طولانی مدت بین قاهره و ریاض از کودتای نظامی سال 2013 توسط «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، اختلافات سیاسی بین دو کشور افزایش یافته است.

روابط بین عربستان سعودی و مصر به نظر می رسد به سردی گراییده است زیرا دو کشوردر مورد مسائل منطقه عقاید متفاوتی دارند. در میان اختلافات سیاسی بین دو کشور، پس از آنکه شرکت دولتی نفت آرامکوی عربستان، تعلیق صادرات نفت در ماه اکتبر را به اطلاع مصر رساند، عربستان سعودی انتقال محموله های سوخت به این کشور را به طور نامحدود متوقف کرد.

کشمکش در شورای امنیت، اولین نزاع علنی بین ریاض و قاهره از زمان کودتا علیه «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر در سال 2013 و تزریق میلیاردها دلار کمک عربستان به اقتصاد بیمار مصر محسوب می شود.

این حرکت عربستان پس از آن صورت گرفت که مصر اعلام کرد آخرین گام در ایجاد روابط حسنه بین دو کشور، به نیروهای روسی اجازه انجام مانور نظامی در امتداد ساحل مدیترانه را داده است. این رزمایش قرار است از 15 تا 26 اکتبر در شهر ساحلی «العالمین» انجام گیرد و «یگان های نخبگان» از هر دو طرف در آن حضور دارند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این نخستین رزمایش مشترک دو کشور است.

مصر همکاری با روسیه را در دوره ریاست جمهوری السیسی افزایش داده است. از جمله این همکاری ها می توان به توافق اولیه برای ساخت یک نیروگاه هسته ای اشاره کرد. این کشور همچنین در حال مذاکره با روسیه برای ازسرگیری پروازهای این کشور به استراحتگاه های دریای سرخ، یک سال پس از بمب گذاری در یک هواپیمای روسی حامل گردشگران به شهر «سنت پترزبورگ» است.

مصر به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت در ماه اکتبر به نفع پیش نویس قطعنامه روسیه در سوریه در شورای امنیت سازمان ملل رای داد؛ اقدامی که خشم عربستان سعودی را در پی داشت.

اختلافات میان مصر و عربستان سعودی ریشه در سوریه داشته است زیرا عربستان سعودی مخالف حمایت روسیه از نیروهای بشار اسد در سوریه و اقدام نظامی آن کشور در خاورمیانه است؛ در حالی که مصر در حال نزدیک تر شدن به روسیه ای است که به شدت از سوی عربستان سعودی و سایر اعراب به دلیل اقدام نظامی خود در سوریه محکوم شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.