به رغم بحران ایجاد شده به واسطه ترور سفیر روسیه در آنکارا، این دو کشور همچنان بر همکاری بر روی طرح صلح مشترک در مورد سوریه تمرکز دارند.

دلیل خویشتن داری روسیه در قضیه ترور سفیرش در آنکارا مشخص است و با موضوع سوریه گره خورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: یک سال پیش شاید کشته شدن سفیر  روسیه در آنکارا توسط یک پلیس سابق ترک می توانست به یک گسست بزرگ در روابط ترکیه و روسیه در مقیاس همان تنشی منتهی شود که پس از  اصابت یک هواپیمای روسی توسط جت های ترکیه در نوامبر 2015 ایجاد شد. اما پیش از مراسم تشییع جنازه «آندره کارلوف» در روز پنج شنبه، هیچ واکنش جدی از جانب روسیه دیده نشد. در عوض دو کشور به نظر می رسد به سمت یک رویکرد جدید پیش می روند: دور کردن بیشتر ترکیه از غرب.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای اولین بار اعلام کرد که روشن است قاتل با سازمان «فتح الله گولن» در ارتباط است. حتی به طور ضمنی از سوی افرادی زمزمه شده که ممکن است سازمان سیا در قتل کارلوف دخالت داشته باشد.

روسیه 18 کارشناس به آنکارا فرستاده است، اما مسکو پیام تسلیت آنکارا را که شخصا توسط «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تقدیم شده، پذیرفته است.

دلیل خویشتن داری روسیه مشخص است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پس از آزادسازی شهر «حلب» سوریه در وسط یک بازی بزرگ قرار دارد و مرگ یک دیپلمات - هر چند با استعداد - او را از مسیر حرکتش باز نمی دارد.

پوتین که از خلف وعده های آمریکا برای منزوی کردن تروریست ها در سوریه به خشم آمده بود، قصد دارد با کمک ایران و ترکیه نقشه راه صلح سوریه را تدوین کند. او می خواهد با یک پیروزی دیپلماتیک بر روی پیروزی نظامی خود سرمایه گذاری کند. جلسه روز سه شنبه بین وزرای خارجه ترکیه، روسیه و ایران با طرح اعلامیه مسکو، قرار است مرحله اول پایان دادن به یک جنگ داخلی تحت شرایط روسیه باشد.

در این مرحله دستکم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، اروپا و آمریکا از این فرآیند حذف شده اند. مسکو حتی گفت: «گفت و گو با آمریکا در هر سطحی تقریبا متوقف شده است. ما با هم هیچ ارتباط نداریم و یا ارتباطاتمان در پایین ترین سطح است.»

اما پوتین ممکن است موفقیت های دیپلماتیک را دشوارتر از پیروزی در میدان جنگ بیابد. بیش از همه او به کمک های ترکیه به عنوان وفادارترین طرفدار مخالفان مسلح سوریه در پنج سال گذشته نیاز دارد. به غیر از همکاری های انرژی، بهترین معامله ای که او می تواند به اردوغان پیشنهاد کند این است که تضمین کند کردهای سوریه در مرز جنوبی ترکیه به واسطه هیچ توافقی تقویت نخواهند شد.

اما خود ترکیه در داخل با شکاف هایی مواجه شده است. یک گروه قوی «اوراسیانیست» در اطراف اردوغان هستند که می خواهند ضرر و زیانی را که اروپا سال ها برای آنها ایجاد کرده، کاهش دهند. برخی دیگر می گویند اروپا تنها راه مناسب برای مدرنیزه کردن اقتصادی ترکیه است.

چاوش اوغلو در شهر «مسکو» گفت آتش بس در سوریه نه تنها گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه فاتح الشام، بلکه حزب الله لبنان را که به نفع دولت سوریه فعالیت دارند، را نباید نادیده بگیرد اما «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که حزب الله، مانند روسیه، به دعوت دولت دمشق در سوریه حضور دارد.

پوتین گفته است نقشه راه وی برای سوریه در آستانه تکمیل شدن است و در تضاد با روند صلح موجود در سازمان ملل نیست. اما حرکت وی باعث نگرانی سازمان ملل شده است و «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه اعلام کرده است او مذاکرات سازمان ملل متحد را در تاریخ هشتم فوریه در شهر «ژنو» سوئیس برگزار خواهد کرد.

مذاکرات صلح پوتین ممکن است در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شود. این شهر که توسط بزرگترین استپ در جهان احاطه شده، به طور تصادفی میزبانی این رویداد را برعهده نگرفته بلکه دولت آستانه نقش مهمی در تلاش برای عادی سازی روابط بین ترکیه و روسیه ایفا کرده است.

این شهر میزبان اعضای اپوزیسیون سوریه برای مذاکره مه 2015 بود و دیگر تلاش های مختلف میانجیگری بین المللی، از جمله مذاکرات بین ایران و 1+5 را سرپرستی کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.